Temat interpretacji
Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) pokryte otrzymaną dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Instytucji, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2011 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Muzeum jest samorządową instytucją kultury i działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.),
- ustawy z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 ze zm.). Organizatorem Muzeum jest Województwo.
Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Instytucja pokrywa koszty bieżącej działalności dotacją otrzymaną od organizatora oraz z wpływów własnych. Uzyskane przez jednostkę dochody korzystają ze zwolnienia na podstawie:
- art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych - dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi, oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele,
- art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy - dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Instytucje kultury, a zwłaszcza muzea prowadzą w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury. Wszystkie wydatki Muzeum przeznaczone są na cele statutowe za wyjątkiem wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 roku Nr 214, poz. 1407 ze zm.).
Równowartość dochodów własnych przeznaczona na powyższy wydatek nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy oraz nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wpłaty na PFRON, wpływają jednak na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochody te nie są wolne od podatku, gdyż nie mogą być przeznaczone na cele statutowe, bowiem zostały wydatkowane już na inne cele, tj. na zasilenie PFRON. W związku z tym do tej pory Instytucja odprowadzała należny podatek dochodowy.
Jednostka nadmieniła, że koszty Muzeum w 2010 roku w prawie 88% zostały pokryte dotacją. Analizując ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, plan finansowy oraz bieżące koszty Jednostka stwierdza, że obecnie wpłaty na PFRON finansowane są dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Reasumując, otrzymana dotacja pokrywa koszty wpłat na PFRON. Daje to możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych kwot wydatkowanych na PFRON, ponieważ w całości finansowane są dotacją od jednostki samorządu terytorialnego.
Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którego zapis brzmi, iż wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) pokryte otrzymaną dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych...
Jednostka podniosła, że od miesiąca maja 2011 roku wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych finansowane są z dotacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z tym, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na PFRON, opłacane z dotacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wydatki te nie stanowią jednocześnie kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy część dotacji przeznaczona na finansowanie PFRON jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.
W przedmiotowej kwestii wydano również inne decyzje w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego wpłat na PFRON opłacanych dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tj. interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 sierpnia 2009 r. sygnatura ITPB3/423-274/09/AM oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 czerwca 2010 r. sygnatura IPPB5/423-233/10-2/AM.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest co do zasady dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Dochód ten stanowi osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2).
W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Przepis powyższy, stosownie do ust. 1c art. 17 ustawy, nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
- zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Mając na uwadze wskazaną regulację art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) por. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy.
W kontekście powyższego, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy