Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu stwierdza, iż stanowisko Jednostki w sprawie czy dochody z tytułu wynajmowania pomieszczeń gospodarczych będą stanowić dochody uzyskane z gospodarki zasobami i będą objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, oraz czy odsetki z tytułu utworzonych lokat, których źródłem są wpłacone przez właścicieli zaliczki na pokrycie kosztów i fundusz remontowy należy traktować jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest nieprawidłowe.
Stanowisko Wspólnoty w sprawie czy rozliczone po zakończeniu roku kwoty zaliczek i zwrócone właścicielom lokali nadwyżki z tytułu kosztów zarządu nieruchomością wspólną należy traktować jako wydatek na cele utrzymania zasobu mieszkaniowego oraz czy wpłacone przez właścicieli odsetki z tytułu nieterminowych wpłat wydatkowane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 24 kwietnia 2007 r. (data wpływu 25 kwietnia 2007 r.) Wspólnota zwróciła się z pytaniami:
1. Czy dochody z tytułu wynajmowania pomieszczeń gospodarczych będą stanowić dla wspólnoty mieszkaniowej dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będą objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych?,
2. Czy rozliczone po zakończeniu roku kwoty zaliczek i zwrócone właścicielom lokali nadwyżki z tytułu kosztów zarządu
nieruchomością wspólną należy traktować jako wydatek na cele utrzymania zasobu mieszkaniowego?,
3. Czy uzyskane odsetki z tytułu utworzonych lokat, których źródłem są wpłacone przez właścicieli zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej i fundusz remontowy należy traktować jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?,
4. Czy wpłacone przez właścicieli odsetki z tytułu nieterminowych wpłat wydatkowane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?.
Wspólnotę mieszkaniową stanowi ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. W skład wspólnoty mieszkaniowej przy ul. X, Y 1 wchodzi 37 lokali, w tym 36 lokali mieszkalnych będących własnością osób fizycznych i lokal użytkowy będący własnością Miasta Z.
Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady organizacyjne wspólnot mieszkaniowych jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
lokali(Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), natomiast zgodnie z przepisami prawa podatkowego wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej objęte są przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Od 1 stycznia 2007 r. zgodnie z znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku CIT są dochody wspólnot mieszkaniowych - uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpłaty właścicieli z tytułu zaliczek w wysokości ustalonej uchwałą wspólnoty mieszkaniowej oraz pokrywane z tych zaliczek koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Zaliczki ustalane są w takiej wysokości, aby pokrywały koszty utrzymania nieruchomości
wspólnej. Nieruchomość wspólną we wspólnocie mieszkaniowej X, Y 1 stanowią między innymi pomieszczenia gospodarcze, usytuowane na parterze klatek schodowych w budynku. Dwa z tych pomieszczeń są wynajmowane za co wspólnota mieszkaniowa otrzymuje czynsz.
Po zakończeniu roku zaliczki podlegają rozliczeniu do zera co oznacza, że nadwyżki pobranych zaliczek nad kosztami są zwracane właścicielom, ewentualnie w sytuacjach odwrotnych właściciele pokrywają niedobór.
Ponadto wspólnota mieszkaniowa tworzy fundusz remontowy, na który właściciele lokali dokonują wpłat w wysokości ustalonej w uchwale wspólnoty. Fundusz ten ma na celu pokrywanie kosztów zużywających się w części nieruchomości oraz rozłożenie w czasie kosztów przyszłych remontów.
Zdaniem Wspólnoty:
Dochody uzyskane z tytułu wynajmowania pomieszczeń gospodarczych stanowiących własność wspólnoty mieszkaniowej należy zakwalifikować jako dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będą zwolnione z podatku CIT, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Rozliczone zaliczki pobrane na poczet pokrycia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej i zwrócone właścicielom nadwyżki należy traktować jako wydatek na cele utrzymania zasobu mieszkaniowego, zwolnione z podatku CIT.
Odsetki od lokat których źródłem są wpłacone przez właścicieli zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej i fundusz remontowy należy traktować jako dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zwolnione z podatki CIT w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Wpłacone przez właścicieli odsetki z tytułu nieterminowych wpłat i wydatkowane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych należy traktować jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
AD. 1
Zgodnie z art.
17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 54 ze zm.) od 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.
Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych (pomieszczeń przynależnych do nich oraz
koszty ich zarządzania administracji). Wynika to z ustaw, w oparciu o które funkcjonują podmiotyzajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych).
Przez zasoby mieszkaniowe" o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy należy rozumieć:
- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione.
Dochód powstały z tego tytułu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż
gospodarka zasobami mieszkaniowymi bez względu na cel na jaki zostanie przekazany.
Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Działalnością taką jest np. wynajmowanie lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej.
W związku z tym dochody uzyskane z działalności gospodarczej wpólnota winna opodatkować podatkiem dochodowym w wysokości 19% zgodnie z art. 19 powołanej ustawy.
AD 2.
Wniesione wpłaty członków na wspólnie ponoszone koszty związane z utrzymaniem danej nieruchomości po zakończeniu roku kalendarzowego podlegają rozliczeniu z poszczególnymi członkami wspólnoty. Rozliczeniu takiemu nie podlegają natomiast wpłaty dokonane przez członków na fundusz remontowy, co wiąże się z tym, iż zbieranie środków na remont trwa przez
dłuższy czas. Jeżeli we wspólnocie mieszkaniowej powstanie różnica między uzyskanymi przychodami, a poniesionymi kosztami, która po zakończeniu roku kalendarzowego powinna być rozliczona z członkami wspólnoty - to różnica ta w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych traktowana jest jako dochód (art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r.). Dochód ten jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Zatem po zakończeniu roku rozliczone zaliczki pobrane na poczet pokrycia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej i zwrócone właścicielom nadwyżki należy traktować jako wydatek na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych.
AD 3.
Wspólnota tworzy fundusz
remontowy, na który właściciele lokali dokonują wpłat w wysokości ustalonej w uchwale wspólnoty. Fundusz ten ma celu pokrywanie kosztów zużywających się w części nieruchomości oraz rozłożenie w czasie kosztów przyszłych remontów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle cyt. wyżej przepisu odsetki od środków pieniężnych na rachunku bankowym, w szczególności na lokacie założonej ze środków funduszu remontowego, stanowią przychód wspólnoty mieszkaniowej.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania , osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów to różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych
uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
Odsetki od lokat bankowych, założonych ze środków funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej, nie mieszczą się w pojęciu dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, albowiem środki pieniężne nie stanowią zasobu mieszkaniowego. W konsekwencji przedmiotowe odsetki nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym cel, na jaki zostaną przeznaczone, pozostaje bez znaczenia.
AD 4.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm .) składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.
Przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:
-
budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi, chodniki, ulice, drogi osiedlowe.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) wraz z odsetkami za zwłokę w razie nieterminowych wpłat oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
W związku z tym dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi będzie wolny od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez
wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.