Czy przychody uzyskiwane przez placówkę oświatową funkcjonującą w ramach Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy ujmować łącznie w deklaracji C... - Interpretacja - IBPBI/2/423-342/12/CzP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.07.2012, sygn. IBPBI/2/423-342/12/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przychody uzyskiwane przez placówkę oświatową funkcjonującą w ramach Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy ujmować łącznie w deklaracji CIT-8? /pytanie wymienione we wniosku jako 1 w kolejności/

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskiwane przez placówkę oświatową, funkcjonującą w ramach Spółki, należy ujmować łącznie w zeznaniu CIT-8 tej Spółki /pytanie wymienione we wniosku jako 1 w kolejności/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskiwane przez placówkę oświatową, funkcjonującą w ramach Spółki, należy ujmować łącznie w zeznaniu CIT-8 tej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza prowadzić placówkę oświatową na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na terenie całego kraju. Spółka działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 14 grudnia 2011 r., a w przyszłości prowadzona placówka oświatowa będzie funkcjonowała na podstawie zezwolenia jednostki samorządu terytorialnego. Spółka oraz placówka oświatowa będą posiadały ten sam numer NIP. Numer REGON placówki oświatowej będzie nadany jako jednostki lokalne (wewnętrzne). Numer REGON placówki oświatowej będzie składał się z dwóch członów - pierwszy człon jest numerem REGON Spółki, a drugi człon jest liczbą porządkową jednostce lokalnej utworzonej przez Spółkę. Placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, a wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane przez placówkę oświatową funkcjonującą w ramach Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy ujmować łącznie w deklaracji CIT-8... /pytanie wymienione we wniosku jako 1 w kolejności/

Zdaniem Spółki, przychody uzyskiwane przez Spółkę oraz przychody placówki oświatowej należy ujmować łącznie w deklaracji CIT-8. Status prawny placówek oświatowych określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Prowadzona przez Spółkę placówka oświatowa będzie wyodrębniona tylko organizacyjnie w świetle przepisów ustawy o systemie oświaty, co nie nadaje placówce oświatowej statusu odrębnego podmiotu działającego niezależnie od organu prowadzącego. Placówka oświatowa nie będzie miała wyodrębnionego majątku, a wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego. W świetle prawa oświatowego, placówki oświatowe nie mogą działać samoistnie, mogą być prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego, osobę prawną lub osobę fizyczną. W związku z powyższym stanowią integralną część organu prowadzącego. Należy zatem przyjąć, iż przychody występujące w placówce oświatowej powinny być ujmowane w deklaracji CIT-8 łącznie z przychodami Spółki.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty, do zadań organu prowadzącego placówkę oświatową należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 ze zm.) i organizacyjnej placówki. Mianowicie, rachunkowość jednostki obejmuje:

  1. prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  2. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  3. wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  4. sporządzanie sprawozdań finansowych,
  5. gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Dodatkowo przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. W związku z powyższym, obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego.

Spółka będzie prowadziła ewidencje księgową w zakresie przychodów i kosztów w sposób możliwy do rozróżnienia zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego w tej samej księdze rachunkowej z wyodrębnieniem osobnych dla placówki oświatowej kont syntetycznych i analitycznych. Zatem wymieniona we wniosku placówka oświatowa nie posiadająca wyodrębnionego majątku, nie będzie samodzielna, nie będzie posiadała zdolności zaciągania zobowiązań i nie będzie obowiązana do sporządzenia odrębnego zeznania o osiągniętym dochodzie CIT-8. W tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Spółka, która w składanym zeznaniu podatkowym winna ujmować całość uzyskanego dochodu (poniesionej straty).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie. Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej updop), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 updop, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów, placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki. Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr Regon dla każdego rodzaju specjalności placówki oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr Regon nie przesądza, że założone placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zamierza prowadzić placówkę oświatową na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty na terenie całego kraju. Spółka działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 14 grudnia 2011 r., a w przyszłości prowadzona placówka oświatowa będzie funkcjonowała na podstawie zezwolenia jednostki samorządu terytorialnego. Spółka oraz placówka oświatowa będą posiadały ten sam numer NIP. Numer REGON placówki oświatowej będzie nadany jako jednostki lokalne (wewnętrzne). Numer REGON placówki oświatowej będzie składał się z dwóch członów - pierwszy człon jest numerem REGON Spółki, a drugi człon jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez Spółkę. Placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, a wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty, do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 ze zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki.

Na podstawie art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W myśl zaś art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Treść ww. przepisu oznacza, iż obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego.

Jeżeli zatem wymieniona we wniosku placówka nie posiada wyodrębnionego majątku, nie jest samodzielna, nie posiada zdolności zaciągania zobowiązań, nie będzie obowiązana do sporządzenia odrębnego zeznania o osiągniętym dochodzie CIT-8. W tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie Spółka, która w składanym zeznaniu podatkowym winna ujmować całość uzyskanego dochodu (poniesionej straty).

Tym samym zawarte we wniosku stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym pytań wymienionych we wniosku w kolejności jako 2 i 3, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach