Temat interpretacji
Wnioskiem z dnia 22 marca 2006r. uzupełnionym 18 kwietnia 2006r. oraz 29 maja 2006r. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej Spółka z o.o. zwróciła się z zapytaniem, czy prawidłowym jest na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjęcie przez naszą spółkę za przychód podatkowy kwoty 112.320,00 PLN czyli wartości przedmiotu zamiany, który otrzymaliśmy, a nie ceny rynkowej przedmiotu który zbywaliśmy czyli kwoty 238.586,00 PLN.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że aktem notarialnym z 03.06.2005r. zawarto umowę zamiany nieruchomości pomiędzy Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. a Gminą. W wyniku tej transakcji Gmina nabyła od Spółki prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki gruntu oraz prawo wieczystego użytkowania działki gruntu i prawo własności stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Natomiast Spółka nabyła od Gminy prawo wieczystego użytkowania działki zabudowanej osłoną śmietnikową oraz prawo wieczystego użytkowania działki gruntu zabudowaną pawilonem handlowym.
W akcie notarialnym, którym dokonano zamiany wartość praw użytkowania wieczystego ustanowionych na rzecz Spółki ustalono na kwotę netto 112.320 zł (wartość oszacowana przez rzeczoznawcę), a wartość zbywanych przez Spółkę praw użytkowania wieczystego i własności budynku wyceniono na kwotę netto 238.586,00 zł (wartość oszacowana przez rzeczoznawcę).W przedstawionej sytuacji doszło do zamiany nieekwiwalentnej albowiem w zamian za przedmiot zamiany wyceniony przez rzeczoznawców na kwotę 238.586 zł Spółka otrzymała prawo wycenione na kwotę 112.320 zł.
Zdaniem Spółki w jej przychodach dla celów podatkowych powinna znaleźć się kwota 112.320 zł, czyli faktyczna wartość przedmiotu, który Spółka objęła w zamian za swój przedmiot.
Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie organ podatkowy zwraca uwagę, że w Zarządzeniu Prezydenta Miasta z dnia 10 stycznia 2005r. dotyczącym zamiany powołano się na art. 13 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i ust 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /t.jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm./. W myśl zapisanego w zarządzeniu przepisu art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy "Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości."
Zapis ten wskazuje, że czynność zamiany jest formą odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, a więc traktowana jest jak transakcja kupna - sprzedaży, z czego można wywieść stwierdzenie, że otrzymany w wyniku zamiany składnik aktywów rzeczowych należy traktować jak pochodzący z zakupu, zaś wydany przez Spółkę winien być rozliczany jako sprzedany.
Stosownie więc do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami w przypadku zamiany nieekwiwalentnej, a taka zamiana miała miejsce w omawianym przypadku, Spółka winna otrzymać dopłatę w wysokości równej różnicy wartości zamienianych nieruchomości.
Z dopłaty tej - co zapisano w § 2 zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 10 stycznia 2005r. - Spółka zrezygnowała.W ocenie organu podatkowego dobrowolna rezygnacja nie przesądza o tym, że przychodem dla Spółki z tytułu dokonanej zamiany jest wyłącznie wartość rynkowa nieruchomości otrzymanej.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm./ w art. 14 ust. 1 stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.
Określona w umowie wartość rynkowa przenoszonej przez Spółkę na drugą stronę własności rzeczy wynosiła 238.586 zł.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa materialnego organ podatkowy uznaje, że dla Spółki przychodem z zamiany jest kwota 238.586 zł czyli wskazana w umowie wartość rynkowa przedmiotu przekazywanego przez Spółkę.
Zatem stanowisko podatnika, iż prawidłowym jest przyjęcie kwoty 112.320,00 PLN jako przychód podatkowy, gdyż jest to faktyczna cena jaką otrzymaliśmy w zamian za nieruchomość, którą zbywaliśmy uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.