Temat interpretacji
Czy w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie miał prawo, jako sukcesor generalny praw i obowiązków, do korzystania z zezwolenia udzielonego Spółce Zależnej (zezwolenie przejęte od Spółki Zależnej) na prowadzenie działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki z o.o. przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie uprawniony, jako sukcesor, do korzystania z zezwolenia Spółki z o.o. na prowadzenie działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki z o.o. przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie uprawniony, jako sukcesor, do korzystania z zezwolenia Spółki z o.o. na prowadzenie działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka (dalej również jako: Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie produkcji metalowych elementów stolarki budowalnej. Spółka planuje połączenie ze spółką zależną X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka Zależna), w której kapitale zakładowym posiada 100% udziałów. Spółka Zależna także prowadzi działalność w zakresie produkcji metalowych elementów stolarki budowalnej. Działalność Spółki Zależnej prowadzona jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) i objęta jest zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy z 7 września 2010 r.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: ustawa o CIT), dochody uzyskane przez Spółkę Zależną z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282, dalej: ustawa o SSE), są wolne od podatku, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy zgodnie z odrębnymi przepisami.
Planowane połączenie ma nastąpić w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: KSH), zgodnie z art. 515 § 1 KSH, tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki Zależnej na Wnioskodawcę bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy.
Połączenie spółek przeprowadzone
zostanie w celu integracji działalności gospodarczej, ograniczenia
kosztów i usprawnienia procesów zarządzania spółkami. Przejęcie Spółki
Zależnej (spółki córki) przez Wnioskodawcę (spółkę matkę) jest
najbardziej naturalnym kierunkiem połączenia działalności obu podmiotów
(wchłonięcie podmiotu zależnego).
&
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie miał prawo, jako sukcesor generalny praw i obowiązków, do korzystania z zezwolenia udzielonego Spółce Zależnej (zezwolenie przejęte od Spółki Zależnej) na prowadzenie działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE?
Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca na skutek sukcesji uniwersalnej wszelkich praw i obowiązków będzie uprawniony na podstawie zezwolenia uzyskanego przez Spółkę Zależną, do prowadzenia działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE.
Powyższa opinia wynika z analizy następujących przepisów:
- art. 494 § 1 i § 2 KSH,
- art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.),
- art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych,
- § 5 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465).
ad 1)
Art. 494 § 1 KSH, przewiduje sukcesję wszystkich praw i obowiązków jako podstawowy skutek połączenia się spółek. Zgodnie z art. 494 § 2 KSH, wszelkie zezwolenia, koncesje czy też ulgi przyznane wcześniej spółce przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą. Sukcesja generalna będąca skutkiem połączenia spółek dotyczy wszelkich praw i obowiązków zarówno cywilnoprawnych jak i administracyjnych, jakie na przejmowanej spółce ciążyły przed dokonaniem połączenia, przepisy prawa materialnego nie zawierają wyłączeń ograniczających sukcesję praw posiadanych przez spółkę przejmowaną na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego.
ad 2)
Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przewidują również szczególną sukcesję podatkową. W myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejętej. Przepis ten reguluje zasadę ciągłości praw i zobowiązań podatkowych w przypadku łączenia się spółek.
Zgodnie z przytoczonymi przepisami zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (zwolnienie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE), zostanie po połączeniu ze Spółką Zależną przejęte przez Wnioskodawcę w drodze sukcesji generalnej.
Z uwagi na wskazaną zasadę sukcesji generalnej, Wnioskodawca uprawniony będzie zatem do obliczania wartości dostępnego dla niego zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT), z uwzględnieniem kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych poniesionych przed dniem połączenia przez Spółkę Zależną.
ad 3 i 4)
Zgodnie z art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o SSE, zezwolenie może być cofnięte jeżeli przedsiębiorca zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie.
Z kolei, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, od dochodów uzyskiwanych w ramach działalności prowadzonej specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia jest:
- utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
- utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców przez okres nie krótszy niż 3 lata.
Nie można jednak uznać, że działalność spółki przejmowanej wskutek przejęcia zostaje zakończona. Sama spółka przejmowana traci byt prawny, jednakże całokształt jej działalności jest kontynuowany przez spółkę przejmującą, będącą jej sukcesorem, następcą prawnym.
W przypadku łączenia spółek metodą przejęcia trwa bowiem cały czas związek składników majątkowych z prowadzoną działalnością gospodarczą, której prowadzenie, wraz z całokształtem spraw spółki przejmowanej (prawami i obowiązkami) przejmuje spółka przejmująca. Nie pojawia się nowy właściciel (jak np. miałoby to miejsce w przypadku sprzedaży składnika majątku). Zachowana zostaje ciągłość własności (posiadania) składników majątku.
Nie można tym samym powiedzieć, że to Spółka Zależna w jakikolwiek sposób przeniosła własność składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne. Również wymóg utrzymania inwestycji przez okres 5 lat (3 lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw) nie jest przeszkodą do korzystania ze zwolnienia podatkowego po przejęciu. Inwestycja realizowana przez Spółkę Zależną będzie bowiem kontynuowana w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, przy wykorzystaniu tych samych środków trwałych i aktywów. Połączenie nie oznacza zakończenia prowadzenia działalności, lecz umożliwia jej rozszerzenie i dalsze skuteczne prowadzenie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z dnia 10 maja 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach