Temat interpretacji
DECYZJA
Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i 207 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego udzieloną postanowieniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 10.05.2005r. nr: PDP/223-3/MD/05 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
UZASADNIENIE
Pismem nr L.dz. 25/2005 z dnia 15.03.2005r., uzupełnionym pismem nr: L.dz.37/2005 z dnia 18.04.2005r. Wspólnota Mieszkaniowa zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, tj. czy w świetle przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000r., nr 54, poz. 954 ze zm.) uiszczane przez właścicieli lokali tworzących wspólnotę mieszkaniową zaliczki na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem tych lokali stanowią przychód podatkowy.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wnosząca zapytanie Jednostka jest wspólnotą mieszkaniową założoną zgodnie z ustawą z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr 85, poz. 388 ze zm.). W/w wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej. Otrzymuje jedynie od swoich członków środki pieniężne w postaci zaliczek, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów jej funcjonowania, tj. kosztów remontu, centralnego ogrzewania,wody, wywóz nieczystości itd.
W związku z powstałymi wątpliwościami, w/w Wspólnota wystąpiła do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z zapytaniem w kwestii kwalifikacji do przychodów podatkowych w/w zaliczek. Jej zdaniem przedmiotowe zaliczki nie stanowią przychodu podatkowego, gdyż są jedynie partycypacją w kosztach wspólnoty Jej członków.
Organ pierwszej instancji, po zapoznaniu się ze sprawą, postanowieniem z dnia 5.10.2005r. nr:PDP/223-3/MD/05 potwierdził prawidłowość stanowiska Jednostki.
Odnosząc się do treści udzielonych w/w Jednostce wyjaśnień w tym zakresie tut. organ stwierdza, iż stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego wymaga zmiany.
Mianowicie Wspólnota Mieszkaniowa, utworzona na podstawie w/w ustawy o własności lokali jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega - jak słusznie stwierdził Urząd - przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości
pieniężne. Bez znaczenia jest tutaj źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej bądź też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.
Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Dotyczy to również uiszczonych przez jej członków zgodnie z art. 15 w/w ustawy o własności lokali, zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu, o których mowa w art. 14 tej ustawy, a do których zalicza się m.in. wydatki na remonty i biężącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, wydatki na utrzymanie porządku i czystości itp. Przedmiotowe zaliczki są więc dla wspólnoty mieszkaniowej - wbrew temu co stwierdził Urząd Skarbowy - przychodem podatkowym.
Z kolei kosztami podatkowymi, w myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku wspólnoty, uzyskującej przychody wyłącznie z tytułu wpłat zaliczek, będą wszelkie wydatki ponoszone na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz związane z utrzymaniem lokali, w tym opłaty eksploatacyjne (za zużycie wody, ogrzewania, oświetlenia, itp.).
Jeżeli po potrąceniu od uzyskanego przychodu kosztów jego uzyskania powstanie dochód, to będzie on podlegał podatkowi. Dochód ten jednakże na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4m cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony z opodatkowania o ile zostanie przeznaczony lub wydatkowany na:
- cele dotyczące utrzymania zasobów mieszkaniowych (tj. utrzymania lokali przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkaniowe, a więc takich które służą zaspokajaniu potrzeb bytowych i mieszkaniowych ludzi) oraz
- rzecz członków wspólnoty.
W/w przepis art. 17 ust. 1 pkt 4m został co prawda pierwotnie uchylony z dniem 1.01.2004r. na podstawie art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych inych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), jednakże po zmianach w/w przepisu ustawą z dnia 18.11.2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 254, poz.2533) w art. 2 ustawodawca przedłużył do 31.12.2006r. czas obowiązywania zwolnienia obejmującego dochody wspólnot mieszkaniowych na dotychczasowych zasadach. Powyższe oznacza, iż jeżeli Wspólnota uzyska dochód i przeznaczy go na w/w cele z uwzględnieniem treści art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym, to w tej części będzie ona mogła skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, w 2005 oraz 2006r.
Wydane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowienie z 10.05.2005r. narusza zatem rażąco przepis art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym. Powoduje to konieczność jego zmiany, co też uczyniono niniejszą decyzją.
Decyzję tę wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.
W tym stanie faktycznym i prawnym orzeka się jak w sentencji.
Od decyzji niniejszej służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni licząc od daty doręczenia decyzji.