Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza zakupić obrabiarkę, ze względu jednak na wysoką cenę projektu inwestycyjne... - Interpretacja - IIIMUS.WD/423/79/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.11.2004, sygn. IIIMUS.WD/423/79/04, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza zakupić obrabiarkę, ze względu jednak na wysoką cenę projektu inwestycyjnego zakup zostanie sfinansowany przez Firmę Leasingową w oparciu o umowę leasingu finansowego. Równocześnie w październiku 2004r. Spółka zamierza złożyć wniosek w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie zakupu tejże obrabiarki w ramach programu realizowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Podstawą otrzymania dotacji będzie umowa zawarta z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, której termin przewiduje się na na miesiąc marzec 2005 r., wysokość pomocy będzie stanowiła 50% kosztów projektu i będzie realizowana do 30.06.2008 r. w cyklach 6-miesięcznych w oparciu o dowody wpłat leasingowych.

Spółka powołując się na treść art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) jest zdania, że odpisy amortyzacyjne w wysokości 50% będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w 2004 r. i następnych, dotacja zaś korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze.

Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z zapisu wyżej powołanego art 17 ust. 1 pkt 23 updp. wynika, że wolne od podatku dochodowego są "dochody uzyskane przez podatników od rządów obcych państw", a że wspomniane rządy przekazują środki pomocowe na pomoc w realizacji określonych celów, ze zwolnienia mogą korzystać podmioty, które taką pomoc zagraniczną - w postaci subwencji - otrzymują, czyli jej beneficjenci.

Dotyczy to także sytuacji, gdy beneficjent pomocy wspomniane środki pomocowe (subwencje) uzyskuje za pośrednictwem "podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".

Spółka w październiku 2004 r. zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach programu realizowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej, jeżeli przedmiotowa dotacja pochodzi ze środków finansowych, na które składają się środki przekazywane przez Unię Europejską na podstawie Umowy Ramowej między Rządem RP, a Komisją Wspólnot Europejskich, stąd korzystać będzie mogła ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W zakresie ponoszonych przez podatników kosztów sfinansowanych otrzymanymi przez podatników dotacjami zasadniczo mają zastosowanie dwa przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 16 ust. 1 pkt 58, który dotyczy wszelkich wydatków lub kosztów sfinansowanych otrzymanymi przez podatników dotacjami zwolnionymi od podatku dochodowego i zgodnie z którymi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24 (...); art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a -16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Z obu tych przepisów wynika, że dokonywane przez Spółkę odpisy amortyzacyjne od zakupionych przez nią środków trwałych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w części, w jakiej zostały one sfinansowane otrzymaną dotacją, podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego.

Skoro zatem część wartości nabywanego środka trwałego zostanie podatnikowi zwrócona poprzez dofinansowanie jego zakupu ze środków pomocowych Unii Europejskiej, to przytoczone przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dotacją (w chwili jej faktycznego otrzymania) części wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego.
Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu