POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/PD/423-0147/05/AP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.02.2006, sygn. DP/PD/423-0147/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanych płatności bezpośrednich do gruntów rolnych

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością rolniczą przedmiotowo zwolnioną od podatku dochodowego. Dochody z działalności pozarolniczej w całości przeznacza na działalność rolniczą, stąd do nich również ma zastosowanie zwolnienie. Spółka w 2004r. otrzymała po raz pierwszy płatności bezpośrednie do gruntów rolnych, które to kwalifikuje do pozostałych przychodów operacyjnych jako nieodpłatnie otrzymane środki pieniężne związane pośrednio ze zwykłą działalnością rolniczą Spółki.

Zdaniem Spółki otrzymana dopłata bezpośrednia do gruntów rolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest dopłatą wolną od podatku dochodowego. Ponadto Podatnik stoi na stanowisku, iż od dnia 01.01.2005r. ww. dopłat nie zalicza się do przychodów stosownie do postanowień art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle powyższego pojawiła się wątpliwość, czy wydatki z tytułu nabycia towarów i usług sfinansowane z otrzymanych środków finansowych z tytułu dopłat bezpośrednich nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Podatnika ww. wydatki do wysokości dopłat będą kosztem uzyskania przychodu.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich do gruntów rolnych określonych przepisami Unii Europejskiej regulują przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz.U. z 2004r., Nr 6, poz. 40 z późn. zm.). Płatności bezpośrednie przysługują - w świetle przepisów art. 2 tej ustawy - m.in. osobie prawnej będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego, tj. producentowi rolnemu na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska. Wysokość płatności ustalana jest dla danego roku kalendarzowego.

Wymagania otrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie minimalnych wymagań utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej (Dz.U. Nr 65, poz. 600 z póź. zm.). Jak wynika z treści zapisu art. 1 ust. 1 ww. rozporządzenia utrzymywaniem gruntów w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska jest:

  • uprawa roślin lub ugorowanie - w przypadku gruntów ornych,
  • koszenie trawy co najmniej raz w roku w okresie wegetacyjnym - w przypadku łąk, wypasanie zwierząt w okresie wegetacyjnym traw - w przypadku pastwisk.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Działalnością rolniczą jest według zapisu art. 2 ust. 2 ww. ustawy działalność polegająca m.in. na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu.

Przyznane więc płatności bezpośrednie do gruntów rolnych są dopłatami do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego i określonych upraw produkcji roślinnej, tj. do bieżącej działalności rolniczej producentów rolnych, a więc stanowią źródło przychodów z działalności rolniczej, do których przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r.

W związku z tym, iż dopłaty do gruntów rolnych pochodzące z budżetu Unii Europejskiej są przychodami z działalności rolniczej, to nie mają do nich również zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące zwolnień przedmiotowych, tj. powołany przez Spółkę przepis art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, tut. Organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty. Przy czym przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy).

Jak wskazano powyżej płatności bezpośrednie do gruntów rolnych traktowane są jako przychód z działalności rolniczej, do którego nie ma zastosowania ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się przy zastosowaniu art. 15 ust. 2a ustawy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki w przedmiocie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków z tytułu nabycia towarów i usług sfinansowanych z otrzymanych środków pieniężnych z tytułu dopłat bezpośrednich do gruntów rolnych jest nieprawidłowe.

Ponadto powołany przez Spółkę przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15.02.1992r. - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2005r. - stanowiący, iż do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów w ocenie tut. Organu podatkowego nie ma zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Z treści tego uregulowania jednoznacznie bowiem wynika, iż dotyczy on otrzymanych przez podatnika nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Tymczasem Spółka otrzymała konkretną kwotę środków pieniężnych.

Pomorski Urząd Skarbowy