Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację konkursu Maluj z energią, wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią dla Spółki koszty uzysk... - Interpretacja - IPTPB3/423-233/11-2/MF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2011, sygn. IPTPB3/423-233/11-2/MF, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację konkursu Maluj z energią, wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację konkursu  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację konkursu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Akcyjna (w dalszej części wniosku powoływana jako Spółka) jest Spółką wchodzącą w skład Grupy Kapitałowej, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej.

W Grupie Kapitałowej został zrealizowany program konsolidacji, który objął kilkanaście podmiotów gospodarczych wchodzących w skład Grupy. Celem konsolidacji podmiotów wchodzących w skład Grupy było zwiększenie efektywności jej działań. Wskutek konsolidacji powstała struktura składająca się z pięciu Spółek, w której spółka holdingowa jest akcjonariuszem czterech spółek (koncernów) prowadzących działalność w zakresie obrotu, dystrybucji, energetyki konwencjonalnej (w tym wydobycia i wytwarzania energii elektrycznej) oraz energetyki odnawialnej. Spółki te działają w oparciu o strukturę regionalną w postaci oddziałów lub zakładów. Wyznaczone cztery spółki przejmujące (po jednej z każdego obszaru biznesowego), połączyły się z pozostałymi spółkami funkcjonującymi w tej samej linii biznesowej poprzez przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.

Spółka była podmiotem wyznaczonym do konsolidacji obszaru dystrybucji energii elektrycznej. W dniu 31 sierpnia 2010 r. został zrealizowany proces połączenia, w wyniku którego Spółka przejęła osiem spółek dystrybucyjnych.

Spółki te przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami samobilansującymi Spółki.

Aktualnie Spółka:

  • prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest dystrybucja energii elektrycznej,
  • realizuje powyższą działalność na podstawie taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
  • jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych,
  • jest właścicielem rzeczy (nieruchomości, rzeczy ruchomych) oraz praw majątkowych objętych na własność wskutek połączenia przez przejęcie spółek przejmowanych,
  • korzysta z praw oraz realizuje obowiązki przysługujące na dzień połączenia spółkom przejętym, związane z nabytym mieniem.

Spółka podpisała umowę z Wykonawcą, której przedmiotem jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Spółki usług polegających na konsultowaniu, nadzorowaniu i koordynacji działań związanych z organizowaniem przez Spółkę konkursu plastycznego "Maluj z energią".

Konkurs przeznaczony jest dla dzieci szkół podstawowych i został przeprowadzony w terminie 23 maja - 10 czerwca 2011 r. Celem konkursu jest wspieranie projektów podnoszących świadomość właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych wśród dzieci oraz promowanie bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej.

Organizacja konkursu jest początkowym elementem działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR), których realizację rozpoczęły Oddziały Spółki (jeszcze przed połączeniem) i są kontynuowane przez samą Spółkę.

Podjęte działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) są formą współpracy ze szkołami i przedszkolami i mają na celu informowanie o bezpiecznym i świadomym korzystaniu z energii oraz uzyskując zgodę na przeprowadzenie przez Departament Komunikacji Grupy Kapitałowej wpisały się w prowadzoną przez koncern politykę wizerunkową.

Otrzymane przez Spółkę prace plastyczne, w ramach przeprowadzonego konkursu, mogą posłużyć do wewnętrznego wydawnictwa (np. kalendarz) lub znajdą się na stronie internetowej Spółki. Opiekunowie prawni autorów prac podpisują odpowiednie oświadczenia umożliwiające wykorzystanie przez Spółkę otrzymanych prac.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację konkursu Maluj z energią, wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na realizację konkursu "Maluj z energią", wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez Spółkę należy ocenić przede wszystkim pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, zasadniczo między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ (może mieć wpływ) na powstanie lub zwiększenie osiąganego przez Spółkę przychodu.

W powyższym stanie faktycznym związek przyczynowo - skutkowy, między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zgodnie z wpisem na stronie www.pozytek.gov.pl nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska pod nazwą: społeczna odpowiedzialność biznesu, określanego w skrócie jako CSR, dlatego poniżej Wnioskodawca przytacza kilka najczęściej podawanych:

  1. Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach, którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt.
  2. Odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
  3. Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych, tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami. Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski. Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa, kreowanych przez przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla niej koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez Spółkę, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów finansowych Spółki (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu Spółki wydatki, które zostały wydane na działalność Spółki przez podmioty inne niż Spółka),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z tym, ze realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu społecznej odpowiedzialności biznesu CSR jest:

  • jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania (w tym również reklamy), która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym,
  • pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego,
  • procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej,
  • strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Spółki,

to zdaniem Wnioskodawcy, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi