Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarboweg... - Interpretacja - PD-I/423-11/MG/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.11.2004, sygn. PD-I/423-11/MG/04, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 08.10.2004 r. (data wpływu 12.10.2004 r.), znak PTBS/807/2004 w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) - wyjaśnia, jak poniżej

Towarzystwo Budownictwa Społecznego jako administrator Wspólnoty Mieszkaniowej położonej w ....... działając na podstawie udzielonego pełnomocnictwa zwracając się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1. czy Wspólnota Mieszkaniowa w przypadku nieodpłatnego przyjęcia na własność od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - Odział Regionalny we ....... majątkowych środków trwałych o łącznej wartości księgowej na dzień 30.09.2004 r. w wysokości 192.241,00 zł zobowiązana będzie do zapłaty podatku?
2. czy Wspólnota może następnie nieodpłatnie przekazać na własność majątkowe środki trwałe, o których mowa w pkt 1 na rzecz Zakładu Energetyki Cieplnej Spółki Gminy spółka z o.o. z siedzibą w ........... bez utraty uprawnienia do zwolnienia podatku?
przedstawiło stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 1 lipca 2004 r. w wyniku zbycia przez Wojskową Agencję Mieszkaniową - Oddział Regionalny we ......... (WAM) części lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców powstała z mocy prawa Wspólnota Mieszkaniowa. Jak dalej uzasadnia pełnomocnik wnioskodawcy w dniu 20 sierpnia br. na ogólnym zebraniu Właścicieli ustalony został sposób zarządzania nieruchomością wspólną, wybrano 3 osobowy Zarząd oraz powierzono administrowanie nieruchomością TBS spółka z o.o.

Budynek Wspólnoty Mieszkaniowej zasilany jest w energię cieplną dostarczaną przez ZEC za pośrednictwem sieci wysoko i nisko parametrowej oraz węzła cieplnego stanowiącego własność WAM. Z tych samych sieci węzła cieplnego zasilane są jeszcze budynki dwóch Wspólnot Mieszkaniowych zarządzanych przez Zespół Obsługi Wspólnot Mieszkaniowych WAM w ...... . W związku z niskimi temperaturami pod koniec miesiąca września br. zaistniała potrzeba rozpoczęcia sezonu grzewczego. Dostawca ciepła ZEC mając na uwadze wypowiedzianą przez WAM umowę o eksploatację sieci i węzła cieplnego stanowiącego jej własność odmówił podpisania stosownej umowy na dostawę ciepła do budynku Wspólnoty Mieszkaniowej. W celu podania energii cieplnej do ww. trzech budynków Wspólnot Mieszkaniowych podjęto działania w celu uregulowania sprawy. Na spotkaniu w dniu 23.09.2004 r. (WAM, WM, ZEC, PTBS) ustalono, że do czasu uregulowania spraw własnościowych sieci wysoko i nisko parametrowej oraz węzła cieplnego stanowiącego własność WAM - Wspólnota Mieszkaniowa podpisze z ZEC umowę o dostawę energii cieplnej do ww. budynków oraz ponosić będzie koszty eksploatacji węzła cieplnego.

ZEC nie jest zainteresowany odpłatnym nabyciem sieci i węzła cieplnego od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a ta z kolei działając zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r., Nr 74, poz. 676 ze zm.) nie może nieodpłatnie przekazać tych instalacji ZEC, może natomiast uczynić to na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej.
Mając powyższe na uwadze WAM gotowa jest nieodpłatnie przekazać na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej sieć i węzeł cieplny, warunkując powyższe tym, że Wspólnota zobowiąże się do dostarczenia energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania za pośrednictwem tych urządzeń do dwóch innych budynków oraz lokali mieszkalnych w budynku nadal stanowiących własność WAM.

Przedstawiając powyższy stan faktyczny w ocenie pytającej Wspólnoty jak również administratora, Wspólnota Mieszkaniowa nie powinna zapłacić od ww. czynności podatku. Uzasadniając wyrażone w sprawie stanowisko, stwierdzono, że co prawda Wspólnota nie posiada osobowości prawnej, lecz niektóre sprawy związane z ich działalnością uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 pkt 4m - zwolnione są dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanych na rzecz członków Wspólnoty.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku odpowiadając na zapytania zawarte na wstępie niniejszego pisma informuje, że art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, iż przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek: cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo - akcyjnych. Wspólnotę mieszkaniową będącą "jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej" należy uznać za podatnika tego podatku, co zresztą wynika również z innych przepisów tej ustawy.
Z treści art. 17 ust. 1 pkt 4m ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że wolne od podatku dochodowego są - dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymanie zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty .
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4m - jakkolwiek z dniem 1 stycznia 2004 r. został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych - to jednak utrzymane zostało jego obowiązywanie w 2004 r. ( vide art. 5 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.).

Odpowiadając na postawione pytanie należy przy okazji wspomnieć, że sposób ustanowienia odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Jak wynika z przepisów ww. ustawy w budynkach wspólnot mieszkaniowych występuje indywidualna własność poszczególnych lokali mieszkalnych oraz współwłasność pozostałej części nieruchomości, tj. gruntu oraz tych części i urządzeń lokali, które służą do wspólnego użytku właścicieli lokali (art. 3 ustawy). Przedmiotem współwłasności pozostałej części nieruchomości są m.in. klatki schodowe, korytarze, prześwity i bramy, piwnice strychy, wózkarnie - o ile nie zostały sprzedane jako pomieszczenia przynależne do lokali - ściany konstrukcyjne, ściany działowe, dachy, przewody kominowe, instalacje centralnego ogrzewania (z wyjątkiem instalacji etażowych), węzeł cieplny, instalacje wodno-kanalizacyjne itp.

W przedstawionym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychód w naturze. Przychód ten bezspornie stanowić będzie dla Wspólnoty Mieszkaniowej inne źródło dochodu. Należy jednak zauważyć, że w przedmiotowym zapytaniu błędnie przywołano akt prawny (tj. numer oraz pozycję dziennika ustaw) w którym zamieszczono treść ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - powołano Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676 ze zm., podczas gdy winien być powołany Dz. U. Nr 42, poz. 368. Z treści art. 60 tejże ustawy wynika, że Dyrektor oddziału regionalnego Agencji może przekazać wspólnocie mieszkaniowej, w drodze umowy, nieodpłatnie, na jej własność urządzenia oraz pomieszczenia lub budynki wchodzące w skład infrastruktury technicznej związanej z budynkami mieszkalnymi, a także grunt niezbędny do właściwego ich funkcjonowania.
Zatem otrzymana od WAM sieć i węzeł cieplny stanowić będzie przychód. O ile jednak Wspólnota powstały m.in. z tytułu nieodpłatnego przejęcia składników majątku dochód przeznaczy na cele określone w cytowanym na wstępie art. 17 ust. 1 pkt 4m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód ten będzie wolny od podatku.
Tutejszy organ potwierdza zatem prawidłowość zajętego stanowisko odnośnie pierwszego z postawionych pytań.

Odnosząc się natomiast do treści drugiego zapytania Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stwierdza, że Wspólnota w przypadku ewentualnego nieodpłatnego przekazanie na własność majątkowych środków trwałych (otrzymanych wcześniej od WAM) na rzecz Zakładu Energetyki Cieplnej, Wspólnota - w obowiązującym stanie prawnym - nie utraci prawa do zwolnienia przedmiotowego.
W przypadku umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazania infrastruktury na rzecz zakładu realizującego usługi w zakresie dostaw energii cieplnej mamy do czynienia z wzajemnymi zobowiązaniami stron (stosunek dwustronnie zobowiązujący) tj. podatnik zobowiązuje się przekazać dane urządzenie (węzeł cieplny), a zakład przejąć go celem dostaw energii.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 wspomnianej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (...). Niewątpliwie nieodpłatne przekazanie środków trwałych mieści się w dyspozycji powołanego art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy co skutkuje tym, że fakt nieodpłatnego przekazania środków trwałych zaliczanych do infrastruktury technicznej nie upoważnia Wspólnotę do zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt ten nie powoduje jednak utraty zwolnienia przedmiotowego, decydujące znaczenie w sprawie ma bowiem cel przeznaczenia dochodu warunkującego to zwolnienie. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku potwierdza zatem słuszność zajętego przez Jednostkę stanowiska w temacie drugiego zapytania.

Urząd Skarbowy w Prudniku