Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 21.12.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 13.01.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 01.02.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 03.02.06r.) oraz z dnia 06.02.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 07.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. ustalenie momentu rozpoczęcia amortyzacji zakupionego środka trwałego oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na szkolenie załogi, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła samolot biznesowy w celu świadczenia usług czarteru. Samolot jest zarejestrowany w polskim rejestrze statków powietrznych prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Podjęcie i wykonywanie działalności w lotnictwie cywilnym wymaga uzyskania certyfikatu zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze. Certyfikacji podlega wykonywanie działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych stosownie do art. 160 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo Lotnicze. Spółka nie posiada jeszcze odpowiedniego Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego, bez którego nie może świadczyć usług czarteru posiadanego samolotu. Ponadto Strona ponosi koszty związane z lotami testowymi, takie jak: koszty paliwa, opłat lotniskowych, opłat handlingowych, opłat za przeloty, catering, hangar, ubezpieczenie i inne. Loty te mają na celu przeszkolenie załogi na dany typ samolotu. Celem szkolenia jest przetestowanie sprawności załogi, otrzymanie opinii o jakości świadczonej usługi, doprowadzenie wykonywanej usługi do perfekcji. Szkolenia załogi przeprowadzane są w zakresie tzw. "dobrej praktyki". Piloci w celu uzyskania uprawnień do obsługi danego typu samolotu, zobowiązani są do odbycia szkolenia w specjalistycznym ośrodku szkoleniowym, po którym są zdolni do samodzielnych lotów. Jednak wskazana wyżej "dobra praktyka" nakazuje liniom lotniczym odbycie lotów szkolnych na nowej maszynie. W trakcie takiego lotu przeszkolony pilot pełni funkcję kapitana, natomiast wynajęty doświadczony pilot pełni w tym czasie funkcję pierwszego oficera. W trakcie tych lotów trenowane są różne sytuacje, które mogą wydarzyć się w powietrzu. Dzięki nim poprawiają się umiejętności pilota, a co za tym idzie jakość usług oferowanych przez Stronę. Celem lotów testowych jest również przetestowanie posiadanego zespołu ludzi oraz obowiązujących procedur, w celu zapewnienia klientom jak najlepszego standardu oferowanych usług. Loty testowe wraz ze szkoleniami Spółka prowadzi we własnym zakresie.
Spółka stoi na stanowisku, że środek trwały w postaci samolotu może zostać przekazany do użytkowania oraz amortyzowany od momentu uzyskania Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego, gdyż dopiero w tym momencie stanie się w pełni zdolny do eksploatacji.
Jeżeli chodzi o loty testowe, Strona uważa, iż ponoszone wydatki powinny stanowić koszty uzyskania przychodów, a nie zwiększać wartości środka trwałego. Strona argumentuje swoje stanowisko tym, iż mimo że zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, to koszty z tytułu lotów testowych ze względu na szkoleniowy charakter powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:Stosownie do art. 16a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania maszyny, urządzenia i środki transportu, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Składniki majątku, o których mowa m. in. w art. 16a, w myśl art. 16d ust. 2 ustawy, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, rozpoczyna się jego amortyzowanie (art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy). W świetle powyższego, aby środki transportu mogły być amortyzowane, muszą być przekazane do używania. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem (wyrok NSA z dnia 26.06.1996r., sygn. SA/Wr 1626/95), faktyczne przekazanie środka trwałego do używania jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia amortyzacji (amortyzowany środek trwały musi być wykorzystywany w działalności gospodarczej Strony). W przedstawionym stanie faktycznym przeszkodą w użytkowaniu rzeczonego samolotu jest nieposiadanie przez Spółkę Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego wymaganego do świadczenia usług czarteru na podstawie art. 160 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze (Dz. U. z 2002r. Nr 130, poz. 1112 ze zm.), który stanowi, iż podjęcie i wykonywanie działalności w lotnictwie cywilnym wymaga uzyskania certyfikatu. Brak certyfikatu wymaganego do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług czarteru powoduje, iż Spółka nie ma możliwości przekazania zakupionego samolotu do faktycznego używania do czasu otrzymania tego certyfikatu, a więc nie może wykorzystywać go w celu prowadzenia działalności gospodarczej oraz rozpocząć amortyzację tegoż środka trwałego. Reasumując, zakupiony przez Spółkę samolot może być przekazany do używania, a co za tym idzie również amortyzowany, dopiero po uzyskaniu przez Stronę odpowiedniego certyfikatu, umożliwiającego jej świadczenie konkretnych usług.W odniesieniu do przedmiotowych lotów testowych oraz szkoleń załogi, zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu, nie będzie miał zastosowania art. 16g ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do jego treści za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Ustawodawca użył w tym wypadku zwrotu w szczególności, a więc wskazany wyżej katalog wydatków poniesionych w bezpośrednim związku z zakupem środka trwałego nie ma charakteru zamkniętego. Zasadą jest, że do kosztów, które będą miały wpływ na wartość początkową środka trwałego należy zaliczyć takie wydatki, które są związane z nabyciem lub przyjęciem do używania środka trwałego oraz zostaną naliczone do dnia przekazania tego środka do używania. Przedmiotowe wydatki zostały poniesione przez Stronę przed przekazaniem samolotu do używania. Zaznaczyć jednakże należy, że nie są to wydatki, od których uzależnione było nabycie tego środka trwałego. Odbycia szkoleń i lotów testowych nie wymuszał na Spółce żaden kontrakt zawarty ze sprzedawcą. Strona poniosła te wydatki, ponieważ chciała podwyższyć jakość swoich usług i zastosować się do tzw. "dobrej praktyki", to jest pewnych zasad powszechnie stosowanych przez linie lotnicze. Ponadto wydatki zostały poniesione całkowicie we własnym zakresie, tzn. Spółka sama zorganizowała przedmiotowe szkolenia oraz loty testowe. W związku z tym wydatki te nie powinny wpływać na wartość środka trwałego. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie natomiast art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie wydatki, które przyczyniają się do powstania przychodu oraz są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie niewątpliwie przeszkolenie pilotów, przetestowanie sprawności załogi w trakcie lotów testowych oraz zebranie opinii o jakości świadczonej usługi mają wpływ na poziom usług, które Spółka wykonuje oraz zamierza wykonywać. Wydatki poniesione na te działania stanowią więc koszty uzyskania przychodu, przy czym ze względu na ich ogólny charakter, tj. brak możliwości przyporządkowania do konkretnego przychodu, podlegają one zaliczeniu do tych kosztów w dacie ich poniesienia. Reasumując, przedmiotowe wydatki winny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, a nie podwyższać wartość środka trwałego.
W związku z powyższym w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest prawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
Pouczenie
1.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów skarbowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).