Temat interpretacji
Czy wsparcie finansowe (120.000 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano jako wpłaty na fundusz udziałowy i nie zakwalifikowano do przychodów podatkowych?Czy wsparcie pomostowe (46.800 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano do przychodów podatkowych podlegających opodatkowaniu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2):
- wsparcia finansowego,
- wsparcia pomostowego,
-jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych:
- wsparcia finansowego,
- wsparcia pomostowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Działalność Spółdzielni Socjalnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, zaś w sprawach nieuregulowanych we wskazanej ustawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze. Działalność Spółdzielni reguluje również jej statut. Zgodnie z art. 11 ustawy Prawo Spółdzielcze, Spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.
Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych. Każdy z 6 ciu członków Spółdzielni otrzymał podstawowe wsparcie pomostowe oraz wsparcie finansowe w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 7.2.2. Wsparcie ekonomii społecznej.
Wsparcie pomostowe udzielone jest na okres 6 miesięcy, natomiast wsparcie finansowe przyznaje środki w kwocie 20.000 zł na każdego z członków spółdzielni, co stanowi 100% całkowitych wydatków.
Umowa została zawarta pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego, a Spółdzielnią jako udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie spółdzielni socjalnej, złożonym przez każdego z sześciu członków spółdzielni. Łącznie wnioskodawca otrzymał 120.000 zł czyli po 20.000 zł za każdego członka założyciela. Wsparcie finansowe jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach PO KL.
Dodatkowo Spółdzielnia zawarła z Operatorem umowę o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego, również w ramach Poddziałania 7.2.2. Wsparcie ekonomii społecznej. W ramach tej umowy przez okres 6-ciu miesięcy od dnia zawarcia umowy zgodnie z wnioskiem złożonym przez 6-ciu członków założycieli, Spółdzielnia otrzymywać będzie wsparcie pomostowe przekazywane na bieżące funkcjonowanie działalności. Wsparcie to będzie odbywało się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem w wysokości łącznej 46.800 zł, czyli 7.800 zł miesięcznie. Spółdzielnia zobowiązała się do prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia, a w chwili obecnej Spółdzielnia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z uwagi na podmiotowość prawną Spółdzielni, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z normą zawartą w art. 1 ust. 1 przywołanej ustawy. Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zgodnie ze statutem Spółdzielni zasadniczymi funduszami własnymi są fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich oraz fundusz zasobowy, powstający z wpłat przez członków wpisowego. Spółdzielnia otrzymane wsparcie finansowe przyznane na założenie spółdzielni 120.000 zł zakwalifikowała jako fundusz udziałowy, gdyż powstał z wpłat udziałów członkowskich przyznanych każdemu z 6-ciu członków założycieli i wpłaconych przez Operatora na wniosek członków założycieli bezpośrednio na konto bankowe Spółdzielni. W związku z tym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uznano tego za przychód podatkowy. Natomiast wsparcie pomostowe, jako środki pozyskane na bieżące funkcjonowanie, spółdzielnia rozpoznaje jako pozostałe przychody operacyjne, kwalifikuje jako przychód podlegający opodatkowaniu a koszty poniesione z tego wsparcia pomostowego traktuje jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia nie jest uczestnikiem projektu a działanie Operatora skierowane jest do osób fizycznych, które są indywidualnymi uczestnikami projektu. Innymi słowy to członkowie Spółdzielni są uczestnikami projektu, a dofinansowanie jest skierowane do nich jako osób fizycznych spełniających określone kryteria, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w ramach spółdzielni socjalnej. Fakt, że to Spółdzielnia uzyskuje określone środki finansowe nie oznacza, że jest ona uczestnikiem wskazanego projektu, gdyż uzyskane środki mają służyć osobom fizycznym, członkom Spółdzielni i są przyznawane na ich wniosek.
Środki otrzymane przez Spółdzielnię nie są dotacją, subwencją, dopłatą lub innym nieodpłatnym świadczeniem.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wsparcie finansowe (120.000 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano jako wpłaty na fundusz udziałowy i nie zakwalifikowano do przychodów podatkowych...
Czy wsparcie pomostowe (46.800 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano do przychodów podatkowych podlegających opodatkowaniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane wsparcie finansowe będące iloczynem ilości członków założycieli spółdzielni oraz kwoty 20.000 zł jako kwoty przysługującej osobie fizycznej zakładającej spółdzielnię socjalną stanowi wpłatę na fundusz udziałowy spółdzielni. W związku z powyższym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uznaje się ich jako przychód podatkowy.
Jak wskazano na wstępie, a co w swojej interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2011 r. znak: ITPB3/423-336b/11/DK zauważył również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, kwota dofinansowania ze środków opisywanego programu przyznawana jest na rzecz osób fizycznych będących członkami spółdzielni socjalnej, nie zaś spółdzielni jako takiej, tzn. spółdzielni jako osobie prawnej.
W odniesieniu natomiast do środków otrzymanych w związku z uzyskanym przez członków spółdzielni wsparciem pomostowym, należy wskazać, iż będą one stanowiły dla Spółdzielni przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: updop) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 updop wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.
Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop).
Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.
Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.
Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 updop. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy, to a contrario należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że została zawarta umowa pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego a Spółdzielnią o udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie spółdzielni socjalnej, złożonym przez każdego z sześciu członków spółdzielni (wsparcie finansowe).
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 updop, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
W myśl art. 78 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:
- fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach,
- fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.
Przepisy ww. ustawy wymagają utworzenia w spółdzielni m.in. funduszu udziałowego. Fundusz ten powstaje m.in. z wpłat członków spółdzielni. Wpłaty na fundusz są obowiązkowe, jednakże kwestia źródła pochodzenia wpłat nie jest regulowana przepisami. To członkowie spółdzielni podejmują decyzję z jakiego źródła dokonają wpłat na fundusz udziałowy z tytułu wpłat udziałów członkowskich.
W przedmiotowym wniosku członkowie spółdzielni zdecydowali, że wpłaty na fundusz pochodzić będą z uzyskanego przez nich wsparcia finansowego. Otrzymane środki finansowe, które zasiliły fundusz udziałowy Spółdzielni (wpłaty udziałów członkowskich), nie stanowią zatem przychodu dla Wnioskodawcy.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Spółdzielnia otrzyma również wsparcie pomostowe. Środki te przeznaczone zostaną na bieżące funkcjonowanie. Środki te będą zatem stanowiły przychód generujący dochód podlegający opodatkowaniu.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach