Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane z 7 Programu Ramowego na rzecz badań i Rozwoju Komisji Europejskiej na... - Interpretacja - ITPB3/423-570b/14/MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2015, sygn. ITPB3/423-570b/14/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane z 7 Programu Ramowego na rzecz badań i Rozwoju Komisji Europejskiej na realizację projektów badawczych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 1 grudnia 26 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca - sp. z o.o. w ramach swojej działalności zajmuje się m.in. badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z). Firma bierze udział w projekcie p.t. XXX". (ang. XXX", akronim projektu XXX, nr umowy grantowej XXX),który jest realizowany w ramach Siódmego Programu Ramowego Komisji Europejskiej.

Projekt jest realizowany w ramach programu Współpraca" (ang. Cooperation), obszaru tematycznego Nanonauki, nanotechnolgie, materiały, nowe technologie produkcyjne" (ang. Nanotechnology and nanosciences, knowledge-based multifunctional Materials and new Production processesand devices), konkursu XYZ").

Projekt trwa 4 lata i jest realizowany od 1.03.2012 do 29.02.2016 roku. Projekt jest realizowany przez konsorcjum naukowo-techniczne składające się z 19 partnerów, pochodzących z 8 krajów Unii Europejskiej, firma jest jednym z partnerów. Koordynatorem projektu jest włoska firma X X, która zarządza projektem. Koordynator jw. rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską - Dyrekcja Generalna Badań i Rozwoju w X.

Rolą firmy jest przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych w celu opracowania nowych rozwiązań technicznych, które pozwolą na skuteczne zmniejszenie energochłonności budynków mieszkalnych, zwiększą ich zrównoważenie oraz pozwolą na zachowanie oryginalnego wyglądu elewacji. Całkowity budżet projektu to 7 613 017,63 , z czego dofinansowanie z Komisji Europejskiej wynosi 5 050 000,00 . Całkowity budżet firmy wynosi 339 000 , z czego dofinansowanie z Komisji Europejskiej (KE) wynosi 208 400 .

Na badania przemysłowe prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu XXX" (akronim XXX, nr XXX) firma otrzymała dodatkowe środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na podstawie:

  • art. 23 ust. 1 oraz art. 13 pkt 1 ustawy 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) oraz § 8 ust. 1 i § 9 ust. 1, § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie warunków i tryby przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 18, poz. 92, z późn. zm.) oraz
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, z późn. zm.).

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku nr X z dnia X X 2013 r. firmie przyznano przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dodatkowe środki finansowe, pochodzące z budżetu państwa na realizowanie projektu XXX".

W związku z powyższym dnia 26 września 2013 pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a firmą Y Y została podpisana umowa nr XXX o wykonanie projektu międzynarodowego współfinansowanego p.t. XXX", akronim XXX, nr XXX. Umowa określa warunki finansowania i realizacji zadań oraz rozliczenia środków finansowych, stanowiących pomoc publiczną, przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego ze środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Na mocy umowy firma otrzymała środki finansowe stanowiące pomoc publiczną w wysokości 234 198 zł, pochodzące z budżetu państwa. Środki te są przekazywane w rocznych ratach wynoszących, w 2014 r. 200 743 zł, w 2015 r. 30 613zł, w 2016 r.: 2 842 zł.

Maksymalna intensywność łącznej pomocy publicznej (pomoc pochodząca bezpośrednio z KE i pomoc z MNiSW) jest określona dla każdej z kategorii badań i wynosi:

  • badania przemysłowe 80%,
  • prace rozwojowe 60%.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że realizuje obecnie dwa inne projekty badawcze w ramach Siódmego Programu Ramowego Komisji Europejskiej (obszar "Współpraca"), na które firma także otrzymała dodatkowe środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na podstawie:

  • art. 23 ust. 1 oraz art. 13 pkt 1 ustawy 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) oraz
  • § 8 ust. 1 i § 9 ust. 1, § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 18, poz. 92, z późn. zm.) oraz
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późń. zm.).

Zasada i sposób przyznania środków finansowych z KE i z MNISW jest taka sama jak w projekcie o akronimie XXX.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane na realizację projektów badawczych otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane z 7 Programu Ramowego na rzecz badań i Rozwoju Komisji Europejskiej na realizację projektów badawczych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Spółka uważa, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych finansowanie otrzymane z 7 Programu Ramowego na rzecz badań i Rozwoju Komisji Europejskiej na realizację projektów badawczych jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymane środki pieniężne, w tym pochodzące z dotacji - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Nawiązując do opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że 7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013). Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

7 Program Ramowy ma następujące cele:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,
  • wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie należy zatem stwierdzić, że Spółka otrzymała (otrzyma) środki finansowe z programu unijnego 7 Programu Ramowego, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu Spółce jako Uczestnikowi i Beneficjentowi tego projektu przysługuje zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych na prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej (Komisji Europejskiej) jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy