Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź?... - Interpretacja - II/423/1-c/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.03.2006, sygn. II/423/1-c/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź?Widzew uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 05.01.2006 r. L.dz. 76/06 (data wpływu 12.01.2006 r.) w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.

We wniosku z dnia 05.01.2006 r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Uchwałą Rady Miejskiej w K. zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. (w skrócie ZGKiM) został podzielony na dwa odrębne zakłady budżetowe: Zakład Usług Komunalnych (ZUK) w K. i Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK) w K. (wnoszący zapytanie), będące odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podział nastąpił z dniem 01.01.2006 r. Zakłady te przejęły należności i zobowiązania od ZGKiM wg stanu na dzień 31.12.2005 r.

Podatnik zwraca się z zapytaniem:

U którego podmiotu będą kosztami uzyskania przychodów opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska na drugie półrocze 2005 roku, ustalone na podstawie art. 284 i art. 285 ustawy z dnia 27.04.2001 r. ? Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.), płatne do 31.01.2006 r. ?

Zdaniem podatnika, opłaty te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów m-ca grudnia 2005 r. ZGKiM, pomimo, że zapłata będzie dokonana przez ZGK i ZUK wobec przejęcia przez nowoutworzone zakłady zobowiązań ZGKiM.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia w przedstawionej wyżej sprawie będą miały zastosowanie przepisy prawa:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

Rada Miejska w K. uchwałą Nr .... z dnia ... października 2005 r. w sprawie reorganizacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K., podjętą na podstawie art. 19 w/w ustawy o finansach publicznych, dokonała przekształcenia zakładu budżetowego ZGKiM w K. poprzez wyodrębnienie z dotychczasowego ZGKiM z dniem 01.01.2006 r. zespołu składników majątkowych oraz praw i obowiązków niezbędnych do wykonania zadań przewidzianych dla dwóch odrębnych zakładów budżetowych: Zakładu Gospodarki Komunalnej w K. i Zakładu Usług Komunalnych w K. Ponadto na mocy w/w uchwały RM z dniem 31.12.2005 r. utraciła moc uchwała powołująca ZGKiM. Z dniem tym ustał byt prawny ZGKiM w K.

Na podstawie art. 93a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.Zgodnie z art. 93b tejże ustawy przepisy art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Tak więc na podstawie w/w przepisów nastąpiła sukcesja generalna praw i obowiązków zlikwidowanego ZGKiM na nowopowstałe zakłady budżetowe, z ograniczeniem wynikającym z art. 93e Ordynacji podatkowej, który stanowi, że przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Przepisami szczególnymi w tym przypadku jest ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654, ze zm./.

W zakresie ustalania kosztów uzyskania przychodów mają zastosowanie przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ust. 4 tegoż artykułu reguluje zasady rozliczenia kosztów w czasie i przypisywania ich do właściwego okresu podatkowego, i tak: koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem można potrącić koszty jeszcze nie poniesione, jeżeli:

? odnoszą się do danego roku podatkowego (opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska jest opłatą za II półrocze 2005 roku),

? są określone co do rodzaju i kwoty (podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty wg stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce),

? zostały zarachowane mimo ich nieponiesienia.

Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.

Tak więc mimo, iż opłata stanowi koszty pośrednie, gdyż nie można jej bezpośrednio powiązać z osiąganymi przychodami, ale możliwe było jej zarachowanie do kosztów uzyskania przychodów roku 2005, to zgodnie z w/w warunkami może stanowić ona koszt uzyskania przychodów roku 2005 w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, pomimo, iż zapłata zostanie dokonana w roku 2006.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 w/w ustawy ? Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew