Temat interpretacji
W dniu 11 maja 2005r. wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został uzupełniony pismem z dnia 21.07.2005r.
W złożonym wniosku Pytająca przedstawiła następujący stan faktyczny.
Wnioskująca powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Wszystkie udziały objął Skarb Państwa i pokrył je wkładem niepieniężnym w skład którego weszły nieruchomości, ruchomości oraz inwentarz żywy. W momencie tworzenia Spółki, jako składniki majątkowe zostały m.in. wniesione wielorodzinne budynki mieszkalne.
Spółka informuje, że nie zajmuje się obrotem nieruchomościami, otrzymała je w momencie powstania i aktualnie racjonalizując majątek pozostawia tylko ten majątek, który jest związany z jej bezpośrednią działalnością (hodowla i świadczenie usług w zakresie inseminacji zwierząt).
Na podstawie ustawy z dnia 12 października 1994r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. 119, poz. 567 ze zm.), Wnioskująca postanowiła przekazać gminie budynki mieszkalne wraz z gruntem, rozpoczynając stosowną procedurę w tym zakresie. Jak wskazuje Podatnik, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przekazanie jest nieodpłatne.
Spółka posiada w księgach rachunkowych budynki mieszkalne wraz z gruntem, które to budynki podlegają amortyzacji.
Wnioskująca informuje, że w budynkach mieszkalnych znajdują się lokale mieszkalne sprzedane dotychczasowym najemcom, dla których w momencie sprzedaży została ustanowiona odrębna własność lokali. W momencie sprzedaży lokali i ustanowienia odrębnej własności lokali, na podstawie aktów notarialnych i faktur sprzedaży, wartość początkowa, umorzenie i wartość netto budynków mieszkalnych ulegały częściowemu obniżaniu. Jednocześnie, wydzielone (sprzedane) lokale mieszkalne nie figurują w księgach Spółki.
Poza wyodrębnionymi lokalami cała pozostała część budynków mieszkalnych wraz z częścią gruntu jest własnością Podatnika.
Ponadto, w momencie przekazania budynków, Wnioskodawca wycofa budynki z ksiąg na podstawie aktu notarialnego.
Spółka zapytuje, czy w wyniku przekazania gminie majatku - budynków mieszkalnych podatek VAT będzie stanowił dla Niej koszt uzyskania przychodów?
W opinii Podatnika, jeżeli dla celów podatku dochodowego nie wystąpi przychód z tytułu przekazanego gminie majątku - budynków mieszkalnych, to podobnie jak wartość netto ( nie umorzona część lokali), VAT nie będzie mógł stanowić kosztów uzyskania przychodów.
W przedstawionym stanie faktycznym tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje.
Co do zasady, przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów, należnego podatku od towarów i usług.
Jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) przywołanej ustawy, które w enumeratywnie wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT.
Zgodnie z wskazanym powyżej przepisem ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku:
- - importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
- - przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
Wobec powyższego, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółka zobowiązana będzie naliczyć podatek należny VAT, dokonując nieodpłatnego przekazania budynków mieszkalnych gminie, wówczas kwota tego podatku nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż możliwość taką wyklucza regulacja przywołanego art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy podatkowej, stanowiąca wyjątek od reguły nieuznawania podatku należnego VAT za koszt uzyskania przychodów.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.