Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r... - Interpretacja - PDI/423-1/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.03.2007, sygn. PDI/423-1/07, Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni z dnia 09.02.2007 r. (data wpływu do US 12.02.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 12.02.2007 r. Spółdzielnia złożyła zapytanie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółdzielnia podpisała ze Starostą Powiatu Ostrowieckiego reprezentowanym przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy dwie umowy w sprawie refundacji z Funduszu Pracy kosztów wyposażenia/doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych. Zgodnie z kalkulacją wydatków dla poszczególnych stanowisk pracy, stanowiącą załącznik do umowy, Spółdzielnia dokonała zakupu drobnego wyposażenia oraz środków trwałych (komputery, drukarka, szafa, kopiarki). Kserokopie faktur wraz z adnotacją o dokonanej zapłacie zostały przedłożone w Powiatowym Urzędzie Pracy, który po sprawdzeniu złożonych dokumentów dokonał zwrotu poniesionych wydatków. Zwrot dotyczył kwoty brutto.

Spółdzielnia zgodnie z polityką rachunkowości, środki trwałe mieszczące się w przedziale od 2.000 do 3.500 zł. przyjęła do ewidencji środków trwałych i dokonała jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Odpisów tych Spółdzielnia nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów i jednocześnie nie zaliczyła do przychodów refundacji tych środków trwałych.

W przypadku pozostałego wyposażenia tj. poniżej 2.000 zł., Spółdzielnia zgodnie z polityką rachunkowości nie dokonała odpisów amortyzacyjnych, wydatki na ich nabycie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów a refundację stanowiącą równowartość w kwocie brutto zaliczyła do przychodów podatkowych.

Pytanie podatnika: czy prawidłowo postąpiła Spółdzielnia zaliczając do kosztów uzyskania przychodów zakupione wyposażenie o wartości poniżej 2.000 zł. oraz czy jednorazowy odpis amortyzacyjny od wartości początkowej powyżej 2.000 zł., wprowadzonych do ewidencji, również powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wynika że, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 - nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Tak więc na podstawie powyższego przepisu, prawidłowym jest niezaliczenie przez Spółdzielnię do kosztów uzyskania przychodów jednorazowych odpisów od przedmiotowych środków trwałych.

Ponieważ, w art. 16 ust. 1 nie są wymienione wydatki poniesione na zakup składników majątkowych, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - Spółdzielnia prawidłowo zaliczyła je do kosztów uzyskania przychodów.

W powyższym zakresie Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko Spółdzielni za prawidłowe.

Spółdzielnia w złożonym wniosku o udzielenie informacji nie zawarła pytania dotyczącego zaliczenia do przychodów refundacji z Funduszu Pracy.

Z przedstawionego stanowiska wynika, że refundację odpowiadającą składnikom majątkowym o wartości poniżej 2.000 zł. zaliczyła do przychodów, natomiast w pozostałej części tj. refundację dotyczącą składników majątkowych powyżej 2.000 zł. nie zaliczyła do przychodów.

W art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym wymieniono czego nie zalicza się do przychodów, brak jest przedmiotowych refundacji kosztów wyposażenia stanowisk pracy, w związku z czym całość refundacji z Funduszu Pracy winna być zaliczona do przychodów. Następnie część refundacji dotycząca środków trwałych od których naliczono jednorazową amortyzację winna być wykazana jako dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim