Temat interpretacji
Czy wnioskodawca spełnia przesłanki warunkujące skorzystanie z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 17 ust. 1 pkt. 44 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2011r. (data wpływu 07.03.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odpłatnego przekazania urządzeń kanalizacji deszczowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.03.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Dnia 24 czerwca 2010r. wnioskodawca, reprezentowany przez Zarząd M. Spółka z o.o. zawarł umowę z Gminą, na mocy której przekazał odpłatnie na majątek Gminy urządzenia kanalizacji deszczowej, wybudowane w latach 2007-2008r ze środków pochodzących od właścicieli lokali znajdujących się w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Umowa z dnia 24 czerwca 2010r zawarta pomiędzy Gminą a Wspólnotami Mieszkaniowymi w P.
Wnioskodawca w dniu 2 sierpnia 2010r otrzymał zapłatę w kwocie 43.687,68 zł tytułem odpłatnego przekazania urządzeń kanalizacji deszczowej. Wolą wnioskodawcy było, aby otrzymane środki finansowe w pełnej wysokości (tj. 43.687,68 zł) przeznaczyć na sfinansowanie urządzenia zieleni wokół budynku, w terenie należącym do wnioskodawcy. W tym celu Wspólnota Mieszkaniowa podjęła stosowne uchwały:
- Uchwała właścicieli nieruchomości przy ul W. w P., z dnia 5 lutego 2010r, na mocy której został utworzony wyodrębniony fundusz zieleni z dniem 1 marca 2010r;
- Uchwała właścicieli nieruchomości przy ul W. w P., z dnia 5 lutego 2010r o przeznaczeniu środków finansowych w kwocie 43.687,68 zł, pochodzących z odpłatnego przekazania urządzeń kanalizacji deszczowej, na fundusz zieleni celem sfinansowania zagospodarowania i urządzenia terenów zielonych wokół budynku na terenie należącym do Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. W. w P.;
Ww. uchwały weszły w życie z dniem ich podjęcia tj. 5 lutego 2010 roku.
Ponadto wnioskodawca posiada, opracowany przez architekta krajobrazu, projekt zagospodarowania terenów zielonych na terenie wspólnoty. W sierpniu 2010 roku zostały poczynione prace przygotowawcze w postaci wyprowadzenia na zewnątrz budynku urządzeń hydraulicznych oraz instalacji elektrycznych, niezbędnych do kompleksowej konserwacji terenów zielonych (trawników). Planowany termin realizacji przedmiotowej inwestycji: l-etap wiosna 2011 rok, II-etap jesień 2011 rok.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
Czy wnioskodawca spełnia przesłanki warunkujące skorzystanie z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy
Dochód, który pojawił się po stronie wnioskodawcy, z tytułu odpłatnego przekazania urządzeń kanalizacji deszczowej, mieści się w zakresie pojęcia dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jakim posłużył się ustawodawca w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w Interpretacji ogólnej Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 roku. Zdaniem Ministra Finansów przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w ww. przepisie należy rozumieć także urządzenia i uzbrojenia terenów, na których znajdują się budynki jak np. rurociągi i przewody sieci wodociągowo- kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej. Związane z wymienionymi obiektami przychody (w przedmiotowej sprawie przychód z tytułu odpłatnego przekazania urządzeń kanalizacji deszczowej) stanowią przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Uzyskany dochód zostanie - wolą wnioskodawcy - przeznaczony na cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do realizacji tego celu wspólnota mieszkaniowa podjęła stosowne uchwały (opisane powyżej), poczyniła prace przygotowawcze do prowadzenia dalszej inwestycji. Zdaniem wnioskodawcy, w oparciu o przytoczoną wyżej interpretację Ministra Finansów, przez zasoby mieszkaniowe należy również rozumieć urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki a w tym: inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. ogrodzenia, trawniki czy kontenery na śmieci. W przedmiotowej sprawie uzyskany dochód zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych tj. urządzenie terenów zielonych znajdujących się wokół budynku wspólnoty (w tym założenia trawników, doprowadzenie urządzeń hydraulicznych i instalacji elektrycznej niezbędnych do dalszej konserwacji tych terenów).
Konstatując, w zakresie pojęć zasoby mieszkaniowe oraz gospodarka zasobami mieszkaniowymi użytych w art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, mieszczą się zarówno urządzenia kanalizacji deszczowej jak i również budowle związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu - w przedmiotowej sprawie: trawniki i tereny zielone wraz infrastrukturą służącą do późniejszego ich utrzymania.
Zdaniem wnioskodawcy zostają spełnione przesłanki umożliwiające skorzystanie z przywileju podatkowego jakim jest zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie