Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że przyłączenie Spółki z o.o. P do KS Spółka z o.o., następuje w ten sposób, że cały majątek P Spółka z o.o. będzie przeniesiony na KS Spółka z o.o. w zamian za nowe udziały w KS Spółka z o. o. wydane wspólnikowi P Spółka z o.o. czyli KH na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych. Ponadto wnioskodawca informuje, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287 ze zm.) oraz na podstawie art. 207 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w S. dnia 30 grudnia 2005 r. wydał decyzję o zakończeniu restrukturyzacji, w której umorzył Spółce z o.o. P należności podlegające restrukturyzacji obejmujące zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych oraz odsetki za zwłokę od ww. zaległości stwierdzając wykonanie planu restrukturyzacji.
Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o potwierdzenie, że połączenie P Spółka z o.o. z KS Spółka z o.o. nie powoduje dla KS Spółka z o.o. żadnych obowiązków podatkowych związanych z decyzją o zakończeniu restrukturyzacji wydaną dla P Spółka z o.o.
KS Spółka z o.o. jako następca prawny i podmiot odpowiedzialny za zobowiązania podatkowe P Spółka z o. o. nie będzie zobowiązana do zapłaty kwot zaległości podatkowych umorzonych w wyniku restrukturyzacji. W obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów, które z faktem połączenia Spółek, w sytuacji gdy w stosunku do spółki przejmowanej wydana została decyzja, łączyłyby uchylenie decyzji o zakończeniu restrukturyzacji bądź stwierdzenie jej nieważności. Zdaniem wnioskodawcy żaden z niżej wymienionych aktów prawnych, ani żaden inny, nie zawiera takiej regulacji:
- ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz.1287 ze zm.);
- ustawa Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz 60 ze zm);
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm);
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291);
- ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców ( Dz. U. Nr 141, poz. 1177);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sprawozdań beneficjentów pomocy publicznej (Dz. U. Nr 194, poz. 1984);
- rozporządzenia Rady (WE) Nr 659/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE.
Wnioskodawca poinformował, że przeanalizował wymienione powyżej akty prawne, gdyż uważa, że są to te akty prawne, w których ewentualnie ta materia mogłaby być uregulowana. Zdaniem wnioskodawcy, nie ma przepisów, które przewidywałyby zakaz połączenia spółki, która otrzymała wcześniej decyzję o zakończeniu restrukturyzacji. Poinformował również, że nie zna żadnych innych regulacji prawnych, z których wynikałby obowiązek zapłaty jakichkolwiek kwot - w tym kwot zaległości podatkowych objętych restrukturyzacją - w wyniku przyłączenia podmiotu, którego dotyczyła restrukturyzacja P do innego podmiotu, w wyniku czego KS Spółka z o.o. - jako następca prawny P Spółka z o.o. - nie może być zobowiązana do zapłaty kwot umorzonych zaległości podatkowych objętych restrukturyzacją.
Według Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stanowisko podatnika jest prawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 59 § 1, art. 67a § 2 i art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).
Zastosowanie powołanej normy skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący.
Z treści przesłanego wniosku wynika, że Spółka z o.o. P (która ma być przyłączona do KS Spółka z o.o.), otrzymała decyzję o zakończeniu restrukturyzacji. Przedmiotowa decyzja została wydana w oparciu o przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Otrzymana przez Spółkę z o.o. P decyzja jest decyzją ostateczną.
Zgodnie z art. 59 § 1 pkt 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części także wskutek umorzenia zaległości. Umorzenie zaległości podatkowej, zgodnie z art. 67a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, powoduje umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa. Z powyższego wynika, że restrukturyzacja doprowadziła do wygaśnięcia ciążących na Spółce zobowiązań podatkowych.
Spółka z o.o. P zamierza połączyć się ze Spółką z o.o. KS. Połączenie Spółek nastąpi w ten sposób, że cały majątek P zostanie przeniesiony na KS Spółka z o.o. w zamian za nowe udziały w KS Spółka z o.o. wydane wspólnikowi Spółki z o.o. P, czyli jedynemu udziałowcowi tej Spółki, tj. KH. Połączenie ma nastąpić na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych.
W wyniku połączenia Spółka, która otrzymała pomoc w postaci zrestrukturyzowanych należności, straci swój byt prawny, zaś jego następcą prawnym zostanie Spółka przejmująca, która wyda nowe udziały jedynemu wspólnikowi Spółki przejmowanej.
Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych zostały uregulowane w rozdziale 14 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 93 § 1 i 2 tejże ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.
Reasumując powyższe, należy stwierdzić, iż przejęcie Spółki z o.o. P przez Spółkę z o.o. KS nie spowoduje wystąpienia dodatkowych obciążeń podatkowych w KS Spółka z o.o. W wyniku restrukturyzacji zobowiązania podatkowe ciążące na P Spółce z o.o. wygasły. Następca prawny w tej zatem części nie przejmie żadnych obciążeń, ponieważ te zobowiązania już nie istnieją.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego.