Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654... - Interpretacja - ZD/423/19/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.09.2004, sygn. ZD/423/19/04, Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reklamy w część przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklama publiczna to reklama prowadzona w środkach masowego przekazu bez względu na zasięg. Działalność (w tym reklama) nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna, nieprywatna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie. Reklama w wybranym kręgu odbiorców, współpracujących z podatnikiem stanowi reklamę nie mającą charakteru publicznego.

Jeżeli zatem ogłoszenie konkursu następuje w formie publicznej (np. za pośrednictwem prasy, radia, telewizji lub w innej formie publicznej), adresowane jest do anonimowego, szerokiego kręgu odbiorców, to wydatki poniesione z tego tytułu, w tym także poniesione na nagrody, nie podlegają limitowaniu. Stanowią zatem w pełni koszty uzyskania przychodów. W związku z powyższym koszty zakupu nagród wydawanych w konkursach na łamach gazety, koszty zakupu gadżetów rozdawanych podczas festynów, a także poczęstunki związane z organizowanymi imprezami skierowanymi do ogólnego adresata, mające na celu zwiększenie przychodów podatnika stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w całości są kosztem uzyskania przychodów

Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście