Temat interpretacji
Stosownie do art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 tej ustawy.
Z treści powołanego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty zarówno bezpośrednio jak i pośrednio związane z osiąganym przychodem a jednocześnie nie wymienione we wspomnianym art. 16 ust.1. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz udowodnić, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka jest wydawcą podręczników szkolnych, książek oraz czasopism w których dodatkowo zamieszcza ogłoszenia firm reklamujących swoje towary i usługi. W ramach prowadzonej działalności Spółka ponosi wydatki związane z nieodpłatnym przekazaniem uprawnionym bibliotekom obowiązkowych egzemplarzy książek oraz autorom książek tzw. egzemplarzy autorskich.
Spółka przekazuje również nieodpłatnie pojedyncze egzemplarze czasopism i książek autorom publikacji oraz ogłoszeniodawcom.
W świetle powołanych przepisów oraz stanu faktycznego sprawy poniesione przez Spółkę wydatki z tytułu nieodpłatnego przekazania uprawnionym bibliotekom - obowiązkowych egzemplarzy publikacji (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 07.11.1996r o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych - Dz. U. z 1996r Nr 152 poz. 722 z późn. zm.) oraz autorom książek - tzw. egzemplarzy autorskich (zgodnie z treścią zawartych umów), stanowią koszty uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu potwierdza tym samym w tej części stanowisko podatnika (ad. pkt 1 i 3).
Jednocześnie w ocenie tut. organu podatkowego brak jest podstaw do uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez podatnika z tytułu nieodpłatnego przekazania pojedynczych egzemplarzy
wydawnictw zarówno kontrahentom firmy (ogłoszeniodawcom) jak i autorom publikacji. Obowiązek nieodpłatnego przekazania wydawnictw nie wynika z umów zawartych z w. wym. odbiorcami a poniesione przez Spółkę wydatki na ten cel nie są związane z uzyskaniem konkretnych przychodów.
Wydatki te nie mają wpływu zarówno na zwiększenie nakładu czasopisma czy książki jak i wpływów ze sprzedaży usług reklamowych a w konsekwencji na zwiększenie przychodów podatnika.
Wspomniane koszty nie są związane również z reklamą firmy, ponieważ ponoszone są na rzecz osób, które już z firmą współpracującą lub są jej kontrahentami.
W ocenie tut. organu podatkowego poniesione przez Spółkę wydatki z tytułu nieodpłatnego przekazania wydawnictw na rzecz autorów publikacji i kontrahentów (ogłoszeniodawców) mają charakter darowizn, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 cyt. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Urzędu nie potwierdza w tej części stanowiska podatnika (ad. pkt 2 i 4).