Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 ,poz.60 z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 07.02.2007r. (uzupełnionym w dniach 05.03.2007r. i 16.03.2007r.) przez X w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach
- potwierdza stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na transport grup dzieci, młodzieży, reprezentacji gimnazjalnych, sportowców reprezentujących Gminę Y oraz X na zawody organizowane w innych miastach Polski oraz kosztów wyżywienia tych grup podczas ww. wyjazdów sfinansowanych środkami własnymi.
- w pozostałej części nie potwierdza stanowiska wnioskodawcy.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 07.02.2007r. X zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w 2006r. kosztów obozów sportowych, transportu, wyżywienia grup dzieci, młodzieży, reprezentacji gimnazjalnych, sportowców reprezentujących Gminę Y oraz X w zawodach organizowanych w innych miastach Polski oraz kosztów umów zawartych z osobami fizycznymi.
X zostało powołane uchwałą Rady i jest jednostką organizacyjną Gminy Y prowadzoną w formie zakładu budżetowego nie posiadającego osobowości prawnej. Działalność X finansowana jest ze środków własnych oraz z dotacji otrzymywanych z budżetu GminyY.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że podstawowym celem działania X jest działalność kulturalna oraz działalność w zakresie rekreacji i sportu taka jak: realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej, współpraca ze szkołami na terenie Gminy Y, organizacja zajęć, zawodów i imprez o charakterze sportowym, rekreacyjnym i rehabilitacyjnym, tworzenie warunków do rozwoju sportu wyczynowego.
W 2006r. X poniosło koszty związane z reklamą i promocją Gminy Y oraz X mającą na celu utrwalenie wizerunku miasta z tradycją sportową i zainteresowanie miastem potencjalnych klientów X. Do kosztów tych należą:
1/koszty transportu grup dzieci , młodzieży, reprezentacji gimnazjalnych, sportowców reprezentujących Gminę Y oraz X na zawody organizowane w innych miastach Polski.
2/ koszty wyżywienia tych grup podczas ww. wyjazdów
Podczas tych wyjazdów zawodnicy występują w koszulkach z napisem Y... oraz rozprowadzają ulotki i inne materiały reklamowe dotyczące X i Gminy Y. Środek transportu, jakim posługują się reprezentanci Y jest oznakowany logo Y. Reklama prowadzona w ten sposób jest skierowana do szerokiego kręgu odbiorców, a więc jest promocją i reklamą publiczną. Ściśle z tą reklamą wiążą się wydatki na posiłki dla dzieci i młodzieży biorących udział w zawodach wyjazdowych, ponieważ są to przeważnie zawody całodniowe, w czasie których zawodnicy otrzymują jeden posiłek.
3/ koszty obozów sportowych dla sportowców z terenu GminyY
Udział zawodników reprezentujących Gminę Y i X w obozach sportowych służy promocji miasta, ponieważ skutkuje to nawiązaniem bliższych kontaktów z organizacjami sportowymi z innych miast i przedstawieniu oferty bazy sportowej Y. W efekcie grupy sportowe z terenu całej Polski korzystają z oferty sportowej miasta m.in. organizując i uczestnicząc w rozgrywkach sportowych organizowanych w Y, czy tez organizując obozy sportowe na obiektach X w sezonie letnim i zimowym. Oferta tut. bazy sportowej, będącej w trwałym zarządzie X, jest skierowana do szerokiego kręgu odbiorców, służy promocji bazy sportowej na obszarze całego kraju.
4/ koszty umów zawartych z osobami fizycznymi w ramach tych umów zleceniobiorcy zobowiązali się do reklamowania i promowania Gminy Y oraz m.in. poprzez udział w różnych zawodach sportowych, noszenie koszulek z napisem Y... oraz umieszczanie banerów reklamowych Y i X na obiektach w których odbywają się zawody sportowe.
