Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - koszty nowej inwestycji związanej z utworzeniem linii produkcyjnej bioetanolu i spirytusu a zwolnienie podatkowe
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka w 2002r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie - w ramach wyodrębnionej jednostki organizacyjnej - działalności gospodarczej na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy.
Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:
- sekcja D podsekcja DA dział 15 - produkty spożywcze i napoje z wyłączeniem wyrobu, rozlewu i przetwarzania spirytusu oraz napojów alkoholowych
- sekcja D podsekcja DD dział 20 grupa 20.4 - opakowania drewniane,
- sekcja D podsekcja DE dział 21 grupa 21.2 - wyroby z papieru i tektury
- sekcja D podsekcja DE dział 22 grupa 22.1 - książki, gazety i inne druki oraz zapisane nośniki informacji
- sekcja D podsekcja DE dział 22 grupa 22.3 - usługi polegające na reprodukcji zapisanych nośników informacji
- sekcja D podsekcja DG dział 24 - chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne z wyłączeniem wytwarzania materiałów wybuchowych
- sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.1 - sprzęt i urządzenia medyczne, w tym chirurgiczne oraz przyrządy ortopedyczne, inwalidzkie
- sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.3 - projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi
- sekcja I dział 63 grupa 63.1 - usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów
- sekcja K dział 72- usługi informatyczne
- sekcja K dział 72 grupa 72.4 - usługi baz danych
- sekcja K dział 73 grupa 73.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych, technicznych
- sekcja K dział 74 grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych.
Podstawowymi wyrobami wytwarzanymi na terenie Strefy są leki i wyroby farmaceutyczne klasyfikowane w dziale 24 PKWiU.
Spółka po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, ponosi wydatki inwestycyjne. Spółka zamierza poszerzyć zakres swojej działalności gospodarczej o wytwarzanie biokomponentu-bioetanolu w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Biokomponenty klasyfikowane są w podgrupie 24.66 PKWiU, które to wyroby objęte są udzielonym Spółce zezwoleniem. Z załączonego do wniosku pisma Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15.10.2005r., nr DPR-V-0782-32-AS-05 wynika, że w Strefie na podstawie wydanych zezwoleń można wytwarzać biokomponenty.
W związku z tym, iż proces technologiczny produkcji bioetanolu pokrywa się w 80% z procesem produkcji spirytusu, Spółka zamierza zrealizować inwestycję gdzie w ramach jednej, wspólnej w 80%, linii magazynowej i produkcyjnej wytwarzany byłby biokomponent-bioetanol i spirytus. Inwestycja w dwóch odrębnych liniach produkcyjnych jest ekonomicznie nieopłacalna, niemożliwym jest także rozdzielenie wydatków inwestycyjnych.
Zdaniem Podatnika dochody osiągnięte ze sprzedaży wyrobów spirytusowych i napojów alkoholowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, natomiast dochody osiągnięte ze sprzedaży bioetanolu będą podlegały zwolnieniom przedmiotowym, zgodnie z udzielonym Spółce zezwoleniem.
W ocenie Spółki nakłady inwestycyjne poniesione na realizację całej inwestycji, tj. produkcji bioetanolu i spirytusu, należy uznać za wydatki poniesione na inwestycję w rozumieniu §3 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej, to jest takie, które zgodnie z §6 ust. 1 ww. rozporządzenia kwalifikują się do objęcia pomocą. Inwestycja Spółki związana z utworzeniem linii produkcyjnej bioetanolu i spirytusu jest "inwestycją" w rozumieniu §3 ust. 4 ww. rozporządzenia, ponieważ jest związana z rozbudową przedsiębiorstwa i rozszerzeniem zakresu jego działalności o nową działalność produkcyjną prowadzoną w Strefie. Jednocześnie koszty inwestycji jakie poniesie Spółka będą spełniać przesłanki z §6 ust. 1 ww. rozporządzenia warunkujące uznanie ich jako wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tą strefę.
Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie tego zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Przepisem wykonawczym dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 84, poz. 909 z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn. zm.).
Przy czym - jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. - zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie powołanego rozporządzenia zachowują ważność.
Zgodnie z §3 ust.1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) (...) stanowi pomoc regionalną z tytułu m.in. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8.
Przy czym jak stanowi ust. 4 §3 rozporządzenia przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części.
W przypadku przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia po dniu 31 grudnia 2000r., za koszty inwestycji uznaje się koszty inwestycji określone w §6 (§8 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r.).
W myśl §6 ust.1 pkt 1 i 2 wymienionego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
- zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
- rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Jak wynika z powołanego powyżej przepisu rozporządzenia brak jest szczegółowej specyfikacji kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą. Dopuszczalność pomocy publicznej w postaci zwolnienia dochodu od opodatkowania, która to wielkość wyznaczana jest przez wartość inwestycji, pozostaje zawężona do ograniczeń wynikających z §6 ww. rozporządzenia.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art.16g określa, jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego. Zatem w momencie ponoszenia danego wydatku podatnik zobowiązany jest do ustalenia, czy ten wydatek inwestycyjny zostanie przez niego zaliczony do wartości początkowej składnika majątku trwałego. Oznacza to, że w momencie faktycznego poniesienia wydatku może on zostać uznany za wydatek inwestycyjny oraz może być brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego pod warunkiem, że wydatek ten podlega (lub będzie podlegać) zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego.
Zatem jeżeli koszty inwestycji w linię produkcyjną bioetanolu i spirytusu zostaną poniesione przez Spółkę w trakcie obowiązywania zezwolenia, w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego, który będzie zaliczony do składników majątku Spółki, to będzie można przyjąć, iż spełnione zostały wszystkie przewidziane prawem warunki do uznania tych kosztów za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.