w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-2.4510.981.2016.2.ANK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.981.2016.2.ANK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z 7 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 16 listopada 2016 r.), uzupełnionym 10 i 17 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 29 grudnia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-2.981.2016.1.ANK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano pismem z 5 stycznia 2017 r. (data wpływu do tut. Biura 10 stycznia 2017 r.) oraz pismem z 13 stycznia 2017 r. (data wpływu do tut. Biura 17 stycznia 2017 r.)

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja (dalej także: Wnioskodawca) działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 40) oraz postanowień statutu, którego kopię Wnioskodawca przedłożył w załączeniu. Cele statutowe określone zostały w § 3 statutu, natomiast sposób działania określony został w § 4 statutu.

Na chwilę obecną Fundacja ma zawarte z podmiotami zewnętrznymi trzy umowy najmu części nieruchomości własnych, z których osiąga przychody. Przychody z wyżej wymienionych umów w całości przeznaczone są na cele statutowe.

W uzupełnieniu wniosku z 13 stycznia 2017 r. Fundacja wskazała m.in., że cele statutowe zostały określone w § 3, § 4 § 6 statutu. Zgodnie z § 3 statutu celem Fundacji jest organizowanie pomocy materialnej i rehabilitacyjnej dla osób z dysfunkcją narządu wzroku oraz osób z niepełnosprawnością sprzężoną, w szczególności poprzez następujące formy działania:

  • inicjowanie i pozyskiwanie pomocy finansowej i rzeczowej na rzecz Fundacji,
  • przekazywanie swoich zysków na potrzeby niewidomych,
  • prowadzenie działalności szkoleniowej i tworzenie stanowisk pracy dla niewidomych,
  • działania na rzecz społeczności lokalnej,
  • prowadzenie, organizowanie oraz wspieranie badań naukowych,
  • organizowanie pomocy dla otoczenia osób z dysfunkcją narządu wzroku oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością,
  • organizowanie pomocy dla dzieci, osób dorosłych, w tym osób starszych.

Sposób działania określony został w § 4 statutu:

  1. W zakresie celów i sposobów realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić nieodpłatną oraz odpłatną działalność pożytku publicznego.
  2. Fundacja może prowadzić statutową działalność nieodpłatną pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie:
    1. wydawanie książek (58.11.Z wg PKD),
    2. wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z wg PKD),
    3. działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (59.20.Z wg PKD),
    4. pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z PKD),
    5. badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z wg PKD),
    6. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z wg PKD),
    7. technika (85.32.A wg PKD),
    8. zasadnicze szkoły zawodowa (85.32.B wg PKD),
    9. szkoły specjalne przysposabiające do pracy (85.32.C wg PKD),
    10. pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (85.51.Z wg PKD),
    11. pozaszkolne formy edukacji artystycznej (85.52.Z wg PKD),
    12. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B wg PKD),
    13. działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A wg PKD),
    14. działalność paramedyczna (86.90.D wg PKD),
    15. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E wg PKD),
    16. pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (87.90.Z wg PKD),
    17. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (87.30.Z wg PKD),
    18. pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (88.10.Z wg PKD),
    19. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (88.99.Z wg PKD),
    20. działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (90.01.Z wg PKD),
    21. działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (90.02.Z wg PKD),
    22. Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B wg PKD),
    23. Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii (72.11.Z. wg PKD).
  3. Fundacja może prowadzić statutową działalność odpłatną pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie:
    1. działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A wg PKD),
    2. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E wg PKD),
    3. Praktyka lekarska specjalistyczna (86.22.Z wg PKD),
    4. Praktyka lekarska ogólna (86.21.Z wg PKD),
    5. Praktyka pielęgniarek i położnych (86.90.C wg PKD),
    6. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B wg PKD),
    7. Działalność szpitali (86.10.Z wg PKD).

Zgodnie z § 6 ststutu Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą obejmującą:

  1. wytwarzanie energii elektrycznej (35.11.Z wg PKD),
  2. handel energią eklektyczną (35.14.Z wg PKD),
  3. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z wg PKD),
  4. zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (68.32.Z wg PKD),
  5. działalność paramedyczna (86.90.D wg PKD),
  6. pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (87.90.Z wg PKD),
  7. opieka dzienna nad dziećmi (88.91.Z wg PKD).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala na objęcie zakresem przedmiotowego zwolnienia przypadki nabycia przez podatnika nieruchomości służących bezpośrednio realizacji społecznie użytecznych celów. Zakres w/w artykułu obejmuje również wydatki poniesione w związku z posiadaniem nieruchomości niezależnie od tytułu prawnego do niej. Istotą spełnienia warunku niezbędnego do zachowania prawa do zwolnienia jest wykorzystanie nieruchomości bezpośrednio na cele statutowe.

Wyżej zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK 188/04 uznał, że przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż zwolnienie określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dochód określonych podmiotów realizujących cele preferowane przez ustawodawcę jest przeznaczony i wydatkowany na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Zdaniem NSA: redakcja przepisu była wadliwa, gdy uwzględnić, że ustawodawca posłużył się w nim pojęciem wydatkowania dochodu. Oczywistym jest bowiem, że dochód, jako wykreowane przez ustawodawcę pojęcie prawne, będące elementem konstrukcji podatku dochodowego, wprowadzone dla prawnopodatkowych potrzeb określenia podstawy opodatkowania, nie może być wydatkowany; wydatkować można jedynie środki znajdujące pokrycie w ustalonym dla potrzeb wymiaru podatku dochodzie. Skoro zatem w istocie dochód podmiotów określonych w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegał zwolnieniu w sytuacji, gdy pochodzące z niego środki wydatkowane zostały na ściśle określone przez ustawę cele społeczne - to brak jest racjonalnych przesłanek do przyjęcia, że uzyskane przez takich podatników nieodpłatne świadczenie, wykorzystywane bezpośrednio przez nich na te same cele mogły wpływać na wysokość płaconego przez nich podatku dochodowego.

Jak podkreślił Sąd: stałoby to bowiem w sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy, który z jednej strony odstępując od zasady równości opodatkowania w przypadku wydatkowania środków z dochodu na preferowane przez niego cele społeczne, dopuszczały z drugiej strony możliwość opodatkowania w sytuacji wykorzystania przez podatnika uzyskanych przez niego nieodpłatnych świadczeń na te same cele. Wniosek taki jest tym bardziej zasadny, gdy uwzględnić, że zakres wydatków mających wpływ na wysokość zwolnienia określony został przez ustawodawcę bardzo szeroko. Obejmował on bowiem nie tylko wydatki bezpośrednio poniesione na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz i wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących realizacji tych celów oraz na opłacenie określonych podatków (art. 17 ust. 16 tej ustawy).

Zdaniem Sądu: niezrozumiałe i nieracjonalne byłoby więc stwierdzenie, że podatnik korzysta ze zwolnienia w przypadku, gdy nabywa on za środki mające pokrycie w dochodzie np. środki trwałe służące bezpośrednio realizacji preferowanych ustawodawcę celów społecznych, natomiast w przypadku, gdy uzyska on możliwość dysponowania tymi samymi środkami dla tych samych celów ale w ramach nieodpłatnych świadczeń, to zmuszony będzie ponosić ciężar podatkowy z tego tytułu. Skoro więc ustawodawca wskazane w ustawie (art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych) cele pozafiskalne za ważne na tyle, aby poświęcić dla nich zasadę równości opodatkowania, to w procesie dokonywania wykładni przepisów nie można narażać je na ewentualność niezrealizowania poprzez zastosowanie specjalnej/ścisłej, możliwie wąskiej/interpretacji.

Biorąc pod uwagę przepisy prawa oraz przytoczone orzecznictwo uznać należy, że w zaistniałym stanie faktycznym dochód uzyskany z wynajmu nieruchomości przeznaczony na cele statutowe korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.& 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: updop) jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

W myśl art. 18 ust. 1 updop, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, ().

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updop podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Zatem, przeznaczenie i wydatkowanie środków na cele statutowe musi wynikać z prowadzonej przez podmiot dokumentacji.

Mając na uwadze zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, należy wskazać, iż zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej);
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop;
  • podatnik ten przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie i odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, (poza włączeniami wymienionymi w art. 17 ust. 1a updop). Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej jak i dochody z działalności gospodarczej jak ma to miejsce w omawianym przypadku.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

W art. 17 ust. 1b updop ustawodawca wskazuje, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Ustawodawca przewiduje zatem pewną sekwencję zdarzeń, tj. w pierwszej kolejności przeznaczenie osiągniętego dochodu na konkretny cel, a następnie jego wydatkowanie również na ten cel. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna zatem charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował (tak też WSA w Gliwicach w wyroku z 8 stycznia 2015 r., I SA/Gl 693/14, Legalis).

Ustawodawca wskazując, że dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania niezbędne jest przeznaczenie dochodu na ściśle określone cele, nie określił jednocześnie formy, w jakiej przeznaczenie to powinno zostać dokonane. Podatnik w zakresie udowodnienia okoliczności przeznaczenia dochodu na te cele może korzystać ze wszelkich dopuszczalnych dowodów (jak np. NSA w wyr. z 15 lutego 2006 r., II FSK 327/05, POP 2007, Nr 2, poz. 31) tj. wskazanie, że w przedmiotowym zakresie została podjęta przez podatnika decyzja w formie np. zarządzenia czy uchwały.

Drugim ważnym elementem pozwalającym na skorzystanie z preferencji podatkowych przewidzianych w art. 17 ust. 1 updop jest wydatkowanie dochodu na cel tożsamy z celem, na jaki dochód ten został przeznaczony. W przepisach updop również brak jednoznacznego przepisu definiującego pojęcie wydatkowanie. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego wydatkować to: wydać pieniądze na coś, ponieść wydatki; wydać: wyłożyć, wydatkować pieniądze na coś, zapłacić za coś. Z tych definicji wynika jednoznacznie, iż wydatkowanie to rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenia za coś. Tym samym wydatkowaniem w rozumieniu art. 17 ust. 1b updop będzie fizyczne przeniesienie własności środków pieniężnych w celu zapłacenia za towar, usługi itp.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, Fundacja osiąga przychody z tytułu najmu nieruchomości własnej zewnętrznym odbiorcom. Zgodnie ze statutem celem Fundacji jest organizowanie pomocy materialnej i rehabilitacyjnej dla osób z dysfunkcją narządu wzroku oraz osób z niepełnosprawnością sprzężoną. Zatem cel statutowy Fundacji jest zbieżny z celem przewidzianym przez ustawodawcę. Jeśli zatem Fundacja przeznacza dochód na ten cel statutowy oraz bez względu na termin wydatkuje go na ten sam cel, dochód z najmu podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach