Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą. - Interpretacja - ILPB4/423-363/13-2/ŁM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2013, sygn. ILPB4/423-363/13-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2013 r. (doręczonego osobiście) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A (dalej Fundusz) jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr l46, poz. 1546 ze zm.; dalej UFI).

Fundusz rozpoczął działalność w dniu 26 listopada 2010 r.

Fundusz powstał z przekształcenia (dalej Przekształcenie) wskazanych poniżej funduszy inwestycyjnych otwartych:

  1. A1,
  2. A2,
  3. A3,
  4. A4,
  5. A5,
  6. A6,
  7. A7.

Wskutek Przekształcenia, ww. fundusze inwestycyjne otwarte stały się subfunduszami Funduszu.

Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej w jeden Fundusz z wydzielonymi subfunduszami odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 15 października 2010 r.

W dniu 26 listopada 2010 r. Sąd Okręgowy dokonał wpisu Funduszu z wydzielonymi subfunduszami do rejestru funduszy inwestycyjnych pod numerem xxx. Jednocześnie z rejestru funduszy inwestycyjnych zostały wykreślone fundusze inwestycyjne otwarte podlegające przekształceniu.

W kolejnym etapie Przekształcenia, zakończonym 13 maja 2011 r., do Funduszu włączone został jeszcze 3 fundusze, tj.:

  1. A8,
  2. A9,
  3. A10.

W dniu 13 maja 2011 r. Sąd Okręgowy dokonał wykreślenia ww. trzech funduszy z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisu wydzielonych w Funduszu subfunduszy:

  1. SA1,
  2. SA2 oraz
  3. SA3.

Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 16 marca 2011 r.

W dniu 10 lutego 2012 r. zostały utworzone kolejne subfundusze Funduszu, a mianowicie:

  1. SA4 i
  2. SA5.

Z chwilą Przekształcenia, zgodnie z przepisami UFI:

  • Fundusz wstąpił w prawa i obowiązki funduszy inwestycyjnych otwartych podlegających przekształceniu;
  • aktywa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się aktywami Funduszu wchodzącymi w skład aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;
  • zobowiązania funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się zobowiązaniami Funduszu, obciążającymi subfundusze odpowiadające, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;
  • jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się jednostkami uczestnictwa subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;
  • rejestry uczestników funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami Funduszu;
  • rejestry aktywów funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym.

Od dochodów (przychodów) Funduszu z tytułu dywidend uzyskiwanych przez Fundusz pobierany jest w Republice Austrii podatek u źródła.

Od dochodów (przychodów) 4 subfunduszy Funduszu, tj.:

  1. SAA,
  2. SAZ (dalej także jako SZ)
  3. SASW,
  4. SAE,

(dalej łącznie Subfundusze), będących przed Przekształceniem, osobami prawnymi, funduszami inwestycyjnymi otwartymi w rozumieniu UFI, z tytułu dywidend uzyskanych przez Subfundusze w latach 2008-2010, pobrany został w Republice Austrii przez płatników podatek u źródła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundusz albo jego subfundusz, SE (w latach 2008-2010 działający jako odrębny fundusz A7), są/były uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii z tytułu dochodów dywidendowych osiąganych przez A7 w latach 2008-2010...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno:

  • Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz następcą prawnym funduszu A7, a także
  • SE, funkcjonujący jako odrębny fundusz inwestycyjny (tj. A7) w latach 2008-2010,

nie są i nie były uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii z tytułu dochodów dywidendowych osiąganych przez Arka BZ WBK Energii Fundusz Inwestycyjny Otwarty w latach 2008-2010.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UFI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną

, której wyłącznym

przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych. w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z treścią art. 244 ust. 1 pkt 2 UIF, z chwilą wpisu do rejestru funduszy inwestycyjnych funduszu z wydzielonymi subfunduszami powstałego w wyniku przekształcenia fundusz wstępuje w prawa i obowiązki funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu.

Tym samym, stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, Fundusz jest następcą prawnym A7 (stanowiącego aktualnie jego subfundusz, tj. SE).

Stosownie do treści art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że Fundusz jest prawnym sukcesorem, także na gruncie prawa podatkowego, A7 (stanowiącego aktualnie jego subfundusz, tj. SE).

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej podatnikami.

Tym samym, stwierdzić należy, że Fundusz jest podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych w Polsce.

Podobnie, podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych w Polsce był A7 (aktualnie SE).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 PL-AUT UPO, Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W świetle art. 24 ust. 1 lit. b PL-AUT UPO, w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób: <...> jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii.

Zatem, w świetle PL-AUT UPO, do dochodów polskich rezydentów podatkowych jakim jest Fundusz (i był Subfundusz Energii przed Przekształceniem), uzyskiwanych w Austrii, stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania polegającą na proporcjonalnym odliczeniu od podatku dochodowego w Polsce podatku zapłaconego w Austrii.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi no terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie

. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Jak wynika z powyższego, aby można było mówić o odliczeniu w Polsce kwoty równej podatkowi zapłaconemu w obcym państwie (w tym na przykład podatku u źródła z tytułu dywidend pobranego w Republice Austrii), podatnik posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musiałby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, Fundusz pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.).

Wskazane zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, że obejmuje wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez fundusz inwestycyjny, jakim jest Fundusz oraz jakim był SE przed Przekształceniem, w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na podstawie UFI.

W konsekwencji stwierdzić należy, że wszelkie dochody osiągane przez Fundusz oraz SE Przekształceniem, którego Fundusz jest następcą prawnym, w ramach ich działalności z tytułu lokowania środków pieniężnych na podstawie UFI podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym odosób prawnych w świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dochody Funduszu (w tym SE przed Przekształceniem), z tytułu dywidend oraz wszelkie inne dochody uzyskiwane przez Fundusz (i SE przed Przekształceniem).

Podkreślenia wymaga, że powoływane w treści niniejszego wniosku przepisy UFI, a także przepisy innych powołanych aktów prawnych, w zakresie objętym niniejszym wnioskiem i mającym znaczenie z perspektywy stanowiska Funduszu, funkcjonują niezmiennie od wielu lat. Tym samym, wywody Funduszu zawarte w uzasadnieniu niniejszego wniosku odpowiadają zarówno obecnemu stanowi prawnemu, jak i stanowi prawnemu obowiązującemu nieprzerwanie w 2008 roku i w latach następnych.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz następcą prawnym funduszu A7, a także SE, funkcjonujący jako odrębny fundusz inwestycyjny (tj. A7) w latach 2008-2010, nie są i nie były uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez SE (działający w latach 2008-2010 jako odrębny fundusz inwestycyjny, tj. A7, którego Fundusz jest następcą prawnym i podatkowym), z tytułu dywidend za lata 2008-2010 r.

Powyższe wynika z faktu, że Fundusz jest (a SE przed Przekształceniem był) zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Tym samym, wobec faktu, że Fundusz nie płaci, a SE przed Przekształceniem nie płacił w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej przez siebie działalności, Fundusz nie ma, a SE przed Przekształceniem nie miał możliwości dokonywania jakichkolwiek odliczeń na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie jest możliwe zatem odliczenie przez Fundusz, i nie było możliwe odliczenie przez SE przed Przekształceniem podatku pobranego w Republice Austrii od dochodu z tytułu dywidend uzyskanego przez SE (działający w latach 2008-2010 jako odrębny fundusz inwestycyjny, tj. A7) w Republice Austrii w latach 2008-2010 od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, Organ informuje, że dokument dołączony do wniosku w postaci opinii zewnętrznego doradcy podatkowego nie był przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlega interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 181 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu