CIT - w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych przy przyjęciu przez podatnika roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, a także w zakresie u... - Interpretacja - IPPB3/423-174/11-4/PK1

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.06.2011, sygn. IPPB3/423-174/11-4/PK1, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

CIT - w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych przy przyjęciu przez podatnika roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, a także w zakresie ustalenia wartości otrzymanych tytułem wkładu niepieniężnego zespołu składników majątkowych oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów w sytuacji zbycia tych składników majątkowych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) na wezwanie IPPB3/423-174/11-2/PK1 z dnia 15 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych przy przyjęciu przez podatnika roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, a także w zakresie ustalenia wartości otrzymanych tytułem wkładu niepieniężnego zespołu składników majątkowych oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów w sytuacji zbycia tych składników majątkowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych przy przyjęciu przez podatnika roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, a także w zakresie ustalenia wartości otrzymanych tytułem wkładu niepieniężnego zespołu składników majątkowych oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów w sytuacji zbycia tych składników majątkowych. W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 15 kwietnia 2011 r. (znak sprawy: IPPB3/423-174/11-2/PK1), wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Rok podatkowy Wnioskodawcy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r. W bieżącym roku podatkowym Wnioskodawca spodziewa się nabycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) w rozumieniu Ustawy o PDOP, poprzez otrzymanie przedsiębiorstwa lub ZCP w ramach wkładu niepieniężnego (dalej: aportu). Wartość przedmiotu aportu zwiększy kapitał zakładowy Wnioskodawcy, a udziały w podwyższonym kapitale zakładowym zostaną wydane wnoszącemu aport. Wartość nominalna udziałów Wnioskodawcy wydanych w zamian za wniesienie aportem przedsiębiorstwa lub ZCP będzie odpowiadała wartości rynkowej składników majątku wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa lub ZCP.

Składniki majątku wnoszone w ramach aportu nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych bądź ewidencji wartości niematerialnych i prawnych przez podmiot wnoszący aport. Jeżeli jednak dla Wnioskodawcy te składniki majątku będą spełniać definicję środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej w myśl Ustawy o PDOP, to zostaną wprowadzone do podatkowej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy.

W dalszej części wniosku te składniki będą określane jako Składniki Majątku.

Wnioskodawca nie wyklucza odpłatnego zbycia Składników Majątku w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

W jakiej wysokości Wnioskodawca powinien ustalić dla celów podatku dochodowego wartość początkową Składników Majątku...

  • W jakiej wysokości Wnioskodawca powinien ustalić koszty uzyskania przychodów w momencie odpłatnego zbycia Składników Majątku...

    Stanowisko Wnioskodawcy

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla celów podatku dochodowego powinien ustalić wartość początkową Składników Majątku w wysokości ich wartości rynkowej.

    Uzasadnienie:

    Zgodnie z art. 12 Ustawy zmieniającej, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r., co do zasady, stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

    Na tej podstawie, zdaniem Wnioskodawcy, do przedstawionego zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdą przepisy Ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

    Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Składników Majątku zastosowanie znajduje art. 16g ust. 10a zdanie drugie Ustawy o PDOP. W myśl tego przepisu, jeżeli Składniki Majątku nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny (a taki stan ma miejsce w opisywanym zdarzeniu przyszłym), stosuje się odpowiednio ust. 10.

    Zgodnie natomiast z treścią art. 16g ust. 10 Ustawy o PDOP, w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

    1. suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2,
    2. różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustalona zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.

    W myśl art. 16g ust. 2 Ustawy o PDOP, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między nominalną wartością wydanych udziałów w zamian za wkład niepieniężny, a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład wniesionego do Wnioskodawcy przedsiębiorstwa lub ZCP, z dnia wniesienia do Wnioskodawcy. Ze względu na fakt, że wartość nominalna udziałów Wnioskodawcy wydanych w zamian za wniesienie aportem przedsiębiorstwa lub ZCP będzie równa wartości rynkowej składników majątku wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa lub ZCP, w opisanym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy nie wystąpi dodatnia wartość firmy.

    Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że do określenia wartości początkowej Składników Majtku należy zastosować art. 16g ust. 10 pkt 2 Ustawy o PDOP. Wartością początkową Składników Majątku będzie więc różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub ZCP, a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.

    Za cenę nabycia, zgodnie z art. 16g ust. 3 Ustawy o PDOP, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o ewentualne koszty związane z zakupem. Odnosząc ten przepis do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca uważa, że w opisanym zdarzeniu przyszłym ceną nabycia Przedsiębiorstwa lub ZCP będzie wartość nominalna udziałów Wnioskodawcy wydanych wnoszącemu aport.

    Ponieważ jednocześnie wartość nominalna udziałów wydanych wnoszącemu aport będzie równa sumie wartości rynkowych poszczególnych składników majątkowych, to po odjęciu od nominalnej wartości udziałów (ceny nabycia) rynkowej wartości składników majątkowych niebędących dla Wnioskodawcy środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, otrzyma się wartość rynkową Składników Majątku.

    Konkludując, zastosowanie algorytmu przewidzianego w art. 16g ust. 10 Ustawy o PDOP prowadzi do określenia wartości początkowej Składników Majątku w wysokości ich wartości rynkowej.

    Ad. 2.

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w kalkulacji dochodu z tytułu odpłatnego zbycia Składników Majątku, Wnioskodawca powinien uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu kwotę odpowiadającą ustalonej przez Wnioskodawcę wartości początkowej (wartości rynkowej) otrzymanych składników majątku na dzień otrzymania przedsiębiorstwa lub ZCP w formie aportu, pomniejszoną o dokonane od tej wartości do dnia odpłatnego zbycia odpisy amortyzacyjne, powiększoną o nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na te Składniki Majątku od momentu ich otrzymania.

    Uzasadnienie:

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie koszty, zarówno bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP.

    Z kolei w myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

    1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
    2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub ZCP,
    3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 Ustawy o PDOP powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

    - wydatki te, zaktualizowane z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 Ustawy o PDOP, są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

    Wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa lub ZCP w zamian za wydane udziały ma charakter transakcji ekwiwalentnej. Skoro bowiem po stronie wnoszącego aport dochodzi do zbycia przedmiotu aportu, to po stronie Wnioskodawcy otrzymującego aport dochodzi do nabycia przedmiotu aportu. Analizując czynność wniesienia aportu w postaci przedsiębiorstwa lub ZCP - z punktu widzenia Wnioskodawcy - można więc stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa przedmiot aportu (przedsiębiorstwo lub ZCP) w zamian za wydanie własnych udziałów. Wnioskodawca w zamian za otrzymany aport zaciąga zatem wobec wnoszącego ten aport zobowiązanie, na dowód czego wydaje własne udziały o określonej wartości nominalnej.

    Biorąc powyższe pod uwagę a także argumentację przedstawioną w stanowisku Wnioskodawcy do Pytania nr 1, Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wartość wydatków na nabycie poszczególnych Składników Majątku będzie równa przyjętej przez Wnioskodawcę wartości początkowej dla tych Składników Majątku.

    Zatem w przypadku odpłatnego zbycia danego Składnika Majątku, Wnioskodawca będzie mógł przyjąć koszt uzyskania przychodu zgodnie z przedstawionym powyżej Stanowiskiem Wnioskodawcy.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie