Z przedstawionego wniosku Spółki wynika następujący stan faktyczny:Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym, stosownie do określonego w umowie spółki pr... - Interpretacja - 1449/2BP/423/Int.101/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. 1449/2BP/423/Int.101/2006, Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego wniosku Spółki wynika następujący stan faktyczny:Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym, stosownie do określonego w umowie spółki przedmiotu działalności, w szczególności:- działalność finansową, włączając w to działalność pożyczkową, poprzez udzielanie pożyczek innym podmiotom, - działalność inwestycyjną w zakresie inwestycji w udziały, akcje i inne papiery wartościowe.Zarówno działalność finansowa jak i inwestycyjna prowadzona jest głównie przez Oddział Spółki mający siedzibę w Luksemburgu.Działalność ta prowadzona jest, co do zasady, wobec podmiotów powiązanych ze Spółką.W celu zapewnienia odpowiednich środków na prowadzoną działalność, zagraniczny udziałowiec dokapitalizowywuje Spółkę poprzez podwyższanie jej kapitału. Wkłady udziałowca do Spółki mogą mieć formę zarówno wkładów pieniężnych, jak i wkładów niepieniężnych (np. wierzytelności z tytułu udzielonych pożyczek lub też udziały w zagranicznych spółkach).

W zakresie niezbędnym do prowadzenia działalności finansowej i inwestycyjnej przez Oddział, środki finansowe uzyskane od udziałowca Spółki są alokowane do Oddziału. Środki te stanowią kapitał Oddziału.1) W przypadku, gdyby okazało się, że środki alokowane do Oddziału są niewystarczające w stosunku do jego potrzeb, Oddział może samodzielnie pożyczyć dodatkowe fundusze od jednostek powiązanych lub też niepowiązanych. W takich przypadkach, Oddział samodzielnie będzie wypłacał z tytułu zaciągniętych pożyczek odsetki na rzecz pożyczkodawców.2) Pożyczki (jak również inne formy finansowania) udzielane przez Oddział innym podmiotom, są oprocentowane. Oprocentowanie to ma charakter rynkowy. 3) Oddziałowi powierzone są również funkcje związane z inwestowaniem w udziały/akcje innych spółek (w tym udziały/akcje spółek powiązanych) oraz zarządzaniem powstałym w ten sposób portfelem papierów wartościowych. 4) Podział funkcji Centrali i Oddziału odnośnie działalności finansowej i inwestycyjnej przedstawia się następująco:- Oddział realizuje funkcje i ponosi adekwatne koszty związane bezpośrednio z działalnością finansową oraz inwestycyjną.- Centrala realizuje funkcje i ponosi adekwatne koszty związane z działalnością finansową oraz działalnością inwestycyjną Oddziału wyłącznie w zakresie tworzenia polityki finansowej i inwestycyjnej Oddziału. W tym celu, zarząd Spółki ustala wytyczne i dokonuje okresowej oceny, czy działania Oddziału są zgodne z tymi wytycznymi. - Oddział realizuje funkcje oraz ponosi odpowiednie koszty związane bezpośrednio z oceną wniosków o udzielenie pożyczek, ich przyznawaniem oraz bieżącym zarządzaniem pożyczkami, udzielonymi przez Oddział lub alokowanymi do Oddziału przez Centralę. - Oddział realizuje funkcje oraz ponosi odpowiednie koszty związane z zarządzaniem inwestycjami w udziały / akcje innych spółek.- Centrala oraz Oddział realizują funkcje ogólne oraz funkcje administracyjne (takie jak ogólne zarządzanie, księgowość, zarządzanie personelem, wsparcie techniczne) w związku z własną działalnością. - Centrala alokuje kapitał do Oddziału w formie wierzytelności pożyczkowych, udziałów w innych spółkach lub środków pieniężnych wykorzystywanych do udzielania nowych pożyczek lub nabywania udziałów w innych spółkach. Oddział ponosi również ryzyko kredytowe związane z każdą alokowaną lub udzielaną bezpośrednio pożyczką. - Centrala dostarcza Oddziałowi środki finansowe, lecz sama nie inwestuje w udziały innych Spółek, nie prowadzi bezpośredniej działalności w zakresie udzielania pożyczek ani też nie nabywa wierzytelności pożyczkowych, którymi miałby zarządzać Oddział. W konsekwencji, Centrala ponosi jedynie w sposób pośredni ryzyko, jako podmiot zapewniający fundusze, ale nie ponosi ryzyka kredytowego, które ponosi Oddział.

Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają przepisy art. 15 ust. 2, 2a oraz art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm) w związku z postanowieniami art. 7 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r., nr 110, poz. 527). Przepisy art. 15 ust. 2 i 2a updop stanowią o alokacji kosztów. Przepisy te nie odnoszą się natomiast do alokacji zysków. Zdaniem Spółki, zarówno zyski, jak i koszty powinny być jednak alokowane do Centrali w oparciu o funkcje pełnione przez Centralę. Taki brak alokacji zysku, byłby, zdaniem Spółki, nieuzasadniony ekonomicznie i niezgodny z zasadami ustawy oraz Konwencji. Alokację zysku w celu odzwierciedlenia pełnionych funkcji przewidują bowiem w opinii Spółki przepisy art. 7 ust. 2 i 3 Konwencji, zgodnie z którymi, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zasadnicze zagadnienie dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku odnosi się do określenia zasady przypisania Oddziałowi, jako zakładowi, zysków Spółki oraz alokowania części zysku Oddziału do Centrali. Regulacje w tej materii zawiera art. 7 ust. 2-4 w/w Konwencji, a mianowicie: a) jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.b) przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącanie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym położony jest zakład, czy gdzie indziej.Przez Zakład, o którym mowa w powyższych przepisach, rozumie się, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 Konwencji stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Uwzględniając brzmienie art. 7 ust. 1 w/w Konwencji, zyski zakładu podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. z 2000r. nr 54, póz. 654 ze zm./, wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

Art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji Luksemburskiej stanowi natomiast, iż podwójnego opodatkowania będzie się unikać w Polsce w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód (...), który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, (...), taki dochód (...) od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu (...) tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód (...) zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony".

W świetle powyższego Oddział, przez który prowadzona jest działalność Spółki w Luksemburgu, stanowi zakład. Zatem dochód uzyskany przez Oddział z działalności finansowej i inwestycyjnej nie podlega w Polsce opodatkowaniu. Na prowadzenie przedmiotowej działalności oddział uzyskuje od Spółki środki finansowe pochodzące z jej kapitału zakładowego wniesionego przez udziałowca, w związku z czym brak jest podstaw do naliczania od tych środków jakichkolwiek odsetek, które należałoby uiszczać na rzecz Centrali oraz opodatkować w Polsce.Natomiast biorąc pod uwagę regulacje określone w art. 7 ust. 2 Konwencji, zasadą jest traktowanie Oddziału i Centrali jak podmiotów niezależnych. Konsekwencją jest przypisywanie do Oddziału przychodów i kosztów ponoszonych przez Oddział z tytułu prowadzenia działalności.

Jednocześnie Centrala ma prawo do wynagrodzenia za funkcje pełnione na rzecz Oddziału. Spółka przedstawiła we wniosku sposób dokonania wyceny przedmiotowego wynagrodzenia Centrali, mający na celu ustalenie tego wynagrodzenia według wartości rynkowej. Zastosowała porównanie wynagrodzenia Centrali z wynagrodzeniami uzyskiwanymi przez towarzystwa funduszy Inwestycyjnych efekcie czego udział Centrali w dochodach Oddziału został określony w wysokości 5,15% dochodów Oddziału z tytułu odsetek. Dodatkowo w wynagrodzeniu Centrali uwzględnione mają być funkcje pomocnicze wycenione w oparciu o metodę rozsądnej marży (koszt plus) oraz koszty ogólnego zarządu, którymi Oddział będzie obciążony w proporcjach, w jakiej roczne przychody Oddziału pozostawać będą do łącznych rocznych przychodów Centrali i Oddziału (art. 15 ust. 2 i 2a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 7 ust. 3 Konwencji).Należy w tym miejscu zauważyć, że w/w ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje ingerowanie organów podatkowych w poziom ustalonego przez podatnika wynagrodzenia za wykonane usługi tylko w przypadkach określonych w art. 11 i art. 14 ustawy. Jeżeli zatem Spółka przyjęła wynagrodzenie za pełnione dla Oddziału funkcje w postaci procentowego udziału w jego dochodzie odsetkowym, to podstawa obliczenia tego wynagrodzenia (w tym przypadku czy obejmuje ona ewentualne różnice kursowe, czy też nie) może być kwestionowana przez organy podatkowe tylko w przypadkach przewidzianych w ustawie.Przedstawiona przez Spółkę metoda wyceny wynagrodzenia Centrali pozwala na ustalenie jej dochodów w sposób porównywalny do zasad stosowanych pomiędzy podmiotami niezależnymi i nie narusza ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego i stanu prawnego, Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym:- Założony przez Spółkę Oddział na terytorium Luksemburga stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 Konwencji.- Ponieważ działalność finansowa i inwestycyjna jest prowadzona przez Oddział w Luksemburgu, odsetki płacone z tytułu pożyczek do Oddziału, jak również dochody/straty z tytułu inwestycji w papiery wartościowe i udziały (np. dywidendy, dochody/straty ze sprzedaży papierów wartościowych i udziałów) są dochodem/stratą Oddziału (art. 7 ust. 2 Konwencji). Tym samym, przychód uzyskany przez Oddział z powyższych tytułów podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, stosownie do art. 7 ust.1 oraz art. 24 ust. 1 pkt. a) Konwencji w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 3 updop.- Ponieważ środki uzyskane od udziałowca Spółki są alokowane na kapitał Oddziału (który, zgodnie z przyjętymi przez OECD zasadami, ma charakter zbliżony do kapitału zakładowego w spółce), nie występują jakiekolwiek odsetki, które miałyby być płacone przez Oddział do Centrali z tytułu przekazanych aktywów i które byłyby opodatkowane w Polsce.- Z uwagi na fakt, iż działalność finansowa i inwestycyjna może być prowadzona przez Oddział w walutach obcych, w Oddziale mogą wystąpić ujemne lub dodatnie różnice kursowe. Różnice te stanowią przychód lub koszt Oddziału. Wniosek ten odnosi się również do potencjalnych różnic kursowych związanych z pożyczkami zaciągniętymi przez Oddział (jeżeli takowe będą miały miejsce). Także w tym przypadku, różnice kursowe będą alokowane do Oddziału.- Biorąc pod uwagę, iż księgi Oddziału mogą być prowadzone w walucie obcej, różnice kursowe (dodatnie lub ujemne) mogą również wystąpić przy wycenie majątku Oddziału w złotych polskich dla celów przygotowania sprawozdania finansowego w Polsce. Z uwagi na to, iż taka wycena dotyczy działalności gospodarczej Oddziału, jakiekolwiek dodatnie lub ujemne różnice kursowe powstałe w wyniku takiej wyceny nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.- Przy określaniu wielkości przychodu, który jest zwolniony z opodatkowania w Polsce należy brać pod uwagę funkcje pełnione w ramach działalności Centrali i Oddziału. Mając na uwadze charakter tych funkcji, uzasadnione ekonomicznie jest alokowanie określonej części przychodu z działalności finansowej oraz działalności inwestycyjnej Oddziału do przychodów Centrali. - Celem zagwarantowania alokacji określonej części przychodów Oddziału do Centrali, przychód Oddziału stanowiący podstawę alokacji do Centrali, obejmuje faktyczny przychód odsetkowy z tytułu oprocentowanych pożyczek oraz przychód z dywidend uzyskany przez Oddział.- Z podstawy alokacji wyłączone są ewentualne dochody / straty powstające w Oddziale z tytułu sprzedaży aktywów. Wynika to z faktu, iż znaczące wahania wartości takich aktywów (charakterystyczne dla działalności inwestycyjnej) mogą skutkować powstaniem zarówno dochodu, jak i straty. Dlatego też włączenie dochodów / strat z tego tytułu powodowałoby, nieuzasadnione z punktu widzenia zasad alokacji, znaczne wahania kwoty przychodu alokowanego do Centrali.- Podstawa alokacji nie obejmuje ewentualnych różnic kursowych powstających w Oddziale. Włączenie tych różnic do podstawy alokacji mogłoby bowiem w sposób nieuzasadniony z punktu widzenia zasad alokacji (w zależności od kursu walut), powodować znaczne wahania kwoty przychodu alokowanego do Centrali. - Zastosowana metodologia alokacji przychodu Oddziału do Centrali, dotycząca działalności Centrali w odniesieniu do transakcji zawieranych przez Oddział w ramach działalności finansowej oraz inwestycyjnej, według klucza alokacji przedstawionego we wniosku (oraz w załączniku nr 1 i załączniku nr 2 do wniosku), jest zgodna z przepisami updop i Konwencji.

Po dokonaniu analizy wynikającego z wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście potwierdza zgodność stanowiska Spółki z normami prawnymi zawartymi w:1) art. 15 ust 2 oraz 2a, jak również art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zdnia 15 lutego 1992 r. /Dz.U. z 2000,, nr 54, póz. 654 z późn.zm./, 2) art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku /Dz. U. z 1996 r., nr 110, poz. 527/w związku z czym postanowiono jak w sentencji.

Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście