Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 22.03.2006 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 28.03.2006.), uzupełnionym o znaki opłaty skarbowej oraz własne stanowisko w sprawie w dniu 13.04.2006 r. (wpływ do Urzędu 18.04.2006.)
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi działalność statutową w zakresie świadczenia usług medycznych.
W celu wsparcia działalności Szpitala w zakresie ochrony zdrowia darczyńcy - zwykle firmy farmaceutyczne i produkujące sprzęt medyczny - przekazują Szpitalowi darowizny w postaci leków, sprzętu medycznego, rzeczy ruchome, przykładowo: komputer, monitor i drukarka dla Poradni Diabetologicznej, kuchenka mikrofalowa dla Oddziału Gastroenterologii, pulsoksymetr dla Oddziału Neonatologii.
Na tle wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Szpital zapytuje, czy od otrzymanych darowizn powinien odprowadzić podatek?
Zdaniem Podatnika, dochody z tytułu darowizn, wartości rzeczy otrzymane nieodpłatnie są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym dochody podatników, których celem statutowym jest ochrona zdrowia, są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, co następuje:
Przepisem dotyczącym dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych jest art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Cytowany przepis ustawy ustala dwa warunki, których spełnienie uprawnia do wyłączenia dochodów spod opodatkowania. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś, by dochód przeznaczony był na cele statutowe.
Przepis nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. Źródłem tym może być przykładowo działalność gospodarcza, czy też, jak to jest w rozpatrywanym przypadku - darowizny.
W tym zakresie ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie - zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k,
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Cele i zadania Szpitala określa statut. W myśl § 4 ust. 1 Statutu Szpitala Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, zatwierdzonego uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego w 2004 r., celem działania Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Zgodnie z ust. 2 realizując cele określone w ust. 1, Zakład uczestniczy:
1) w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa,
2) w prowadzeniu badań naukowych i badawczych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w umowie cywilnoprawnej zawartej przez Zakład odpowiednio z państwową uczelnią medyczną, państwową uczelnią prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych lub Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.
W ocenie tutejszego organu podatkowego wymieniony w § 4 Statutu Zakładu rodzaj działalności Podatnika stanowi działalność w zakresie ochrony zdrowia oraz działalność oświatową i naukową, o jakiej mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem cele przewidziane w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Tym samym wypełniony jest pierwszy z warunków skorzystania ze zwolnienia spod opodatkowania.
O ile zatem dochody z tytułu darowizn są przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Zakładu, podlegają one zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja co o zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).