Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (j.t. D... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/13/05/ABM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2005, sygn. ŁUS-II-2-423/13/05/ABM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpoznaniu wniosku z dnia 11.01.2005 r. uzupełnionego dwoma pismami: z dnia 19.01.2005 r. (data wpływu 20.01.2005 r.) i z dnia 10.02.2005 r. (data wpływu 11.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie braku konieczności dokonania zgłoszenia nowej działalności w ramach odrębnego podmiotu oraz takiego zorganizowania ewidencji księgowe i podatkowej w ramach istniejącego podmiotu, aby można było ustalić wielkość zwolnienia od podatku dochodowego wyłącznie w oparciu o dane jednostki organizacyjnej, która prowadzi działalność na terenie strefy. uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.) (...) w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. W związku z tym, jeżeli jest to jednostka wyodrębniona organizacyjnie, działająca jednak dalej w ramach jednego przedsiębiorstwa, to nie zachodzi konieczność dokonywania odrębnego - nowego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i dokonywania zgłoszenia nowej działalności. Istnieje natomiast, na podstawie art. 47 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 ze zm.), obowiązek zgłoszenia zmian do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie wynikającym z art. 38-40 i 44 cyt. ustawy.

Ponadto istnieje również na podstawie art. 9 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym poprzez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Stosownie do art. 9 ust. 1 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.W szczególności uwzględnić należy regulacje zawarte w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy .

Ponadto podatnik zobowiązany jest przy określeniu swego dochodu podlegającego opodatkowaniu, poniesione koszty uzyskania przychodów, które dotyczą zarówno działalności prowadzonej w strefie jak i poza strefą statystycznie przypisać do obu tych źródeł przychodów. Konieczność ta wynika z treści art. 15 ust. 2 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła , koszty te ustala sie w takim stosunku , w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę o której mowa w ust. 2 stosuje sie również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art 7 ust 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio (art. 15 ust. 2a ustawy ).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).

Łódzki Urząd Skarbowy