Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami)
stwierdzam, że stanowisko Spółki - reprezentowanej przez pełnomocnika Radcę Prawnego - przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2005 r., który wpłynął w dniu 18.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odpowiedzi na pytanie czy w przypadku sprzedaży przez Spółkę części jej nieruchomości położonej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych nie utraci ona prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji jest prawidłowe.
W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 15.12.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem Spółki z dnia 22.12.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2005 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
- stan faktyczny:
Z treści wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego wynika, że Spółka jest właścicielem działki na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu 10 maja 2005 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W ramach uzyskanego zezwolenia Spółka ma obowiązek zatrudniania docelowo na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej 47 osób oraz poniesienia wydatków inwestycyjnych w łącznej kwocie 8.620.000,00 zł w terminie do 2014 roku. W przypadku zrealizowania planowanej inwestycji Spółka ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251 ze zmianami).
Spółka w dniu 27 czerwca 2005 r. nabyła nieruchomość (działkę) położoną na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; w dniu 30 czerwca 2005 r. nieruchomość ta została wprowadzona do ewidencji środków trwałych.
Spółka otrzymała obecnie zapytanie ofertowe, czy byłaby zainteresowana sprzedażą części posiadanej przez nią działki - na której to części nie planuje obecnie rozpocząć budowy nowego zakładu - na rzecz innego inwestora strefowego.
- pytanie Wnioskodawcy:
W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem, czy w świetle przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, w przypadku sprzedaży przez Spółkę części jej nieruchomości położonej na terenie KSSE, wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych Spółki, nie utraci ona zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji?
c)stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:
Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
1)nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
2)będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Powołany powyżej przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej jest dość nieprecyzyjny i dlatego może być interpretowany na dwa sposoby:
1.można sprzedać część działki (pomimo, iż została ona wpisana do ewidencji środków trwałych Spółki), na której nie będzie prowadzona działalność inwestycyjna i nie wpływa to na ulgi podatkowe nabyte przez Spółkę z tytułu inwestycji w KSSE;
2.nie można sprzedać części działki przez okres co najmniej 5 lat, nawet gdy nie prowadzi się na tej części działalności inwestycyjnej, gdyż może to stanowić naruszenie tego przepisu i wówczas Spółka traci przywileje podatkowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka nie skorzystała do tej pory z pomocy publicznej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a poniosła już wydatki inwestycyjne - na zakup gruntu na terenie strefy - sprzedaż części nieruchomości nie będzie skutkowała naruszeniem zasad korzystania z pomocy publicznej w rozumieniu § 5 w/w rozporządzenia i utratą prawa do zwolnienia podatkowego.
Zgodnie z zezwoleniem uzyskanym przez Spółkę w dniu 10 maja 2005 r. najważniejszym celem i obowiązkiem jest poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 8.620.000,00 zł i zatrudnienie docelowo 47 osób. Cel ten można zrealizować również na części działki. Spółka planuje obecnie wybudowanie zakładu jedynie na części działki, natomiast pozostała część tej działki, która nie będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności inwestycyjnej, może być przedmiotem sprzedaży na rzecz innego podmiotu, który rozpocznie w przyszłości inwestycję na terenie strefy ekonomicznej.
Zdaniem Wnioskodawcy, w razie zbycia części nieruchomości Spółka powinna wywiązać się z warunków opisanych w zezwoleniu z dnia 10 maja 2005 r. - zarówno warunków inwestycyjnych jak i warunków dotyczących poziomu zatrudnienia na terenie strefy. Zbycie części nieruchomości nie stanowi podstawy do uznania naruszenia warunków zezwolenia, a tym samym warunków uprawniających do uzyskania pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, wyjaśniam:
Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zmianami) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tą strefę.
Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane w powyższym przepisie zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) który stanowi, iż wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zmianami), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 17 ust. 34 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Przepisem wykonawczym dla Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) jest rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251 ze zmianami).
Pomoc publiczna udzielana podatnikom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych w postaci zwolnienia od podatku, przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.
Zgodnie z § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczenia wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
- zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Jednym z warunków przyznania pomocy publicznej jest konieczność poniesienia w strefie - po dniu uzyskania zezwolenia na działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - wydatków inwestycyjnych w minimalnej wysokości 100 000 euro (§ 6 ust. 5).
Stosownie do przepisu § 5 ust. 1 w/w rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
- nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
- będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Zwolnienie przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy (ust. 3).
Odnosząc treść powołanych wyżej przepisów do opisanej we wniosku sytuacji stwierdzić należy, że sprzedaż przez Spółkę części jej działki położonej na terenie KSSE na rzecz innego inwestora strefowego nie będzie skutkowała utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji, ale tylko wówczas jeśli Spółka wywiąże się w warunków określonych w zezwoleniu z dnia 10.05.2005 r, tj. zarówno warunków inwestycyjnych, jak i dotyczących poziomu zatrudnienia.
Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, iż stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.
Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.