w zakresie ustalenia, czy prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ww. us... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.25.2018.1.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2018, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.25.2018.1.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ww. ustawy

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 24 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ww. ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ww. ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej Wnioskodawca) świadczy usługi w zakresie badań analitycznych i laboratoryjnych następujących produktów: paliw (do celów motoryzacyjnych i grzewczych), LPG, biopaliw, biokomponentów, olejów smarowych, asfaltów, ropy naftowej, wody, ścieków, gleb, środowiska pracy, nawozów, tworzyw sztucznych, gazów, kwasu tereftalowego oraz strumieni międzyoperacyjnych wykonywanych na rzecz obsługi instalacji produkcyjnych klientów.

Badania wykonywane są również na zlecenie klientów zewnętrznych. Badania są realizowane w oparciu o: wymagania prawne w zakresie dopuszczalnych technik pomiarowych danego parametru, znormalizowane metodyki badawcze (polskie i zagraniczne), jak również w oparciu o opracowane metody własne Wnioskodawcy, a także w oparciu o instrukcje techniczne i instrukcje obsługi aparatów jak również wymagania klientów. Wyniki badań są odnoszone do wymagań określonych w rozporządzeniach, specyfikacjach produktu, normach przedmiotowych, normach zakładowych oraz warunkach technicznych. Wnioskodawca posiada własne laboratoria zlokalizowane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca dysponuje własnym zapleczem badawczym: wyposażeniem i aparaturą badawczą oraz wykwalifikowanym personelem technicznym. Wnioskodawca realizuje ponad 3000 metod badawczych, przy czym 341 metod posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Badania wykonywane są zgodnie z przyjętymi harmonogramami analiz oraz wymaganiami klientów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca realizuje czynności szczegółowo opisane poniżej.

Stan 1:

Spółka wykonuje na rzecz klienta badania związane z monitorowaniem poziomu skażenia mikrobiologicznego różnego rodzaju paliw, zarówno w procesie produkcyjnym, jak i dystrybucyjnym. Na podstawie doświadczeń przy prowadzeniu badań mikrobiologicznych dla różnych komponentów paliwowych oraz obserwacji niekorzystnych zjawisk w zbiornikach paliw związanych z występowaniem mikroorganizmów (np. występowanie osadów, wydzielanie wody i biomasy, pogarszanie się jakości paliw), stwierdzono możliwość rozprzestrzeniania się mikroorganizmów i powstawania nowych źródeł zakażania w całym szlaku dystrybucyjnym od producenta do ostatecznego klienta.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka we współpracy z klientem opracowała koncepcję dotyczącą rozpoznania skali występowania zjawiska, jakim jest skażenie mikrobiologiczne oraz zlokalizowania jego źródła. Z uwagi na bieżące monitorowanie jakości komponentów paliwowych pod względem mikrobiologicznym bezpośrednio na produkcji, gdzie występuje krótkie sezonowanie paliwa zabezpieczonego przed rozwojem mikroflory (przy zastosowaniu środków biobójczych - biocydów), stwierdzono iż możliwość rozwoju życia mikrobiologicznego może następować w dalszym łańcuchu logistycznym, tj. np. na terminalach paliw.

W związku z powyższym zaplanowano pracę, której celem jest zebranie danych na temat poziomu skażenia mikrobiologicznego we wszystkich zbiornikach zlokalizowanych na terminalach paliw, poprzez badanie próbek paliw pobieranych w okresie od listopada 2017 r. do 2019 r. wg udokumentowanych metod badawczych (znormalizowanych oraz metod badawczych opracowanych przez Spółkę).

Po zebraniu wyników badań dla każdego zbiornika w badanych przedziałach czasowych (z uwagi na fakt, iż rozwój życia mikrobiologicznego jest silnie uzależniony od temperatury otoczenia, poziom skażenia może ulegać fluktuacjom zależnie od pory roku), Wnioskodawca na podstawie otrzymanych wyników badań w długim okresie czasu będzie podejmował próby opracowania wniosków, które w rezultacie doprowadzić mają do pozyskania wiedzy na temat mikrobiologicznego skażenia paliw przechowywanych w zbiornikach zlokalizowanych na terminalach paliw.

Wyniki uzyskane w trakcie badań prowadzonych przez Wnioskodawcę pozwolą Wnioskodawcy także podjąć próbę określenia kryterium bezpiecznego poziomu mikroorganizmów w zbiornikach paliwowych na terminalach paliw, tj. pozwalającego na uniknięcie negatywnego wpływu mikroorganizmów na jakość przechowywanych paliw. Należy podkreślić, iż na chwilę obecną nie ma wyznaczonych limitów, które wskazywałyby na bezpieczny poziom mikroorganizmów w paliwie na terminalach paliw, bez ryzyka występowania niekorzystnych zjawisk wymienionych powyżej. Próba ustalenia kryteriów dla skażenia mikrobiologicznego jest działaniem dostosowanym do indywidualnych wymagań i potrzeb klienta wynikających z warunków panujących w zbiornikach i właściwości wytwarzanego produktu.

Dodatkowo, w ramach prowadzonych badań, w paliwie będzie monitorowany poziom środka biobójczego (biocydu), którego rozkład w czasie może mieć wpływ na poziom zabezpieczenia paliwa, co również może mieć istotne znaczenie w trakcie ustalenie kryteriów mikrobiologicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prace opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym (Stan 1) prace i badania prowadzone przez Wnioskodawcę, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017, poz. 2343 ze zm., dalej: ustawa CIT).

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy CIT, nową ulgę stosuję się poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wybranych kosztów uzyskania przychodów. Aby wspomniane odliczenie mogło być zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo- rozwojową.

Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Dalej w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe to:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.
  2. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Tak jak opisano w stanie faktycznym (Stan 1) Wnioskodawca prowadzi badania, których celem jest pozyskanie nowej wiedzy w zakresie źródła skażenia mikrobiologicznego paliw przechowywanych w zbiornikach na terminalach paliw oraz skali występowania tego zjawiska. Efektem końcowym tej pracy będzie próba określenia kryteriów dla skażenia mikrobiologicznego paliw magazynowanych w zbiornikach na terminalach paliw i próba określenia akceptowalnego poziomu mikroorganizmów, przy którym w zbiornikach nie będą obserwowane negatywne skutki rozwoju mikroflory, w korelacji z ilością środka biobójczego, dodawanego obecnie do paliw. Wiedza pozyskana w trakcie prowadzonych badań może pozwolić Klientowi na kompleksowe monitorowanie jakości paliw pod kątem zagrożenia skażeniem mikrobiologicznym oraz wdrożenie działań zapobiegawczych w przypadku przekroczeń ustalonych kryteriów dla skażenia mikrobiologicznego. Na tej podstawie klient może wnioskować również o skuteczności stosowanych środków biobójczych do paliw i ewentualnej zmianie dawki danego środka biobójczego lub zmianie środka biobójczego na inny, bądź też o podjęciu dodatkowych działań (np. czyszczenie zbiorników), mających na celu wyeliminowanie źródła skażenia mikroorganizmami w badanym miejscu.

Wnioski i kryteria opracowane przez Wnioskodawcę pozwolą na ich bezpośrednie zastosowanie przez Klienta w skali przemysłowej.

Jednocześnie badania prowadzone są przez Wnioskodawcę w sposób systematyczny, co pozwala Wnioskodawcy na wykorzystanie wyników tych badań do zdobywania i gromadzenia przez Wnioskodawcę nowej wiedzy, w szczególności w zakresie opracowywania nowych wytycznych w celu ich późniejszego wykorzystania do oceny jakości.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, realizowane prace badawcze podejmowane są w celu zdobycia nowej wiedzy, w szczególności na temat poziomu skażenia mikrobiologicznego i środków biobójczych stosowanych do paliw, która jest zorientowana na zastosowanie w praktyce.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, tego typu prace są zgodne z definicjami zawartymi art. 4a pkt 26 - 28 ustawy CIT. Jednocześnie z uwagi na charakter swojej działalności, która jest nakierowana na praktyczne wykorzystanie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie prowadzi badań podstawowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że art. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2201) od 1 stycznia 2018 r., zostały wprowadzone zmiany do art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które odnoszą się do tzw. ulgi badawczo-rozwojowej.

Wskazać zatem należy, że w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r. - podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Powyższe nie ma jednak wpływu na rozstrzygnięcie zapadłe w sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej