Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny cyt.: "Nasz kontrahent (spółka indonezyjska lub spółka chińska lub spółka chińska z siedzibą na Tajwan... - Interpretacja - ZD/423-116/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.11.2004, sygn. ZD/423-116/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny cyt.: "Nasz kontrahent (spółka indonezyjska lub spółka chińska lub spółka chińska z siedzibą na Tajwanie) sprzedając nam towary handlowe odracza termin płatności na umówiony okres czasu (przeciętnie co najmniej kilka miesięcy). Powoduje to, że nie uruchamiamy własnych środków obrotowych, a kontrahent ma koszt finansowania eksportu. Jednak po upływie umówionego okresu kredytowania (tzw. kredyt kupiecki - bez jakichkolwiek gwarancji z naszej strony) kontrahent obciąża nas zryczałtowanymi kosztami pozyskania środków obrotowych nie mającymi charakteru odsetek."

W związku z powyższym Pytająca ma wątpliwość, czy ciąży na Niej obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od świadczeń o charakterze niematerialnym?

Zdaniem Wnioskującej nie ma ona obowiązku potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie należności kontrahentowi chińskiemu.

W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

    - art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowiący, iż podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    - art. 21 ust. 1 pkt 2a w/w ustawy podatkowej, w którym stanowi się, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów;
    - art. 21 ust. 2 powyższej ustawy, stwierdzający, iż przepisy art. 21 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
    - art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określający, iż osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 orazw art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej;
    - art. 3 ust. 1 lit. b sporządzonej w Pekinie dnia 7 czerwca 1988r. umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1989r. Nr 13, poz. 65), który definiuje określenie "Chiny" jako oznaczające Chińską Republikę Ludową; użyte w znaczeniu geograficznym oznacza terytorium Chińskiej Republiki Ludowej, włączając jej obszar morski, na którym stosowane jest chińskie prawo podatkowe, oraz obszar znajdujący się poza morzem terytorialnym, w którym Chińska Republika Ludowa wykonuje zgodnie z prawem międzynarodowym suwerenne prawa odnoszące się do badania i eksploatacji dna morskiego i podglebia oraz ich zasobów naturalnych;
    - art. 7 ust. 1 powyżej przywoływanej umowy stanowiący, iż zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi;
    - art. 22 ust. 2 umowy polsko - chińskiej, którego regulacje stanowią, iż część dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie powstają, inne niż wymienione w ustępie 1 niniejszego artykułu, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie;
    - art. 7 ust. 1 sporządzonej w Warszawie dnia 6 października 1992r. umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indonezji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994r. Nr 46, poz. 187), stanowiący, iż zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład (...);
    - art. 21 przywoływanej umowy polsko - indonezyjskiej stanowiący, iż części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały wymienione w wyżej wymienionych artykułach, będą podlegały opodatkowaniu tylko w tym Państwie, lecz jeżeli dochody są uzyskiwane ze źródeł w drugim Umawiającym się Państwie, mogą one być również opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, uzyskując przychody w Polsce z tytułu wykonywanych na rzecz polskich podmiotów świadczeń o charakterze niematerialnym, podlegają w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przepis powyższy zawiera otwarty katalog świadczeń niematerialnych; są to między innymi świadczenia doradcze, księgowe, badania rynku, usługi prawne, zarządzania i kontrola, przetwarzanie danych, gwarancje i poręczenia.

O tym, czy usługi wykonywane przez podmioty określone w art. 21 ust. 1 wyżej przytaczanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, decyduje treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym oraz charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń. Podatnik sam, na podstawie odpowiednich zapisów zawieranych umów oraz podejmowanych działań i ich rezultatów, powinien zadecydować o tym, czy będą one objęte postanowieniami art. 21 i opodatkowane zryczałtowanym podatkiem, ustalonym w wysokości 20% przychodu (chyba, że odpowiednia umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem będącym siedzibą podatnika stanowi inaczej).

W przypadku kiedy wykonywane przez zagranicznego kontrahenta usługi nie zostaną zakwalifikowane do żadnej z kategorii wymienionych w art. 21 ustawy podatkowej, bądź też, po dokonaniu analizy uregulowań zawieranych przez Rzeczpospolitą Polską umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, do poszczególnych kategorii wymienianych w tych umowach, dochody uzyskiwane z tytułu wykonania tych usług będą podlegały opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się siedziba kontrahenta ( w przypadku Chin - zgodnie z art. 7 i art. 22 umowy polsko - chińskiej, w przypadku Indonezji - zgodnie z art. 7 i 21 umowy polsko - indonezyjskiej).

Wobec faktu, iż kontrahent, którym jest firma mająca siedzibę na Tajwanie, nie podlega jurysdykcji podatkowej chińskiej a rząd Rzeczypospolitej Polskiej nie podpisał odrębnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z rządem Tajwanu, to zagraniczne podmioty niemające siedziby lub zarządu w Polsce są podatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiągniętych w Polsce z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy podatkowej.

Jeżeli zatem Podatnik jednoznacznie stwierdzi, że charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń, za które dokonywane są płatności, mieści się w katalogu świadczeń niematerialnych zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy podatkowej to podatek od tego rodzaju płatności będzie wynosił 20% przychodów.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu