Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy nie mające pokrycia w przychodach z usług publicznych będą stanowić ko... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1337/11/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2012, sygn. IBPBI/2/423-1337/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy nie mające pokrycia w przychodach z usług publicznych będą stanowić koszty uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 08 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskani przychodów wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę, która posiada 100% udziałów. Przedmiotem działalności Spółki jest w pierwszej kolejności wykonywanie usług na rzecz Gminy lub na terenie Gminy, a w przypadku rezerw mocy przerobowych także na rzecz innych podmiotów i na innych terenach. Przedmiot działalności Spółki wynikający z aktu założycielskiego jest dość szeroki, z tym że obecnie Spółka faktycznie świadczy głównie usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej tj.: wywóz nieczystości stałych i płynnych, odzysk surowców z materiałów segregowanych a także szereg usług publicznych. Są to usługi wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Działalność Spółki przynosi zysk. Obecnie jedyny wspólnik Gmina zamierza od nowego roku powierzyć Spółce wykonywanie zadań własnych Gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym polegające na utrzymaniu gminnych dróg i placów, utrzymaniu czystości i porządku, zieleni gminnej i zadrzewiania nieodpłatnie. W związku z tym z tytułu tej działalności Spółka ponosić będzie straty. Jedyny wspólnik Gmina zamierza dofinansować działalność Spółki w formie kwartalnych lub płaconych w innych okresach dopłat do kapitału, przeznaczonych na kompensaty kosztów Spółki nieznajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tytułu usług publicznych świadczonych na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych.

W akcie założycielskim zostaną wprowadzone stosowne zmiany poprzez dopisanie zobowiązania Gminy jako wspólnika do wnoszenia okresowych dopłat do następujących usług publicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych wymienionych jak wyżej.

Wysokość dopłat w poszczególnych okresach będzie ustalana uchwałami zgromadzenia wspólników. Uchwały te będą wiązać wysokość dopłat z konkretną usługą. Dopłaty dokonywane będą w trybie i na zasadach określonych w art. 177-179 kodeksu spółek handlowych. Kwoty dopłat odnoszone będą w księgach rachunkowych na zwiększenie kapitału rezerwowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy nie mające pokrycia w przychodach z usług publicznych będą stanowić koszty uzyskania przychodu... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, dopłaty otrzymywane w trybie art. 177 Kodeksu spółek handlowych stanowią formę świadczenia pieniężnego na rzecz Spółki. Mają na celu dostarczenie Spółce kapitału obrotowego. Wydatki Spółki związane z prowadzoną działalnością pokryte tak otrzymanymi środkami mają związek z uzyskanymi przychodami i w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74 poz. 397 ze zm. zwanej dalej updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka została utworzona przez Gminę, która jest jej jedynym udziałowcem. Gmina zamierza powierzyć Spółce wykonywanie zadań własnym Gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 12 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Spółka ponosi wydatki związane ze świadczonymi usługami komunalnymi w zakresie utrzymania gminnych dróg i placów, utrzymania czystości i porządku, zieleni gminnej i zadrzewiania. Stwierdzić należy, iż wydatki te nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 updop. Wydatki te mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością i uzyskiwanymi przychodami. W związku z tym, mogą one stanowić koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 updop..

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach