P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423-30/05/MS/3

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. 1471/DPD2/423-30/05/MS/3, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Spółka może skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 UPDOP w przypadku dokonywania darowizn na rzecz Domu Dziecka, którego organem założycielskim jest jednostka samorządowa, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że niezależnie od swojej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania na rzecz lokalnych społeczności lub jednostek prowadzących działalność w zakresie promocji ochrony zdrowia, działalność charytatywną, socjalną, edukacyjną itp. Spółka angażuje znaczące środki we wspieranie różnych instytucji i przeznacza je na darowizny pieniężne i rzeczowe dla nich.

Spółka w swojej działalności dokonuje darowizn między innymi na rzecz :Domu Dziecka.
Spółka dokonując darowizny na rzecz konkretnego podmiotu zawiera stosowną umowę na piśmie. Każda umowa zawiera wskazanie podmiotu obdarowanego oraz kwoty lub przedmioty darowizny, ze wskazaniem celu, na jaki jest dokonana. Darowizna pieniężna jest przelewana na rachunek obdarowanego wskazany w umowie darowizny w terminie ustalonym pomiędzy Spółką a obdarowanym. Natomiast darowizna rzeczowa zawiera potwierdzenie obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Według Strony, w przedstawionym stanie faktycznym, darowizny te podlegają odliczeniu na podstawie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. Nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm./ (UPDOP).

W ocenie Spółki w/w darowizna powinna podlegać odliczeniu z uwagi na fakt, że Dom Dziecka jest jednostką non-profit nie prowadzącą działalności gospodarczej a jej założycielem jest jednostka samorządu terytorialnego, tj. powiat. Ponadto działalność domu dziecka ma charakter działalności pożytku publicznego w zakresie opieki społecznej, nauki i edukacji. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odliczeniu od dochodu podlegają darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Preferowane przez ustawodawcę cele, na które mogą być przekazane darowizny wymienione zostały w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Są nimi w szczególności: pomoc społeczna, działalność charytatywna, nauka, edukacja, oświata i wychowanie.
Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 w/w ustawy, czyli:organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku), kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 5 pkt 1, 2 i 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. 2003r. Nr 15 poz. 148) do sektora finansów publicznych zalicza się m.in. Jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, jak również państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

W stanie faktycznym Spółka nie przedstawiła formy organizacyjno - prawnej Domu Dziecka . Jednakże na podstawie podanej informacji o powiecie jako organie założycielskim należy stwierdzić, że przedmiotowa jednostka należy do sektora finansów publicznych w rozumieniu wyżej przytoczonej definicji.
Wobec powyższego, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, darowizna przekazana dla jednostki j.w. nie spełnia wymogów określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie podlega odliczeniu od dochodu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie