STAN FAKTYCZNY Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dnia 30 marca 2005r. ..... - zakład budżetowy został przekształcony w ..... Sp. zo.o.. ... - Interpretacja - IIUSpbIA/1/425-41/220a/51/05/BB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.08.2005, sygn. IIUSpbIA/1/425-41/220a/51/05/BB, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dnia 30 marca 2005r. ..... - zakład budżetowy został przekształcony w ..... Sp. zo.o.. Firmie został nadany nowy numer NIP. Nowo powstała spółka zo.o. przejęła wszelkie prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu budżetowego na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej. W 2004r. zakład budżetowy otrzymał nieodpłatnie od Związku Gmin ........ (uchwała nr IX/22/04 Zgromadzenia Związku Gmin "..." z dnia 5 listopada 2004r. w sprawie wyposażenia w majątek zakład budżetowy -) składniki majątkowe w postaci:
1.Budynku socjalnego murowanego,
2. Ogrodzenia,
3.Składowiska odpadów,
4.Systemu telewizji przemysłowej,
5. Elektronicznej wagi samochodowej.
Powyższe składniki jako, że otrzymane nieodpłatnie od jednostki samorządu terytorialnego nie stanowiły przychodu zakładu budżetowego oraz naliczona amortyzacja nie była kosztem uzyskania przychodów.
Do .... Sp. zo.o. wymienione składniki majątkowe zostały wniesione na pokrycie kapitału zakładowego, na podstawie operatu szacunkowego nr XII/15/04 wg wartości rynkowej. Zgodnie z aktem notarialnym " ..... działający w imieniu i na rzecz Związku Gmin .... z siedzibą w ... wnieśli wkład w postaci mienia zakładu budżetowego pod nazwą .... po jego likwidacji. Mieniem zlikwidowanego zakładu są składniki majątkowe ujęte w wyżej opisanym operacie szacunkowym".Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2)maszyny, urządzenia i środki transportu,
3)inne przedmioty
- o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niz rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Ponadto Spółka podkreśla, że wartość początkowa powyższych środków trwałych została ustalona zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg wartości rynkowej.
W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka stawia pytanie : czy amortyzację liczoną od przedmiotowych składników majątkowych można uznać za koszt uzyskania przychodu?

STANOWISKO PODATNIKA
" Naszym zdaniem w obecnej sytuacji spółka z o.o może naliczoną amortyzację od wskazanych wyżej środków trwałych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż zostały one wniesione na pokrycie kapitału zakładowego i są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą."

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej /Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm./ organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia stycznia 1991r. - Prawo budżetowe /Dz. U. z 1993r. Nr 72, poz. 344 z późn. zm./.
Przepis art. 189 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych / tekst jednolity: Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm./ stanowi: ilekroć przepisy ustaw odrębnych odwołują się do przepisów, zasad lub definicji zawartych w ustawie z dnia 5 stycznia 1991r. - Prawo budżetowe, należy przez to rozumieć odpowiednio przepisy, zasady lub definicje zawarte w niniejszej ustawie.
Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.
W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Natomiast art. 23 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego.
Art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm./ stanowi, iż osoba prawna zawiązana /powstała/ w wyniku:
1/ przekształcenia innej osoby prawnej,
2/ przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Natomiast w myśl art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa przepisy m.in. art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Przez pojęcie przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy należy rozumieć przeniesienie go z dotychczasowej formy prawnej do innej.
W przedstawionym stanie faktycznym na spółkę z o. o. przechodzą wszelkie skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w zakładzie budżetowym, które wystąpiłyby w tym zakładzie gdyby nie było przekształcenia. Należy do nich zaliczyć nie tylko przejęcie obowiązków podatnika ale również praw, w tym prawa do amortyzacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm./ -w brzmieniu obowiązującym w 2004r.- przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 w/w ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a -16m, z uwzględnieniem art. 16.
Zgodnie z art.16 ust. 1 pkt 63 lit.a) ustawy podatkowej - w brzmieniu obowiązującym w 2004r.- nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli:
- nabycie to nie stanowi przychodu w naturze, lub
- dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
- nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.
Zatem w sytuacji, gdy otrzymane w 2004r. przez zakład budżetowy (przed przekształceniem) od Związku Gmin "..." składniki majątku nie były przychodem podatkowym zakładu a naliczone odpisy amortyzacyjne od tych składników nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu, odpisy te nie mogą też być kosztem podatkowym dla sukcesora prawnego zakładu budżetowego, tj. Spółki z o. o..
Mając więc na uwadze stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy brak jest podstaw do zaliczania przez Spółkę w ciężar kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od przedmiotowych składników majatkowych. Należy również podkreślić, iż Spółka nieprawidłowo ustaliła wartość początkową w/w środków trwałych, bowiem winna ona być określona zgodnie z dyspozycją zawartą w przepisie art. 16g ust. 9 i ust. 18 ustawy podatkowej.
W związku z powyższym stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku