Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 po. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębic... - Interpretacja - PO IV-423/6/2004

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.05.2004, sygn. PO IV-423/6/2004, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 po. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, po rozpatrzeniu zapytania podatnika, informuje o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.2000 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie będącej przedmiotem złożonego wniosku:

Podatnik wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. czy możliwe jest przekazywanie w 2004 r. na dotychczasowych zasadach darowizn na rzecz: domów dziecka, publicznych szkół podstawowych i średnich, przedszkoli oraz domów opieki społecznej,
  2. czy można w dotychczasowym zakresie przekazywać darowizny na rzecz CARITAS POLSKA oraz stowarzyszeń zajmujących się pomocą społeczną i wspieraniem leczenia dzieci,
  3. czy zasadne będzie stosowanie dotychczasowych zasad w przypadku przekazywania darowizn na rzecz ludowego klubu sportowego,
  4. czy kryterium zakwalifikowania obdarowanego do grupy organizacji pożytku publicznego jest posiadanie przez ten podmiot odpowiedniego wpisu w rejestrze sądowym.

Odnosząc się do tak postawionych pytań, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje, iż z przepisu art. 18 ust. 1 pkt1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że by można było dokonać odliczenia od dochodu, to darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki. Powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Preferowanymi przez ustawodawcę celami, na które mogą być przekazane darowizny są w szczególności:

  1. pomoc społeczna,
  2. działalność charytatywna,
  3. ochrona i promocja zdrowia,
  4. działania na rzecz mniejszości narodowych,
  5. nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
  6. kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji,
  7. upowszechnienie kultury fizycznej i sportu,
  8. promocja i organizacja wolontariatu.

Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych:

  1. organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
  2. kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,
  3. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Warunkiem uprawniającym podatników (darczyńców (do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przeznaczonych na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą jest uzyskanie pokwitowania otrzymania darowizny przez kościelną osobę prawną oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdania o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego (np. organizację pozarządową) statusu organizacji pożytku publicznego. Prezentując powyższe stanowisko w sprawie, organ podatkowy podziela opinię wyrażoną przez podatnika w złożonym wniosku, iż beneficjent darowizny nie musi posiadać wpisanego w krajowym rejestrze sądowym statusu organizacji pożytku publicznego, nie może jednak należeć do sektora finansów publicznych oraz winien realizować cele preferowane w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Urząd Skarbowy w Dębicy