Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr... - Interpretacja - PD-I/423/91/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.08.2004, sygn. PD-I/423/91/04, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, ze zm.), w odpowiedzi na wniosek z dnia 26.05.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 26.05.2004 r.), uzupełniony na wezwanie Urzędu pismem z dnia 25.07.2004 r. (data wpływu: 28.07.2004 r.), dotyczący udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisówprawa podatkowego, po analizie przedstawionego w przywołanym piśmie stanu faktycznego stwierdza, co następuje :

Zapytanie Spółki dotyczy opodatkowania przychodów uzyskanych przez GMBH Niemcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu opłaty za użytkowanie urządzenia przemysłowego. Jak wynika z załączonej do zapytania faktury wystawionej przez "X" GMBH z siedzibą w Niemczech, wnioskodawca został obciążony przez wystawcę faktury czynszem leasingowym komputerów za okres kwiecień 2003 r. - marzec 2004 r.kwotą 6.013,20 EURO.
Zdaniem Spółki "S" nie wystąpi podatek dochodowy przy regulowaniu zobowiązania wynikającego z otrzymanej faktury, gdyż w świetle umowy zawartej pomiędzy Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, opodatkowanie w Polsce dochodów z ww. tytułu wynosi O %.

Zagadnienie opodatkowania dochodów podatników nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej reguluje art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.); który stanowi, iż podatnicy ci podlegają obowiązkowi podatkowemu ód dochodów osiąganych na terytorium Polski. Wysokość podatku od tych dochodów określa art. 21 ust. 1 wymienionej ustawy. Zgodnie z tym artykułem, podatek dochodowy od przychodów między innymi za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, ustala się w wysokości 20% przychodów.Przepisy cytowanego art. 21 ust. 1 stosuje się w myśl art. 21 ust. 2 - z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Art. 12 ust. 1 umowy zawartej w dniu 18 grudnia 1972 r. pomiędzy Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu(Dz.U. z 1975 r. Nr 31 poz. 63 ze zm. w dz.U. z 1981r. Nr 1 poz. 1) stanowi, iż opłaty licencyjne, pochodzące z Umawiającego się Państwa wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane tylko w tym drugim państwie. W myśl art. 12 ust. 2 tej umowy użyte w cyt. artykule wyrażenie "opłaty licencyjne" oznacza wszelkiego rodzaju wynagrodzenia, które się płaci między innymi za użytkowanie lub prawo do użytkowania wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego. W tak zdefiniowanej kategorii "opłaty licencyjne" mieszczą się opłaty leasingowe uiszczane w związku z zawartą umową tzw. leasingu operacyjnego, w której dokonano ustanowienia prawa do użytkowania bez przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego wraz z zapłatą ostatniej raty.
W przypadku gdy opłaty leasingowe dokonywane są w związku z umową tzw. leasingu finansowego, w której przewidziano przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego wraz z zapłatą ostatniej raty, nie stanowią one opłaty licencyjnej o której mowa w cyt. wyżej art. 12 ust. 1 umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu.
W takim przypadku opodatkowanie następuje na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż zgodnie z art 19 umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu) dochody z tytułu umowy leasingu operacyjnego osiągnięte przez spółkę posiadającą siedzibę w Niemczech, jako me wymienione wyraźnie w artykułach tej umowy nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce. Jednakże należy zaznaczyć, że jeżeli odbiorca opłat licencyjnych mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie ma zakład w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą opłaty licencyjne, a prawo albo wartości majątkowe, za które płaci się opłaty licencyjne, rzeczywiście należą do tego zakładu, powstanie obowiązek podatkowy, który powinien zostać uregulowany z uwzględnieniem zapisów art. 7 umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej przez wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, tj. w sytuacji dokonywania opłat za użytkowanie urządzenia przemysłowego na rzecz podatnika nie mającego siedziby lub zarządu oraz zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na Spółce "S" nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego w charakterze płatnika.

Małopolski Urząd Skarbowy