Temat interpretacji
Przedsiębiorstwo pismem z dnia 20.04.2005 r. zwróciło się z zapytaniem w sprawie zaliczenia do przychodów bądź do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, przyjętych nieodpłatnie odpadów.
Ponieważ wniosek zawierał braki co do przedstawionego stanu faktycznego, pismem z dnia 24.05.2005 r. znak: OG-005/84/PDI-423/9-1/2005 wezwano jednostkę do usunięcia braków we wniosku.
W dniu 03.06.2005 r. do tut. Urzędu wpłynęło od jednostki pismo znak: PGO 125/2005 uzupełniające przedmiotowy wniosek.
Z treści wniosku jednostki oraz pisma uzupełniającego wynika, że podstawową działalnością spółki jest unieszkodliwianie odpadów poprzez składowanie na składowisku w Promniku. Następuje to w ten sposób, że firmy odbierające odpady od mieszkańców Kielc oraz gmin powiatu kieleckiego zgodnie z wydanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności przywożą odpady do unieszkodliwiania na składowisko w Promniku, gdzie odpady są ważone i odpowiednio składowane. Za każdą tonę przyjętych odpadów spółka pobiera opłatę zgodnie z cennikiem zatwierdzonym przez Radę Miasta. Odpady te nie są przeznaczone do sprzedaży.
Urząd Miasta Kielce Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska zwrócił się w 2004 roku z prośbą do Przedsiębiorstwa o nieodpłatne przyjęcie na składowisko odpadów wielkogabarytowych i odpadów z akcji "Dni Ziemi". W ramach poparcia tej akcji, przychylając się do prośby spółka przyjęła nieodpłatnie 166,46 ton odpadów, i wyceniła tą usługę według cen stosowanych wobec innych odbiorców na kwotę 8.541,66 zł.
Zdaniem spółki, wyceniona usługa przyjęcia odpadów powinna być ujęta jako przychód do opodatkowania.
Z opisanego stanu faktycznego wynika więc, iż spółka wzięła udział w akcji o celach społecznie użytecznych (porządkowanie miasta, zapobieganie zagrożeniom ekologicznym) poprzez bezpłatne wykonanie usługi polegającej na zagospodarowaniu przyjętych odpadów.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w art. 12 ust. 1, ust. 3, ust. 3a wyszczególnia rodzaje przychodów, definiuje przychód związany z działalnością gospodarczą oraz moment powstania przychodu. Z analizy tych przepisów oraz stanu faktycznego nie wynika, że nieodpłatnie wykonana przedmiotowa usługa jest przychodem podlegającym opodatkowaniu.
Równocześnie podkreślić należy, że w rozpatrywanej sprawie będzie miał również zastosowanie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym na 2004 rok, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Z uwagi na fakt, iż w spółce nie wystąpił przychód związany z zagospodarowaniem odpadów, stosownie do treści przepisu art. 15 ust.1 ustawy, koszty poniesione przez spółkę przy zagospodarowywaniu przedmiotowych odpadów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Wobec powyższego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza, iż stanowisko spółki w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe, ponieważ wyceniona usługa przyjęcia nieodpłatnie odpadów nie powinna być ujęta jako przychód do opodatkowania.