Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust.... - Interpretacja - PUS.I/423/45/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.09.2005, sygn. PUS.I/423/45/05, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust. 3 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku T. Spółka Akcyjna w D. z dnia 17.06.2005 r. (...) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie traktowania premii pieniężnej jako rabatu z obowiązkiem wystawienia faktury korygującej obniżającej obrót, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, co następuje: spółka T. jest sprzedawcą wyrobów do odbiorców na podstawie zawartych umów. Zgodnie z postanowieniami tych umów, w przypadku, gdy sprzedaż na rzecz danego odbiorcy osiągnie określoną wielkość, T. udziela takiemu odbiorcy premii pieniężnej. Zapytanie spółki odnosi się do kwestii czy tak udzielona premia pieniężna jest usługą czy też rabatem, który powinien być udokumentowany fakturą korygującą. Według spółki, jeżeli z zawartej umowy wynika, że premia powoduje bezpośrednie obniżenie ceny zakupu ze względu na obroty i można ją przyporządkować do konkretnej sprzedaży towaru, należy uznać, iż stanowi rabat obniżający obrót, a zatem czynność tę należy udokumentować fakturą korygującą. Zdaniem spółki z treści umów zawartych z kontrahentami wynika, że premię zawsze można przyporządkować do określonych transakcji i że obniża ona ostatecznie cenę zakupu, dlatego udzielana premia stanowi rabat powodujący obniżenie obrotu, a tym samym obowiązek wystawienia faktury korygującej.

W świetle art. 12 ust. 3 wyżej powołanej ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Data powstania przychodu należnego została skonkretyzowana z dniem 1.01.2003 r. w zapisie ust. 3a przytoczonego artykułu, zgodnie z którym "za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

  1. wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
  2. wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
  3. otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach"

Z wniosku spółki wynika, iż zawierane przez nią z kontrahentami umowy handlowe dają możliwość przyznania premii pieniężnej, która uzależniona jest od wartości osiągniętego obrotu i którą zawsze można przyporządkować do konkretnej sprzedaży. Rabat - w znaczeniu zgodnie ze "Słownikiem języka polskiego" PWN - zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówka, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, a takim rabatem jest właśnie w przedmiotowym przypadku udzielona premia pieniężna, koryguje przychód należny w momencie jego udzielenia (realizacji).

W momencie sprzedaży towaru podatnik zalicza do przychodów pełną kwotę należności, natomiast nabywca uznaje tę kwotę za koszt uzyskania przychodu. Kwoty te są odpowiednio zmniejszane w momencie udzielenia rabatu. Podatnik nie koryguje wstecz przychodu lub kosztów uzyskania, lecz pomniejsza je o kwotę rabatu za okres, w którym został on udzielony. Należy podkreślić, że dla przychodu w podatku dochodowym (odmiennie niż dla obrotu w podatku VAT) przepisy nie przewidują żadnego ograniczenia czasowego w udzielaniu rabatów. W związku z tym wyłącza się je z przychodów bez względu na czas ich przyznania. Jeśli zatem z zawartej umowy wynika, iż premia powoduje bezpośrednie obniżenie ceny zakupu i można przyporządkować ją do konkretnych transakcji, to należy uznać, iż stanowi ona rabat, który jest podstawą do obniżenia przychodu i powinien zostać udokumentowana poprzez korektę sprzedaży. Natomiast w przypadku, gdy premia pieniężna przyznawana jest za określone działania podejmowane przez nabywcę i nie wiąże się z żadną konkretną dostawą stanowi nagrodę o charakterze motywacyjnym. Ma ona na celu podnoszenie efektywności współpracy pomiędzy kontrahentami, zatem pozostaje bez wpływu na cenę towaru i nie ma wpływu na wysokość obrotu. Kierując się treścią pisma MF z dnia 5.08.1997 r. (znak: PP4-761/29/97BF), należy stwierdzić, że premię pieniężną należy traktować jako wynagrodzenie za dobrą współpracę handlową w obrocie gospodarczym pomiędzy kontrahentami, a wystawienie z tego tytułu noty uznaniowej można uznać za prawidłowe. U sprzedawcy wypłacona premia pieniężna stanowić będzie koszt uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś u otrzymującego przychód podlegający opodatkowaniu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zatem jednoznaczne rozstrzygnięcie, co do znaczenia premii pieniężnej zależeć będzie każdorazowo od analizy postanowień umowy zawartej między stronami, określającej m.in. zasady przyznawania premii.

Podkarpacki Urząd Skarbowy