Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 czerwca 2008 r. (data wpływu tut. do BKIP 17 czerwca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 21 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa rolnego,
- możliwości zwrotu nadpłaconego podatku,
- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa rolnego,
- możliwości zwrotu nadpłaconego podatku.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 10 lipca 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 21 lipca 2008 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony
następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości z dnia 18 sierpnia 1999 r. nabył nieruchomość składającą się z szeregu działek gruntowych zabudowanych budynkami gospodarczymi. W dniu 17 stycznia 2007 r. Sąd Rejonowy postanowieniem ogłosił upadłość Wnioskodawcy obejmującą likwidacje majątku. W wyniku ogłoszonego pisemnego przetargu ofertowego wybrano ofertę firmy R Sp. z o.o. na zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa rolnego Wnioskodawcy za kwotę 1.210.000,00 zł, co zatwierdził postanowieniem Sąd Rejonowy w dniu 27 czerwca 2007 r. Aktem notarialnym z dnia 26 lipca 2007 r. zawarto warunkową umowę sprzedaży ww. przedsiębiorstwa rolnego (zorganizowanej jego części). Kwota zakupu została uiszczona przez nabywcę. W dniu 19 maja 2008 r. zawarto ostateczna umowę przenoszącą własność na firmę R Sp. z o.o.
Płacąc podatek dochodowy Wnioskodawca nie odliczył wartości wolnej od podatku wynikającej z brzmienia
art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli zapłacił podatek od całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa rolnego.Wnioskodawca nadmienia, że płaci podatek rolny z tytułu prowadzonego przedsiębiorstwa rolnego.
Łączna powierzchnia gruntów wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa rolnego wynosi 68,2023 ha, w tym użytków rolnych lub zakrzewionych i zadrzewionych użytków rolnych 23,97 ha, pastwisk 40,7523 ha, pozostałe to rowy i nieużytki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego a w rozumieniu ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów w postaci użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowe stanowiących własność osoby prawnej to Wnioskodawca:
- może uwzględnić jako wolne od podatku dochody z tytułu sprzedaży w zakresie wartości gruntów w postaci użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych na użytkach rolnych,
- może domagać się zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Ad. 1
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r.
Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:
- podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
- przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
- w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
W przedmiotowej sprawie spełniono warunek posiadania nieruchomości przez okres conajmniej 5 lat.
Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z powyższego wynika
zatem, aby grunty mogły stanowić gospodarstwo rolne muszą być sklasyfikowane jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Ponadto łączna wielkość nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne przekraczać ma 1 ha albo 1 ha przeliczeniowy.
Mając na uwadze wskazane przepisy prawa, należy uznać, że stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku numerem 1, dotyczącego zwolnienia dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego pod warunkiem spełnienia wyżej wymienionych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia jest prawidłowe.
Ad. 2
Odnośnie kwestii zwrotu nadpłaconego podatku, tut. organ wyjaśnia, że zagadnienia związane z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty regulują przepisy art. 75 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).
W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, uprawnienie określone w § 1 przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.
Podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest zobowiązany złożyć skorygowane zeznanie (art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa). Zgodnie z treścią art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, co następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1 pkt 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Reasumując powyższe należy przyjąć, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji.
Jednocześnie należy nadmienić, że przepisy zawarte w rozdziale X Ordynacji Podatkowej dotyczą uprawnień podatnika, a nie obowiązku do złożenia korekt.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania
oznaczonego we wniosku numerem 2, dotyczącego możliwości zwrotu nadpłaconego podatku, o ile zachodzą przesłanki wymienione w pkt 1 warunkujące zastosowanie zwolnienia jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi
się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.