Według Zakładu prowadzona w ww. sposób reklama regionu jest skierowana do szerokiego kręgu odbiorców, zatem ma charakter publiczny. Działania podjęte powyżej mają na celu wypromowanie obiektów sportowych X, a tym samym zachęcenie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty sportowej , turystycznej X i Gminy Y oraz zwiększenie przychodów własnych Zakładu, chociaż efekty prowadzonych działań promocyjnych nie zawsze od razu mają wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Zdaniem strony, zgodnie z art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Wymienione koszty są kosztami uzyskania przychodów, ponieważ promocja i reklama X oraz Gminy Y mająca na celu zwrócenie uwagi potencjalnych klientów X na tut. region ma charakter publiczny.Art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocję i reklamę publiczną.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i prawny wyjaśnia, że w myśl art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 ustawy. Podatnik na mocy obowiązujących przepisów prawnych ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem , że wykaże on ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie jest to wydatek wymieniony w art.16 ust.1 ustawy jako wyłączony z kosztu podatkowego. Warunkiem uznania wydatku za koszt podatkowy jest również to , by jego poniesienie miało lub mogło mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Określone wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu, dopiero wówczas gdy w rzeczywistości zostały zrealizowane i strona posiada dowody odzwierciedlające przebieg tych zdarzeń gospodarczych. Sam fakt zawarcia umów z osobami fizycznymi i wypłaty wynagrodzeń nie są oczywiście dowodem na osiągnięcie przychodu nawet w przyszłości, skoro nie znajduje to żadnego innego potwierdzenia świadczącego o wykonaniu zawartych umów.
Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne , w tym różnice kursowe. Z kolei katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych wymieniony został w art.12 ust.4 ustawy. Wśród tego rodzaju przychodów nie wymieniono dotacji. W świetle powyższego otrzymana dotacja jest przychodem dla celów podatkowych.
Dotacje otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach , zgodnie z art.5 ust.1 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz.1957, zm. Dz.U. z 2004r. Nr 254, poz2533) są zwolnione z opodatkowania do dnia 31.12.2006r. na podstawie przepisu art.17 ust.1 pkt.14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r.
Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z powyższych dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art.16 ust.1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- obowiązującego na podstawie art. 5 ust.1 ustawy z dnia 12.11.2003r. do dnia 31.12.2006r.
Jak stanowi art. 7 ust.3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, albo są wolne od opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów, związanych z wymienionymi dochodami.
Otrzymana dotacja winna być wykazana jako przychód, a następnie zgodnie z art.16 ust.1 pkt 58ww. ustawy w związku z art.5 ust.1 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw- wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki sfinansowane dotacją. W tej sytuacji zastosowanie będzie miał art.15 ust.2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący proporcjonalnego rozliczenia kosztów. Ze względu na to , iż w Zakładzie występują różne źródła przychodów, przy czym część jest z nich wolna od podatku dochodowego, należy w stosunku do kosztów dokonać ww. wyodrębnienia, a zasadę proporcjonalnego rozliczenia kosztów zastosować do takich kosztów uzyskania przychodów, których obiektywnie nie można rozdzielić na dotyczące przychodów opodatkowanych i wolnych od podatku.
Ustawodawca przewidział ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację i reklamę
Zgodnie z art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym w 2006r.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Reklama publiczna, zaliczana w całości do kosztów uzyskania przychodów, to między innymi wydatki poniesione na:
- reklamę w środkach masowego przekazu,
- uczestnictwo w publicznych imprezach reklamowych,
- nośniki reklamowe,
skierowane do anonimowych odbiorców.
Biorąc powyższe pod uwagę koszty transportu grup dzieci, młodzieży, reprezentacji gimnazjalnych, sportowców reprezentujących Gminę Y oraz X na zawody organizowane w innych miastach Polski oraz koszty wyżywienia tych grup podczas ww. wyjazdów sfinansowane środkami własnymi mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w ramach reklamy publicznej.
W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach potwierdza stanowisko wnioskodawcy zakresie uznania ww. wydatków za koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem aby wydatki te nie były pokryte z dotacji.
W odniesieniu do kosztów obozów sportowych dla sportowców z terenu Gminy oraz kosztów umów zawartych osobami fizycznymi Strona pomimo wezwania w swoim piśmie uzupełniającym nie wskazała dowodów świadczących o wykonaniu (realizacji) umów zawartych z osobami fizycznymi oraz nie wskazała wydatków składających się na koszty obozów sportowych.
Zatem brak ww. danych nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, czy poniesione wydatki sfinansowane środkami własnymi stanowią koszty uzyskania przychodów i w tej części nie potwierdza się stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.