Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 14 b § 2 i § 5 pkt 2 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) i art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) orzekam:
- zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 2.07.2007 r., znak DM - 425/6/07 w sprawie interpretacji co
do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sposób przedstawiony w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Spółdzielnia Mieszkaniowa w dniu 5.04.2007 r. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Spółdzielnia stwierdziła, że przedmiotem jej działalności jest:
1) budowanie i nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych,
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
3) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu (użytkowych),
4) Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabytym na podstawie
ustawy mieniem jej członków, który Spółdzielnia realizuje przez administrowanie i zarządzanie tymi zasobami.
Podniesiono również, że Spółdzielnia nadwyżkę przychodów nad kosztami z zarządzania mieszkaniami zajmowanymi na zasadzie spółdzielczego prawa do lokalu, mieszkaniami wynajmowanymi, lokalami użytkowymi zajmowanymi na zasadzie spółdzielczego prawa do lokalu, lokalami użytkowymi wynajmowanymi, przeznacza na powiększenie przychodów roku następnego, stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15.12.2000 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27, z póź. zm.). W związku z tym m.in. zapytano, czy dochód uzyskiwany z wynajmowania spółdzielczych lokali mieszkalnych, a wydatkowany na utrzymanie zasobów mieszkaniowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu. Przedstawiając własne stanowisko Spółdzielnia wyraziła pogląd, że dochód uzyskiwany z wynajmowania spółdzielczych lokali mieszkalnych wydatkowanych na utrzymanie zasobów mieszkaniowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowieniem z dnia 2.07.2007 r., znak DM - 425-6/07 udzielił w terminie interpretacji w tym zakresie i nie podzielając stanowiska Spółdzielni zaprezentowanego we wniosku dokonał interpretacji przepisów art.17 ust. 1 pkt 44 w powiązaniu z art. 7 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm. ). Powołując się również na przepisy art. 1 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze i art. 1 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wyjaśnił, że przychody Spółdzielni z wynajmu lokali mieszkalnych nie stanowią przychodu z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi.
W odpowiedzi na postanowienie organu odwoławczego z dnia 27.12.2007 r. w sprawie wyznaczenia terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego Spółdzielnia zawarła informację, iż w ramach prowadzonej działalności wynajmuje lokale mieszkalne również osobom niebędącym członkami Spółdzielni. Podtrzymano również wyrażone we wniosku stanowisko, że nadwyżka przychodów nad kosztami działalności polegającej na wynajmie lokali mieszkalnych, a przeznaczona na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi podlega zwolnieniu w świetle art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Do pisma z dnia 3.01.2008 r. dołączony został odpis z rejestru przedsiębiorców na dzień 22.11.2006 r.
Po przeanalizowaniu wniosku Spółdzielni z dnia 26.03.2007 r. oraz postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 2.07.2007 r. organ odwoławczy zważył, co następuje. Stosownie do przepisu art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, z uwzględnieniem przepisów przejściowych powołanych w sentencji, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W tym miejscu należy wskazać, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 2.07.2007 r., znak DM-425/6/07 stało się ostateczne z dniem 10 lipca 2007 r., w związku z niewniesieniem zażalenia na to postanowienie. Natomiast przez rażące naruszenie prawa, o którym mowa w w/w przepisie należy rozumieć taką sytuację, w której doszłoby do pozostawienia w obrocie prawnym stanowiska organu podatkowego, zawierającego w sobie wykładnię, prowadzącą do tego, że przepis ustawy nie został zastosowany lub został zastosowany błędnie. W rozpatrywanej sprawie zachodzi przypadek błędnego zastosowania przepisów prawa podatkowego, a zatem należało uznać udzieloną przez organ I instancji interpretację za nieprawidłową z niżej przedstawionych przyczyn.
W związku z przedstawionymi przez Spółkę pytaniami należało dokonać interpretacji treści art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, który stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Z punktu widzenia podatku dochodowego istotny jest więc zarówno cel, na jaki ma być przeznaczony osiągnięty przez podatnika dochód, jak również źródło pochodzenia tego dochodu. Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji zasobów mieszkaniowych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez
spółdzielnie mieszkaniowe składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Przez pojęcie zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:
1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki ww. jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Opłaty (czynsze) związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zatem dochód Spółdzielni z wynajmu lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a tym samym przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód z tego tytułu, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.
Z uwagi na powyższy stan faktyczny i prawny należało z urzędu zmienić postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 2.07.2007 r., znak DM 425/6/07 oraz orzec jak w sentencji. Podkreślić jednocześnie należy, iż zastosowanie się do interpretacji uprawnionego podmiotu powoduje określone ustawowo skutki, ale przede wszystkim nie może szkodzić, w przypadku gdy interpretacja ta zostanie zmieniona. W tym zakresie mają zastosowanie przepisy art. 14c Ordynacji podatkowej.