Wnioskodawca - Starostwo Powiatowe zwraca się z prośbą o interpretację podatkową w zakresie płatności podatku dochodowego od osób prawnych wskazanego ... - Interpretacja - ILPB4/423-485/11-2/DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2012, sygn. ILPB4/423-485/11-2/DS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Wnioskodawca - Starostwo Powiatowe zwraca się z prośbą o interpretację podatkową w zakresie płatności podatku dochodowego od osób prawnych wskazanego w bilansie likwidacyjnym sporządzonym przez SP ZOZ w likwidacji przez następcę prawnego Wnioskodawcę - Starostwo Powiatowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2011 r. (data wpływu 09 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie rozliczenia zobowiązań podatkowych likwidowanego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przez Starostwo Powiatowe jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie rozliczenia zobowiązań podatkowych likwidowanego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przez Starostwo Powiatowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą Rady Powiatu z dnia 19 grudnia 2003 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, rozpoczęto proces likwidacji Zakładu.

Uchwałą Rady Powiatu z dnia 9 sierpnia 2011 r. zmieniono Uchwałę Rady Powiatu z dnia 19 grudnia 2003 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w likwidacji, ustalając datę zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień 5 września 2011 r.

Bilans oraz rachunek zysków i strat sporządzony przez likwidatora SP ZOZ w likwidacji na dzień zakończenia likwidacji wykazał zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego w kwocie 266.059 zł. Kwota ta została ujęta w sprawozdaniu finansowym likwidatora SP ZOZ oraz opinii biegłego rewidenta, z czym Powiat - Starostwo Powiatowe nie zgadzają się, co znajduje swój wyraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Następcą prawnym zlikwidowanego SP ZOZ jest Powiat - Starostwo Powiatowe.

Urząd Skarbowy wystąpił o zapłatę przedmiotowego podatku. Starostwo Powiatowe dokonało zapłaty tego podatku w dniu 1 grudnia 2011 r. z jednoczesnym wskazaniem, że - zdaniem Starostwa - w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do sukcesji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Powiat - Starostwo Powiatowe zwraca się z prośbą o interpretację podatkową w zakresie płatności podatku dochodowego od osób prawnych wskazanego w bilansie likwidacyjnym sporządzonym przez SP ZOZ w likwidacji przez następcę prawnego Powiat - Starostwo Powiatowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykazane w rachunku zysków i strat za okres od 01.01.2011 r. do 05.09.2011 r. przychody to umorzone i zaniechane odsetki stanowiące dochody budżetu powiatu, które jednocześnie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Starostwa Powiatowego, mając na uwadze przepis art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody te nie mogą być zaliczane do przychodów podatkowych.

Jednocześnie należy wskazać, że na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 powołanej wyżej ustawy (tzw. zwolnienia podatkowe), Powiat - Starostwo Powiatowe nie jest płatnikiem podatku od osób prawnych.

Zdaniem Starostwa Powiatowego - brak jest podstaw prawnych - aby kwota 266.059 zł, ustalona jako zobowiązanie podatkowe zlikwidowanego SP ZOZ, winna być zapłacona przez Starostwo Powiatowe (sam fakt zapłaty zobowiązania podatkowego nie stanowi zakończenia postępowania).

Starostwo Powiatowe posiada prawo do zwrotu zapłaconego podatku, albowiem w przedmiotowej sprawie nie występuje zjawisko sukcesji podatkowej.

Treść przedstawionego stanu faktycznego, zadanego pytania, a także własnego stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie wynika ze złożonego wniosku ORD-IN. Tut. Organ informuje, że w załączniku do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN/A powielony został przedstawiony już we wniosku stan faktyczny, a także pytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na mocy art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Natomiast w świetle art. 93a § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93b wskazanej ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Z kolei, stosownie do treści art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

W oparciu o § 2 tego artykułu, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przepisy art. 93 - 93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).

Art. 93e ww. ustawy stanowi, iż przepisy art. 93 - 93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

W myśl art. 94 cyt. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Uchwałą Rady Powiatu rozpoczęto proces likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (dalej: SP ZOZ), którą następnie zmieniono, ustalając datę zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień 5 września 2011 r. Bilans oraz rachunek zysków i strat sporządzony przez likwidatora SP ZOZ w likwidacji na dzień zakończenia likwidacji wykazał zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego. Następcą prawnym zlikwidowanego SP ZOZ jest Wnioskodawca Starostwo Powiatowe. Właściwy Urząd Skarbowy wystąpił o zapłatę przedmiotowego podatku, co Starostwo Powiatowe uczyniło.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. art. 93 - 93e oraz art. 94 ustawy Ordynacja podatkowa, bowiem w wyniku likwidacji SP ZOZ nie zachodzą przesłanki, o których mowa w ww. przepisach.

Tym samym, Wnioskodawca nie wstępuje z mocy ww. przepisów Ordynacji podatkowej we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejętego Zakładu.

Powyższe nie oznacza, że określone prawa lub obowiązki nie powstaną na mocy uregulowań szczególnych. Dotyczy to w pierwszej kolejności odpowiedzialności podatkowej Wnioskodawcy jako osoby trzeciej na zasadach określonych w art. 112 Ordynacji podatkowej mieszczącym się w rozdziale 15 działu III tej ustawy odpowiedzialność podatkowa osób trzecich.

Jak bowiem stanowi ta regulacja, nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, chyba że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o tych zaległościach.

Jednocześnie, stosownie do art. 61 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.), zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa albo uczelni medycznej, albo właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Przepis zdania pierwszego stosuje się odpowiednio do mienia.

Reasumując, na podstawie art. 112 § 1 Ordynacji podatkowej, a także art. 61 ustawy o działalności leczniczej, Wnioskodawca zobowiązany był do uregulowania zaległości podatkowej z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych powstałej w wyniku likwidacji SP ZOZ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że załączniki dołączone do wniosku nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu