Temat interpretacji
Czy Spółka prawidłowo kwalifikuje ponoszone koszty związane z ustanowieniem służebności przesyłu, finansowane w 85% z funduszy unijnych (Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013) jako koszty okresu w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d w powiązaniu z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łącznie kwotę 254.873,25 zł wydatków kwalifikowanych (15%) i 18.369,56 zł wydatków niekwalifikowanych przy korzystaniu ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 23 ww. ustawy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z ustanowieniem służebności przesyłu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących zastępstwa procesowego i ustanowienia służebności przesyłu.
Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r., (doręczonym w dniu 26 sierpnia 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 4 września 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 2 września 2013 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (po uzupełnieniu wniosku):
Wnioskodawca realizuje Projekt pn. ". Umowa o dofinansowanie realizacji ww. Projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 została zawarta dnia 16 listopada 2009 r. pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja Wdrażająca) i Spółką (podmiot odpowiedzialny za realizację i Beneficjent). Beneficjentem pomocy udzielonej w ramach ww. umowy jest Spółka.
Projekt pn. " obejmuje najpilniejszy do realizacji zakres prac dotyczący rozbudowy i modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, uwzględniony w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Miasta na lata 2009-2013.
Realizacja obejmuje:
- Modernizację oczyszczalni
ścieków, w tym:
- przebudowę istniejącego systemu odprowadzania oczyszczonych ścieków do odbiornika,
- przebudowę i rozbudowę ciągu mechanicznego,
- modernizację ciągu biologicznego oczyszczania ścieków,
- przebudowę instalacji gospodarki osadowej i linii biogazu,
- instalację systemu AKPiA i monitoringu dla całej oczyszczalni.
Termin zakończenia modernizacji oczyszczalni zaplanowano na IV kwartał 2013 r.
- Modernizację i rozbudowę systemu odprowadzania ścieków
komunalnych - budowa i renowacja kanalizacji sanitarnej oraz budowa i
przebudowa kanalizacji deszczowej oraz Modernizacja i rozbudowa systemu
zaopatrzenia w wodę - Etap II, w ramach realizacji Projektu: ", w
tym:
- wybudowanie 8 km i zmodernizowanie 2 km kanalizacji sanitarnej,
- wybudowanie 3 km i zmodernizowanie 1 km kanalizacji deszczowej,
- wybudowanie 3 km i zmodernizowanie 5 km sieci wodociągowej.
W ramach modernizacji
oczyszczalni ścieków Spółka zawarła w dniu 17 maja 2010 r. Umowę nr ...
na realizację robót budowlanych z terminem ich wykonania do 31 grudnia
2011 r. W dniu 1 grudnia 2011 r. Umowa nr ... została wypowiedziana
przez Zamawiającego. Wnioskodawca działając na podstawie Klauzuli 15.2
Umowy/Kontraktu nr 12/2010
z dnia 17 maja 2010 r. wypowiedział umowę Wykonawcy - z następujących
przyczyn: . Zgodnie z warunkami Umowy/Kontraktu nr ... z dnia 17 maja
2010 r., w związku z wypowiedzeniem w dniu 1 grudnia 2011 r. umowy
Spółka wystąpiła o zapłatę zabezpieczenia należytego wykonania, które
zostało przedłożone przez Wykonawcę w formie gwarancji
ubezpieczeniowej. Firma ubezpieczeniowa wypłaciła zabezpieczenie w
kwocie 1.280.258,03 zł. Inżynier Kontraktu (powołany
przez Wnioskodawcę do sprawowania nadzoru inwestorskiego i rozliczenia
robót) niezwłocznie po wypowiedzeniu umowy przystąpił, zgodnie z KI.
15.3 Zgodnie z
Klauzulą 15.4 W związku z narastającym sporem z Wykonawcą
oraz koniecznością przygotowania się do sporu sądowego (w związku z
roszczeniami Wykonawcy wobec Wnioskodawcy oraz Wnioskodawcy wobec
byłego Wykonawcy robót budowlanych, nie znajdujących rozwiązania na
drodze polubownej), Spółka zawarła w dniu 22 marca 2012 r. umowę z
Kancelarią Prawną na świadczenie usług pomocy prawnej polegających na
wykonywaniu zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego w zakresie
zastępstwa procesowego. Wartość wynagrodzenia wynikająca z umowy na
zastępstwo procesowe to 270.000 zł, w całości finansowane ze środków
własnych Spółki. Zgodnie z przyjętymi zasadami w
polityce rachunkowości Spółki, za dzień poniesienia kosztu usług
prawniczych dotyczących zastępstwa procesowego w sprawach spornych,
uznaje się dzień wykonania usługi na podstawie faktury potwierdzającej
wykonanie usługi w dacie wystawienia faktury i są one ujmowane w
księgach jako koszt danego okresu. W ramach
realizacji tego samego Projektu Spółka dokonuje budowy nowych odcinków
sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, w związku z czym istnieje
konieczność posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na cele
budowlane. W celu pozyskania takiego prawa, Spółka zawarła bądź
zamierza zawrzeć umowy z właścicielami nieruchomości w formie aktów
notarialnych, ustanawiające służebność przesyłu na czas nieokreślony za
jednorazowym wynagrodzeniem. W związku z powyższym, istnieje
konieczność ponoszenia wydatków w celu ustanowienia owych służebności,
tj. koszty jednorazowych wynagrodzeń z tytułu ustanowienia służebności,
koszty sporządzenia aktów notarialnych, koszty sporządzenia operatów
szacunkowych określających wartość służebności, koszty sporządzenia map
oraz pozyskania niezbędnych dokumentów (wypisów z rejestru gruntów oraz
odpisów z ksiąg wieczystych). Zgodnie z przyjętymi
zasadami w polityce rachunkowości koszty związane z ustanowieniem
służebności stanowią koszt w momencie jego poniesienia zgodnie z datą
dokumentu (aktu notarialnego) ustanawiającego służebność i ujmowane są
w księgach jako koszt danego okresu. Wartość łącznych
wydatków dotyczących służebności, zgodnie z Harmonogramem
Rzeczowo-Finansowym Projektu wynosi 1.717.524,56 zł netto, z czego
1.699.155,00 zł stanowią wydatki kwalifikowane, finansowane w 85% ze
środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w 15% ze środków
własnych. Pozostała część wydatków związana z ustanowieniem
służebności, tj. 18.369,56 zł netto stanowi wydatki niekwalifikowane -
finansowane w 100% ze środków własnych. Powyższe
kwoty dotyczące służebności przedstawione są zgodnie ze studium
wykonalności, opracowanym do celów realizacji Projektu. Dofinansowanie dla Projektu " jest przekazywane
sukcesywnie, na podstawie zatwierdzonych przez WFOŚiGW wniosków o
płatność. Pierwszy wniosek o płatność został zatwierdzony w czerwcu
2010 r. i pierwsza płatność (refundacja) w ramach przyznanej kwoty
dofinansowania ze środków Funduszu Spójności wpłynęła na wyodrębnione
konto Projektu w dniu 8 lipca 2010 r., natomiast wnioskowana pierwsza
kwota zaliczki w ramach przyznanej kwoty dofinansowania wpłynęła dnia
26 sierpnia 2010 r. Środki unijne po pozytywnej
certyfikacji przez WFOŚiGW są wypłacane przez Bank Gospodarstwa
Krajowego. Umowa o dofinansowanie odnosi się do
przepisów prawa wynikających m.in. z: W związku z otrzymaniem
dofinansowania dla Projektu " z Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Spółka korzysta ze
zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17
ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Przedmiotem niniejszej interpretacji
indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w zakresie
pytania nr 1 wniosek został rozpatrzony odrębnie. Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ustanowienia służebności
przesyłu są kosztem okresu w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15
ust. 4d w powiązaniu z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych tzn. w dacie ujęcia w księgach rachunkowych aktu
notarialnego bądź otrzymanych rachunków lub faktur potwierdzających
poszczególne operacje, gdyż są poniesione w celu osiągnięcia
przychodów. W związku z tym, że część jest finansowana z przychodów
otrzymanego dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (85%), które
podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z
art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodu w
dacie poniesienia jako koszty okresu uznano łącznie kwotę 254.873,25 zł
wydatków kwalifikowanych (15%) i 18.369,56 zł wydatków
niekwalifikowanych, ponieważ nie są składową wartości początkowej
powstających w ramach Projektu środków trwałych zgodnie z art. 16g ww.
ustawy. W świetle obowiązującego stanu prawnego
stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu
faktycznego uznaje się za prawidłowe. Podstawę prawną
kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis
art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym
od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), zgodnie
z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww.
ustawy. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma
charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez
podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania
jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa
wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania
przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju
kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast
zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a
powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów
podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich
uzyskiwania. Kosztem uzyskania przychodów będzie
zatem taki wydatek, który spełnia łącznie następujące
warunki: Ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów
bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio związane z
przychodami (tzw. koszty pośrednie), odrębnie normując zasady ich
potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b-4e ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych). Ustawa o podatku dochodowym od osób
prawnych nie zawiera legalnych definicji ww. pojęć. Zgodnie jednak z
ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio
związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie
przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych
przychodów. W ich przypadku możliwe jest zidentyfikowanie wpływu danego
kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą
głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do
określonych wyrobów bądź usług. Natomiast pośrednie
koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się
przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie
uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w
uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest
możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał
związany z nimi przychód. Z przedstawionego stanu
faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje Projekt pn. ". Umowa o
dofinansowanie realizacji ww. Projektu ze środków Funduszu Spójności w
ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013
została zawarta dnia 16 listopada 2009 r. pomiędzy Wojewódzkim
Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja
Wdrażająca) i Spółką (podmiot odpowiedzialny za realizację i
Beneficjent). Beneficjentem pomocy udzielonej w ramach ww. umowy jest
Spółka. Projekt pn. " obejmuje najpilniejszy do realizacji zakres prac
dotyczący rozbudowy i modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej,
uwzględniony w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Miasta na lata
2009-2013. W ramach realizacji tego samego Projektu Spółka dokonuje
budowy nowych odcinków sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, w związku
z czym istnieje konieczność posiadania prawa do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane. W celu pozyskania takiego prawa,
Spółka zawarła bądź zamierza zawrzeć umowy z właścicielami
nieruchomości w formie aktów notarialnych, ustanawiające służebność
przesyłu na czas nieokreślony za jednorazowym wynagrodzeniem. W związku
z powyższym, istnieje konieczność ponoszenia wydatków w celu
ustanowienia owych służebności, tj. koszty jednorazowych wynagrodzeń z
tytułu ustanowienia służebności, koszty sporządzenia aktów
notarialnych, koszty sporządzenia operatów szacunkowych określających
wartość służebności, koszty sporządzenia map oraz pozyskania
niezbędnych dokumentów (wypisów z rejestru gruntów oraz odpisów z ksiąg
wieczystych). Zgodnie z przyjętymi zasadami w polityce rachunkowości
koszty związane z ustanowieniem służebności stanowią koszt w momencie
jego poniesienia zgodnie z datą dokumentu (aktu notarialnego)
ustanawiającego służebność i ujmowane są w księgach jako koszt danego
okresu. Wartość łącznych wydatków dotyczących służebności, zgodnie z
Harmonogramem Rzeczowo-Finansowym Projektu wynosi 1.717.524,56 zł
netto, z czego 1.699.155,00 zł stanowią wydatki kwalifikowane,
finansowane w 85% ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w
15% ze środków własnych. Pozostała część wydatków związana z
ustanowieniem służebności, tj. 18.369,56 zł netto stanowi wydatki
niekwalifikowane - finansowane w 100% ze środków własnych.
Dofinansowanie dla Projektu " jest przekazywane sukcesywnie, na
podstawie zatwierdzonych przez WFOŚiGW wniosków o płatność. Pierwszy
wniosek o płatność został zatwierdzony w czerwcu 2010 r. i pierwsza
płatność (refundacja) w ramach przyznanej kwoty dofinansowania ze
środków Funduszu Spójności wpłynęła na wyodrębnione konto Projektu w
dniu 8 lipca 2010 r., natomiast wnioskowana pierwsza kwota zaliczki w
ramach przyznanej kwoty dofinansowania wpłynęła dnia 26 sierpnia 2010
r. Środki unijne po pozytywnej certyfikacji przez WFOŚiGW są wypłacane
przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W związku z
otrzymaniem dofinansowania dla Projektu z Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Spółka
korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie
z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych. Istotą służebności przesyłu jest możliwość
korzystania przez przedsiębiorcę z nieruchomości stanowiącej prywatną
własność w określonym zakresie, tj. wybudowania i korzystania z
urządzeń określonych w art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
cywilny (Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) w sposób zgodny z przeznaczeniem
tych urządzeń (art. 3051-3054). Ustanowienie tej służebności może być
zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne - zależne jest to tylko od woli
kontrahentów. Pod względem prawnym i gospodarczym zasadnicza cecha
służebności przesyłu tkwi w powszechnej możliwości ustanowienia
odpowiedniego wynagrodzenia. Wskazać należy, iż
przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają
szczególnych rozwiązań dotyczących zaliczenia do kosztów uzyskania
przychodów wydatków dotyczących służebności przesyłu. Wydatki takie nie zostały wymienione w art. 16 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych jako koszty niestanowiące kosztów
uzyskania przychodów. Oznacza to, że ww. koszty mogą stanowić koszty
uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Koszty te
są zatem związane w sposób ogólny (tj. pośredni) z przychodami z
działalności gospodarczej. Moment potrącalności
kosztów uzyskania przychodów innych niż bezpośrednie uregulowany został
w przepisach art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż
koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich
poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok
podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego
roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania
przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia
kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa
się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano)
na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto
koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku),
z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo
biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zatem,
za dzień poniesienia kosztu uznaje się dzień, na który podatnik
uwzględnia koszt w prowadzonych przez niego księgach rachunkowych. Tym
samym, jest to dzień, który podatnik wskazuje w księgach rachunkowych
jako dzień (okres), do którego dany wydatek został przypisany. Dnia
poniesienia kosztu nie należy utożsamiać z dniem faktycznego
księgowania kosztów, tj. z dniem technicznego zapisu operacji
gospodarczej w księgach rachunkowych. Innymi słowy,
przyporządkowanie księgowe danego kosztu do okresu sprawozdawczego
zgodnie z przepisami o rachunkowości pozwala na określenie dnia, na
który ujęto koszt w księgach rachunkowych w rozumieniu art. 15 ust. 4e
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reasumując, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa
podatkowego i przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić
należy, że wydatki dotyczące ustanowienia służebności przesyłu
finansowane ze środków własnych Spółki podlegają zaliczeniu do kosztów
uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia na zasadach określonych w
art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych. Końcowo należy wskazać, że tut. Organ nie
odniósł się w niniejszej interpretacji do zdarzenia przyszłego
dotyczącego przedmiotowej sprawy i zagadnienia dotyczącego zwolnienia
od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych oraz oceny kosztów ustanowienia
służebności jako składowej wartości początkowej powstających w ramach
Projektu środków trwałych w oparciu o art. 16g ww. ustawy. Tut. Organ uprawniony był bowiem wyłącznie do oceny
stanowiska Wnioskodawcy w zakresie będącym przedmiotem wniosku
(zaistniały stan faktyczny) i będącym przedmiotem zapytania. Ponadto tut. Organ nie odniósł się do kwot kosztów
kwalifikowanych i niekwalifikowanych wymienionych w pytaniu nr 2
związanych z ustanowieniem służebności przesyłu, ponieważ co do zasady
przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art.
14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2012 r. poz. 749 ze zm.) jest sam przepis prawa podatkowego. Przepis
ten nie uprawnia organu interpretacyjnego do zajęcia stanowiska i oceny
prawidłowości przedstawionych kwot/wyliczeń. Procedura wydawania
indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art.
14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla
postępowania podatkowego czy kontrolnego. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego
przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w
dacie wydania interpretacji. Stronie przysługuje
prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie
organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym
skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do
usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z
2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch
egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa,
a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie
sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.
ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu,
którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1
ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji
Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków
Trybunalski. Wniosek ORD-IN (PDF) Treść w pliku PDF 441 kB Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi