Temat interpretacji
Czy w związku z zapłatą odsetek z tytułu zaciągniętych pożyczek, na rzecz spółek z siedzibą w Luksemburgu, odsetki wypłacane przez polską spółkę mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej wynikającej z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.08.2012 r. (data wpływu 22.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1, ust. 3, ust. 3a, ust. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dnu 22.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 21 ust. 1, ust. 3, ust. 3a, ust. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku została przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
N. S.A. (dalej: Spółka, lub N) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej korzysta z usług finansowych (zarządzanie płynnością finansową Spółki) świadczonych przez podmioty z Grupy N. z siedzibą w Luksemburgu (dalej: N). W ramach powyższych usług N. realizują m.in. działalność polegającą na zabezpieczeniu ewentualnych krótkookresowych potrzeb pożyczkowych spółek z Grupy N. poprzez zapewnienie automatycznego dostępu do środków finansowych. Ponadto, podmioty N. oferują średnio i długoterminowe finansowane dla podmiotów z grupy N., w tym również N.
W najbliższym czasie, Spółka zamierza skorzystać z możliwości oferowanej przez N i zaciągnie od tych podmiotów oprocentowane pożyczki z terminem spłaty kapitału przekraczającym 12 miesięcy. Z tytułu korzystania z pożyczonego kapitału N będzie zobowiązana do wypłacania na rzecz N wynagrodzenia w postaci odsetek.
Zarówno w N jak i w N ten sam udziałowiec, którym jest N (z siedzibą w Szwajcarii - dalej: N) posiada ponad 25% udziałów. Okres, w którym powyższy udział kapitałowy w N i w N jest posiadany przez N przekracza dwa lata.
Zarówno N jak również N podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów odpowiednio w Polsce i Luksemburgu i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Analogicznie, spółka z siedzibą w Szwajcarii (N) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Szwajcarii i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Podmioty N mają formę luksemburskiej spółki akcyjnej - s oraz luksemburskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością s. N SA ma formę szwajcarskiej spółki akcyjnej s.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z zapłatą odsetek z tytułu zaciągniętych pożyczek, na rzecz spółek z siedzibą w Luksemburgu, odsetki wypłacane przez polską spółkę mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej wynikającej z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)...
Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki wypłacane przez niego z tytułu zaciągniętych pożyczek korzystają z preferencyjnego sposobu opodatkowania określonego w art. 21 ust. 3 updop. Oznacza to, iż do dnia 30 czerwca 2013 r. wypłata odsetek na rzecz N z siedzibą w Luksemburgu opodatkowana będzie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5%. Natomiast od dnia 1 lipca 2013 r wypłata odsetek przez Spółkę zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem u źródła.
Co do zasady, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący na terytorium Polski przychody, m.in. z tytułu odsetek, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% od tych przychodów.
W przypadku natomiast, gdy spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 3 updop wypłata odsetek na rzecz polskiego nierezydenta jest zwolniona z opodatkowania. Podatnikiem podlegającym ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu są podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. W takim przypadku, podatnicy ci podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
N uzyskując zatem dochody na terytorium Polski z tytułu wypłacanych przez N odsetek od umów pożyczek podlegają w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 3 updop, zwolnione z podatku są odsetki, jeżeli: a) wypłacającym jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę na terytorium Polski,
- uzyskującym przychody jest spółka podlegająca w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
- spółka wypłacająca lub spółka otrzymująca odsetki posiada co najmniej 25% udziałów w drugiej spółce.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 3a updop, warunek posiadania udziałów jest zachowany także w sytuacji, gdy zarówno w spółce wypłacającej jak i otrzymującej odsetki inna spółka podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w państwie członkowskim UE (lub WG) posiada bezpośrednio co najmniej 25% udziałów (akcji). Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w niniejszym wniosku, Spółka z tytułu korzystania z udzielonych jej pożyczek wypłaca na rzecz N wynagrodzenie w postaci odsetek, Udziałowcem wszystkich spółek, posiadającym więcej niż 25% udziałów zarówno w N jak i N jest spółka z siedzibą w Konfederacji Szwajcarskiej - N. Należy zatem stwierdzić, iż wymienione w art. 21 ust. 3a wymogi dotyczące minimalnego udziału kapitałowego w celu możliwości skorzystania z preferencji podatkowych opisanych w analizowanych przepisach są spełnione.
Konfederacja Szwajcarska nie należy do Unii Europejskiej ani do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, niemniej jednak, zgodnie z art. 21 ust. 8 updop przepisy m. in. powołanego wyżej art. 21 ust. 3 oraz ust. 3a updop stosuje się do podmiotów wymienionych w Załączniku nr 5 do ustawy.
Załącznik ten, w poz. 25 wymienia spółki działające zgodnie z przepisami Konfederacji Szwajcarskiej. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku spełnione są warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wypłaty odsetek przez Spółkę na rzecz N. Niemniej, możliwość z skorzystania z tego zwolnienia zostało na gruncie obowiązujących przepisów ograniczone w czasie przez przepisy przejściowe.
Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych Innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 updop, ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.
Stosownie do brzmienia art. 6 powyższej ustawy z dnia 18 listopada 2004 r., podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:
- 10% przychodów od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,
- 5% przychodów od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.
- jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy.
Wobec powyższego, wypłata przez Spółkę odsetek na rzecz N będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła w Polsce począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. Do tego czasu, odsetki takie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła nie wyższym niż 5% zgodnie z art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
W tym miejscu organ podatkowy pragnie zauważyć, iż na mocy art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy art. 20 - 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie z art. 7 Protokołu między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga, zmieniającego Konwencję między Rzeczypospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14.06.1995 r., podpisanego w Luksemburgu dnia 07.06.2012 r.: Artykuł 29 otrzymuje następujące brzmienie:
Korzyści niniejszej Konwencji nie mają zastosowanie do dochodu otrzymanego lub osiąganego w związku ze sztuczną strukturą (artificial arrangement).
Protokół zatem wprowadza ograniczenie stosowania Konwencji oznaczające odmowę ochrony traktatowej dla dochodu otrzymanego lub osiąganego w związku ze sztuczną strukturą tj. taką, która tworząc np. sztuczne (dokonywane dla pozoru) sytuacje zmierza do uniknięcia należnego w danym państwie podatku. Zgodnie z Protokołem, organa podatkowe są uprawnione do weryfikowania, czy dana struktura nie jest sztuczna.
Powyższą klauzulę oparto o koncepcję rozwiniętą przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Przepisy wprowadzone Protokołem będą miały zastosowanie do podatków pobieranych za każdy rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia (lub po tej dacie) w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym wejdzie on w życie. Tylko w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła, postanowienia Protokołu będą mieć zastosowanie do dochodu osiągniętego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wejdzie w życie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz.U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 429 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie