Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z 17 lutego 2016 r. (data wpływu 19 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą z zakresu produkcji lakierów (PKD 20.30.Z). W związku ze specyfiką działalności gospodarczej, Spółka wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o dofinansowanie projektu z zakresu utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Złożony przez Spółkę wniosek dotyczy dofinansowania na realizację projektu pod nazwą Zakup i montaż systemu wentylacji ogólnej i miejscowej awaryjnej w celu zminimalizowania działania substancji niebezpiecznych. W dniu 5 października 2015 r. Spółka zawarła z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę w kwestii dofinansowania projektu. Zgodnie z umową planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 559 711,87 zł brutto z czego Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekaże Spółce kwotę 280 400,00 zł czyli 50,09% całkowitych kosztów projektu brutto. Zgodnie z umową z Zakładem przekazanie Spółce środków finansowych odbywa się w dwóch transzach: I transza w wysokości 140 200,00 zł, wypłacona w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy i II transza wypłacana po odbiorze projektu, w wysokości różnicy pomiędzy wysokością kwoty dofinansowania a wypłaconą w I transzy kwotą, zostanie przekazana w terminie 30 dni od daty podpisania protokołu odbioru projektu. Projekt składa się z dwóch etapów: Zakupu i instalacji wentylacji nawiewno-wywiewnej oraz zakupu i instalacji wentylacji miejscowej awaryjnej.
Przyznane dofinansowanie dotyczy kwoty wydatków na projekt (zakładanych kosztów projektu) brutto i jako kwota wydatków (kosztów projektu) brutto zostanie rozliczone w oparciu o dołączone do rozliczenia faktury. W związku z faktem, iż projekt jest częściowo finansowany z środków otrzymanych od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Spółka powzięła szereg wątpliwości odnośnie zwrotu podatku VAT od środków sfinansowanych przyznanym dofinansowaniem. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i planuje skorzystać z prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących zakup i instalację systemów wentylacji. Odliczony podatek naliczony z faktur pokrytych dofinansowaniem nie podlega zwrotowi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, taki obowiązek nie wynika ani z podpisanej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowy, ani z ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U z 2009 r., Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Tym samym, odliczony podatek VAT stanowi własność Spółki i może ona nim swobodnie dysponować.
Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka doprecyzowała, że Wnioskodawca zalicza wydatki na nabycie towarów i usług, których dotyczy dotacja do kosztów uzyskania przychodów w kwocie netto. Podatek od towarów i usług jest odliczany.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy odliczony podatek od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem jest przychodem Spółki podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, odliczony podatek od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem z ZUS stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu. Jak wynika z informacji przekazanych Spółce przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznane dofinansowanie dotyczy kwoty wydatków brutto i w kwocie brutto ma zostać rozliczone. Obowiązek zwrotu odliczonego podatku naliczonego z faktur pokrytych dofinansowaniem nie wynika z ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, czy też zawartej z ZUS umowy. Tym samym, Spółka nie ma obowiązku zwrotu odliczonego podatku, co znaczy, iż kwota ta pozostaje do dyspozycji Spółki. Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są m.in. otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Zwrot VAT nie został przez Ustawodawcę wymieniony wśród przychodów wyłączonych z opodatkowania, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy, tym samym osiągnięte przychody powinny zostać doliczone do pozostałych przychodów Spółki podlegających opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o dofinansowanie projektu z zakresu utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Złożony przez Spółkę wniosek dotyczy dofinansowania na realizację projektu pod nazwą Zakup i montaż systemu wentylacji ogólnej i miejscowej awaryjnej w celu zminimalizowania działania substancji niebezpiecznych. W dniu 5 października 2015 r. Spółka zawarła z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę w kwestii dofinansowania projektu. Zgodnie z umową planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 559 711,87 zł brutto z czego Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekaże Spółce kwotę 280 400,00 zł czyli 50,09% całkowitych kosztów projektu brutto. Zgodnie z umową z Zakładem przekazanie Spółce środków finansowych odbywa się w dwóch transzach. Przyznane dofinansowanie dotyczy kwoty wydatków na projekt (zakładanych kosztów projektu) brutto i jako kwota wydatków (kosztów projektu) brutto zostanie rozliczone w oparciu o dołączone do rozliczenia faktury. Odliczony podatek naliczony z faktur pokrytych dofinansowaniem nie podlega zwrotowi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tym samym, odliczony podatek VAT stanowi własność Spółki i może ona nim swobodnie dysponować.
Zapytaniem Wnioskodawcy objęta jest kwestia określenia, czy odliczony podatek od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem jest przychodem Spółki podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ww. ustawy, wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.
Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 wyżej powołanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 10 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconej, na podstawie odrębnych przepisów, różnicy podatku od towarów i usług.
Z treści wyżej wymienionych przepisów wynika, że zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty, co do zasady, nie stanowią przychodu, o ile nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przychodu nie stanowi również zwrócona na podstawie odrębnych przepisów różnica podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ().
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony:
- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Jeżeli zatem Spółka nie ujęła w koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem, nie ma obowiązku zaliczyć do przychodów podatkowych odliczonego podatku naliczonego.
Odnosząc się zatem do kwestii zaliczenia odliczonego podatek od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem do przychodów Spółki należy stwierdzić, że nie stanowi on przychodu podatkowego Spółki. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.
Podsumowując, odliczony podatek od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem nie jest przychodem Spółki podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Jednocześnie nadmienia się, że wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu