Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie przepisów:
- art. 216, art. 217, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpień 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
- art. 12 ust. 3, art. 12 ust. 3 a, art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 luty 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe
stanowisko Spółki X z siedzibą w Łodzi przedstawione w piśmie z dnia 28.10.2005r. (bez znaku) - data wpływu 31.10.2005 r., (uzupełnione pismem z dnia 14.11.2005 r. - bez znaku) - data wpływu 14.11.2005 r., w zakresie określenia momentu powstania przychodów z tytułu świadczenia rocznej usługi serwisowej na którą wystawiono fakturę sprzedaży vat w momencie rozpoczęcia okresu usługi, tj. z góry, za cały okres 12 miesięcy oraz określenie momentu uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych z związku ze świadczeniem tej usługi na którą wystawiono fakturę zakupu vat także w momencie rozpoczęcia usługi, tj. z góry, za cały okres 12 miesięcy.
Spółka X z siedzibą w Łodzi złożyła dnia 31.10.2005 r. w tutejszym Organie podatkowym wniosek z dnia 28.10.2005 r. (bez znaku), uzupełniony pismem z dnia 14.11.2005 r. (bez znaku) w trybie art. 14 a § 1 Ordynacja podatkowa, o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się sprzedażą i wdrażaniem oprogramowania komputerowego o nazwie Y nabytego od firmy będącej przedstawicielem producenta programu(zwanej dalej Dostawcą).
Spółka X po sprzedaży programu oraz wdrożeniu systemu prowadzi " roczną obsługę serwisową oprogramowania" polegającą m.in. na: eliminacji ewentualnych błędów w funkcjonowaniu oprogramowania. Spółka wystawia fakturę sprzedaży vat na roczną obsługę serwisową oprogramowania w momencie rozpoczęcia okresu usługi, tj. z góry, za okres 12 miesięcy.
W celu wykonania w/w usługi X dokonuje zakupu, od Dostawcy (przedstawiciel producenta programu), rocznej usługi wsparcia technicznego " maintenance." Roczna usługa wsparcia technicznego "maintenance", polega na sukcesywnym dostarczaniu nowych lub poprawionych wersji programu, które będą produkowane w okresie od daty wystawienia faktury, przez okres następnych 12 miesięcy niezależnie od ilości dostarczonych uaktualnień. Przedstawiciel producenta (Dostawca) programu wystawia fakturę vat za roczną usługę " maintenance" w momencie rozpoczęcia usługi, tj. z góry, za okres 12 miesięcy.
Zdaniem Spółki X zarówno przychody, jak i koszty uzyskania przychodu należy rozliczać sukcesywnie, za każdy miesiąc wykonanej usługi, po 1/12 kwoty wykazanej na fakturze obejmującej wartość rocznej usługi. Usługa sprzedawana jaki kupowana przez Spółkę nie ma charakteru czynności wykonywanej jednorazowo, lecz jest wykonywana w miarę potrzeby w ciągu roku (gotowość świadczenia usług określona na okres 12 miesięcy), a zatem przychód i koszt uzyskania przychodu należy rozliczać w czasie. W ten sposób zapewniona jest także współmierność przychodów i kosztów podatkowych spółki, o której stanowi art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Dla prawidłowego zinterpretowania przepisów w zakresie ewidencjonowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych należy odnieść się do regulacji prawnej zawartej w ustawie z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Odpowiadając na pytanie Spółki w zakresie zaliczenia do przychodów podatkowych wartość wykonanej usługi wynikającej z faktury sprzedaży - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, informuje, że stanowisko Spółki w zakresie rozliczania przychodów należnych za każdy miesiąc wykonanej usługi, po 1/12 kwoty wykazanej w fakturze sprzedaży jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie bowiem zapisem w art. 12 ust. 3 i ust. 3 a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą lub działami specjalnymi produkcji rolnej uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
- wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe, lub
- wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
- otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostały przypadkach.
W związku z powyższym w tej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 3 i ust. 3 a powołanej na wstępie ustawy, co oznacza, że wartość netto faktury sprzedaży za roczną usługę serwisową staje się jednorazowym przychodem należnym w momencie wystawienia faktury.
Dodatkowo należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie operują pojęciem przychodów przyszłych okresów a zatem przychodem dla celów podatku dochodowego będzie cała kwota figurująca na fakturze w momencie jej wystawienia.
Odnosząc się do zapytania dotyczącego kosztów uzyskania przychodów Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, informuje, że stanowisko Spółki w zakresie rozliczania kosztów za każdy miesiąc zakupionej usługi, po 1/12 kwoty wykazanej w fakturze zakupu jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Rozpatrując zagadnienie kosztów uzyskania przychodów należy odnieść się do definicji dochodu zawartej w treści art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania w roku podatkowym. Ustalenie różnicy, o której mowa w powyższym przepisie art. 7 ust. 2, a więc potrącenie kosztów nie jest możliwe, jeżeli podatnik nie uzyskał przychodu dla którego poniósł koszty.
Ustawowa definicja kosztów uzyskania przychodów jest zawarta w art. 15 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, zgodnie z którym podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z tym przychodem. Natomiast art. 15 ust. 4 tej ustawy wskazuje w jaki sposób należy dokonywać potrącenia wydatków uznanych za koszty uzyskania przychodów od tego przychodu.
Przepis art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej stanowi, iż ustalając koszty uzyskania przychodów należy mieć na uwadze, że kosztami uzyskania przychodów są te koszty, które dotyczą tego roku (odpowiednio miesiąca), tzn.:
- koszty poniesione w danym roku i wiążą się z przychodami tego roku
- koszty poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego
- koszty określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego.
Dla prawidłowego ustalenia momentu potrącenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów musi być spełniony warunek, a mianowicie powiązanie kosztów z przychodami. W sytuacji gdy nie jest możliwe powiązanie konkretnego kosztu z konkretnym przychodem , w myśl zasad przewidzianych w art. 15 ust. 4 wydatki te zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.W sytuacji przedstawionej przez Spółkę nie może być zastosowana zasada wynikająca z art. 15 ust. 2, powołanej wyżej ustawy podatkowej dotycząca proporcjonalnego ustalenia kosztów uzyskania przychodu do osiąganych przychodów, gdyż dotyczy ona wyłącznie sytuacji , gdy przy każdym przychodzie z różnej działalności ponoszone są faktyczne koszty, lecz koszty te nie są wyodrębnione dla poszczególnych źródeł przychodów, lecz ujęte łącznie.
W świetle powyższego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w opisanej we wniosku sytuacji będzie miał zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, który określa możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów.
A zatem wartość netto faktury zakupu vat za roczną usługę " maintenance" jest jednorazowym kosztem uzyskania przychodu w momencie otrzymania faktury.
Ponadto stwierdza się,że wydatki poniesione na roczną usługę " maintenance" są bezpośrednio związane ze sprzedawaną " roczną obsługę serwisową oprogramowania", co oznacza, że okres 12 miesięcy zakupu pokrywa się z okresem 12 miesięcy sprzedaży. Jednocześnie zauważa się, że ten sposób rozliczenia zapewnia współmierność przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w przepisie art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej.