Temat interpretacji
Czy od uzyskanych odsetek od lokat powinien być odprowadzany podatek. Jeśli tak, to w jakiej wysokości, w jakim terminie i jaką deklaracją powinien być rozliczany?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat terminowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat terminowych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1909/10/AP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 marca 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka jest zwolniona od podatku. Statutową działalnością organu prowadzącego jest szkolnictwo policealne. Podstawą przychodów z działalności są subwencje otrzymane od organów samorządowych oraz opłat słuchaczy w postaci czesnego. Subwencje są przeznaczane tylko i wyłącznie na potrzeby szkół, natomiast kwoty czesnego przeznaczane są na utrzymanie biura głównego szkół, wydatki bieżące, zakup baz dydaktycznych i inne wydatki szkół. Część środków pieniężnych przekazywane jest na lokaty terminowe (40-sto dniowe).
W uzupełnieniu wniosku Spółka dodatkowo wyjaśniła, że jej statutową działalnością jest szkolnictwo policealne, zaś podstawą przychodów działalności są subwencje otrzymywane od organów samorządowych oraz opłaty od słuchaczy w postaci czesnego. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czynią je wolnymi od podatku (zwolnienia przedmiotowe).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy od uzyskanych odsetek od lokat powinien być odprowadzany podatek. Jeśli tak, to w jakiej wysokości, w jakim terminie i jaką deklaracją powinien być rozliczany...
Zdaniem Spółki, płacenie podatku od środków finansowych uzyskanych od lokat nie jest zasadne.
W uzupełnieniu wniosku Spółka dodatkowo wskazała, iż środki uzyskane z odsetek od lokat (czego dotyczy zapytanie), podobnie jak subwencje przekazywane są na cele statutowe, czyli wyłącznie na potrzeby szkół, wydatki bieżące, zakup baz dydaktycznych itp. W związku z tym, że Spółka dokłada wszelkich starań, by gospodarować efektywnie otrzymywanymi przychodami, a procent wysokości tych odsetek jest mały w stosunku do otrzymywanych przychodów, w związku z powyższym uważa, że nie jest zasadnym odprowadzanie od tych środków podatku.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że statutową działalnością Spółki jest szkolnictwo policealne. Podstawą przychodów z działalności Spółki są subwencje otrzymane od organów samorządowych oraz opłaty słuchaczy w postaci czesnego. Część zgromadzonych środków pieniężnych Spółka przekazuje na lokaty terminowe. Zdaniem Spółki, dochody uzyskane z odsetek od ww. lokat korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: ustawa o pdop).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o pdop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o pdop.
Przepis art. 17 ust. 1c ustawy o pdop stanowi natomiast, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
- zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Wnioskodawca, który prowadzi szkołę policealną jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która wprost na mocy art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o pdop, została wyłączona z możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu odsetek od lokat na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop uznać należy za nieprawidłowe.
W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała ponadto, że jej dochody korzystają również ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop. Wyjaśnić należy, iż zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę odsetki od zakładanych lokat, stanowiące dochody finansowe Spółki, jako nie objęte zakresem przedmiotowym cytowanego przepisu, nie korzystają ze zwolnienia w nim przewidzianego. Reasumując, stanowisko Spółki w tym zakresie jest również nieprawidłowe.
Na marginesie wskazać należy, iż Spółka przedstawiając własne stanowisko w sprawie nie powołała innych przepisów, na mocy których, jej dochody miałyby korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże wyjaśnić należy, iż ustawodawca na mocy art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdop zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.
Nadmienia się jednak, że powyższe zwolnienie odnosi się wyłącznie do dochodu z określonego źródła, tj. z prowadzenia szkoły, czyli dochodu z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły, natomiast nie obejmuje dochodu uzyskanego z odsetek od założonych lokat, nawet jeśli jest on przeznaczony na finansowanie szkoły.
Bowiem tylko dochody z edukacyjnej działalności szkoły (np. dotacje, subwencje, czesne) są dochodami, które podlegają zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdop, jeśli podmiot prowadzący szkołę wydatkuje je zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 8 ww. ustawy, tj. na:
- zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
- organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.
W przeciwnym razie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdop nie będzie przysługiwało. Stanowisko takie potwierdza wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2010 r. sygn. akt II FSK 2147/08.
Podsumowując, dochody uzyskane przez Spółkę z tytułu odsetek od lokat terminowych nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych wskazanych w art. 17 ust. 1 ustawy o pdop i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ustawy o pdop podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19 % podstawy opodatkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, iż stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, podatnicy są obowiązani, wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
W myśl art. 25 ust. 1a ustawy o pdop, zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego podatnik uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczka za ostatni miesiąc jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego; ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.
Nadmienia się również, iż w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Wskazać także należy, iż zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), od 01 stycznia 2007 r. podatnicy nie składają comiesięcznej deklaracji CIT-2. Podatnik zobowiązany jest natomiast złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym CIT-8 - do końca trzeciego miesiąca roku następnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach