Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Spółki Akcyjnej z dnia 12 kwietnia 2006 r. (sporządzonym w dniu 12 kwietnia 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie momentu opodatkowania otrzymanej dywidendy od spółki niemieckiej, w której Wnioskodawca posiada udziały Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.
UZASADNIENIE
I. Stan faktyczny:
Spółka Akcyjna otrzymała w kwietniu 2005 roku dywidendę od spółki niemieckiej, w której posiada 34% udziałów. W tym samym miesiącu został potrącony i odprowadzony przez niemiecką spółkę podatek od wypłaconej dywidendy. W 2005 roku Spółka wystąpiła do niemieckiego urzędu podatkowego o zwrot pobranego podatku. W kwietniu 2006 roku Spółka otrzymała decyzję wydaną w dniu 24.03.2006 r. o zwrocie podatku od wypłaconej dywidendy.
II. Pytanie Wnioskodawcy:
W którym roku należy opodatkować otrzymaną dywidendę ze spółki niemieckiej i na jakim druku należy ją wykazać?
III. Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy:
podatek dochodowy od otrzymanej dywidendy powinien być rozliczony w Polsce w miesiącu wydania decyzji niemieckiego urzędu podatkowego, tj. w marcu 2006 roku na druku CIT-2.
IV. Stanowisko Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego:
Odpowiadając na wniosek, w oparciu o przedstawiony
przez Wnioskodawcę stan faktyczny, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego informuje:
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w art. 21 § 1 przewiduje dwa sposoby powstania zobowiązania podatkowego:
1) w wyniku zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania,
2) doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającego wysokość tego zobowiązania.
W pierwszym przypadku zobowiązanie powstaje z mocy prawa, bez konieczności wydawania decyzji. Podatnik zobowiązany jest, w sytuacji gdy przepisy nakładają na niego taki obowiązek, dokonać samoobliczenia należnego podatku i wykazać go w złożonej deklaracji. W tym przypadku podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty, chyba że organ podatkowy w postępowaniu podatkowym stwierdzi, że podatnik nie wywiązał się z powyższych obowiązków, albo dokonał obliczenia podatku w nieprawidłowej wysokości lub nie zapłacił w całości albo w części podatku, wówczas organ podatkowy wyda decyzję,
określającą wysokość zobowiązania podatkowego - art. 21 § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej. Wydanie takiej decyzji będzie aktem prawnym o charakterze deklaratoryjnym, stwierdzającym istnienie zobowiązania podatkowego oraz jego niewykonanie i określającym wysokość podatku. W sytuacji gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa, wystąpienie określonych faktów prawnych powoduje automatycznie powstanie zobowiązania podatkowego, które powinno być w przewidzianym trybie zrealizowane.
W drugim występuje klasyczny przypadek dla postępowania administracyjnego, w postaci rozstrzygnięcia sprawy w formie decyzji administracyjnej - w tym przypadku decyzji podatkowej. Wówczas wydanie decyzji podatkowej jest aktem prawnym o charakterze konstytutywnym, który tworzy stosunek prawny zobowiązania podatkowego, określając jego istotne elementy w postaci wierzyciela i dłużnika, przedmiotu oraz treści tego stosunku. Bez wydania bowiem decyzji podatkowej obowiązek podatkowy nie przekształci się w
zobowiązanie podatkowe.
Zobowiązanie podatkowe z tytułu dochodu z udziału w zyskach osób prawnych w postaci dywidendy powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) wśród dochodów (przychodów) podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienia w art. 10 ust. 1 dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z jego treścią dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany. Dywidendę w doktrynie definiuje się jako część zysku spółki kapitałowej przeznaczony do podziału pomiędzy wspólników (akcjonariuszy). Uprawnienie wspólników do udziału w zysku spółki, określa się mianem prawa do dywidendy. Jest to prawo majątkowe, o powstaniu którego decyduje wystąpienie zysku w spółce kapitałowej. Uwzględniając zatem treść przytoczonego wyżej art. 10 ust.
1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zobowiązanie podatkowe od otrzymanej dywidendy powstaje w momencie jej otrzymania, tj. wpływu na konto bankowe udziałowca lub akcjonariusza, a także w momencie wypłaty niniejszej należności bezpośrednio udziałowcowi lub akcjonariuszowi, a w niektórych przypadkach w dniu postawienia należnej dywidendy do dyspozycji udziałowca lub akcjonariusza. Mając zatem na względzie powyższe wyjaśnienia, w przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku - opisanym w stanie faktycznym zawartym w złożonym wniosku - należy stwierdzić, że zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodu w postaci otrzymanej dywidendy powstało w miesiącu jego otrzymania tj. w kwietniu 2005 roku, a nie w momencie otrzymania decyzji niemieckiego urzędu podatkowego o zwrocie podatku od wypłaconej dywidendy, czyli w miesiącu kwietniu 2006 roku. Powyższa decyzja nie ma w przedstawionym stanie faktycznym, żadnego wpływu na moment powstania zobowiązania
podatkowego w ww. podatku.
Uzyskany przez Wnioskodawcę dochód w postaci dywidendy będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na zasadach zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem umowy zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90). Wnioskodawca winien wykazać jego wysokość w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2005 - druk CIT-8, w poz. 28 "przychody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium RP".