W zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego użytkowan... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.167.2017.1.BC

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2017, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.167.2017.1.BC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - dalej: Fundacja lub Wnioskodawca] jest fundacją wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzącą działalność w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z 6 kwietnia 1984 r. [t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 40 ze zm.] oraz o postanowienia statutu Fundacji [dalej: Statut], Wnioskodawca nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, ale prowadzi działalność społecznie użyteczną w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. [t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.].

Celem statutowym Fundacji jest działalność:

  1. na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w szczególności poprzez ochronę zespołów dworskich, pałacowych, pałacowo-parkowych oraz innych materialnych i niematerialnych pomników przeszłości ziemiańskiej;
  2. edukacyjna, w szczególności w zakresie edukacji historycznej i artystycznej;
  3. charytatywna i dobroczynna;
  4. na rzecz osób niepełnosprawnych.

Zgodnie ze par. 9 Statutu, Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

  1. organizowanie projektów kulturalnych i artystycznych, w tym koncertów, spektakli i wystaw;
  2. organizowanie akcji społecznych, konferencji, wykładów, konkursów i innych form przekazywania wiedzy;
  3. współpracę ze środowiskiem nauczycielskim i młodzieżą, udzielanie pomocy szkołom i organizacjom młodzieżowym w upowszechnianiu wiedzy o zabytkach;
  4. propagowanie w Polsce i za granicą tradycji dworu szlacheckiego i otaczającego go krajobrazu kulturowego;
  5. opiekę nad zespołami dworskimi, pałacowymi, pałacowo-parkowymi i innymi pomnikami przeszłości ziemiańskiej, w tym ich rewitalizację;
  6. zarządzanie zrewitalizowanymi obiektami zabytkowymi;
  7. ochronę i konserwację dzieł sztuki;
  8. propagowanie potrzeby opieki nad zabytkami i krajobrazem kulturowym oraz krzewienie wiedzy o zabytkach;
  9. udzielanie wsparcia finansowego osobom w trudnej sytuacji życiowej.

Na potrzeby prowadzonej działalności, Fundacja użytkuje nieodpłatnie nieruchomość [dalej: Nieruchomość], stanowiącą zabytek w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 23 lipca 2003 r. [t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1446 ze zm.]. Formalną podstawą użytkowania Nieruchomości jest umowa zawarta z jej właścicielem (osobą fizyczną). Nieruchomość jest zarówno miejscem prowadzenia działalności statutowej Fundacji, jak również jej siedzibą wskazaną w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Przedmiotowa Nieruchomość jest i będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do realizacji celów wskazanych w Statucie, w szczególności w wymienionych powyżej formach. Przykładowo, na terenie Nieruchomości mogą być organizowane projekty kulturalne i artystyczne, konferencje, wykłady, konkursy, czy też podejmowane działania mające na celu propagowanie tradycji dworu szlacheckiego. Ponadto, sprawowanie pieczy nad Nieruchomością umożliwi Fundacji opiekę nad zespołem pałacowo-parkowym, w tym jego rewitalizację. Może ono również stanowić formę zarządzania zrewitalizowanym obiektem zabytkowym.

Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał dochodów z:

  1. działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
  2. działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. [t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.; dalej: ustawa CIT].

Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych [dalej: CIT].

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku, uzyskiwany przez Fundację dochód (będący w tym przypadku równy przychodowi podatkowemu) z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości korzysta i będzie korzystał ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku, uzyskiwany przez Fundację dochód (będący w tym przypadku równy przychodowi podatkowemu) z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości korzysta i będzie korzystał ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: ustawy CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, przychodem podatkowym jest wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, jak również wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą, pod pojęciem nieodpłatnych świadczeń rozumie się: wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inna forma ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy (tak np. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie [dalej: NSA] w wyroku z 27 stycznia 2015 r., sygn. akt: II FSK 3132/12).

Zdaniem Wnioskodawcy, użytkowanie Nieruchomości na zasadach opisanych w niniejszym wniosku stanowi zdarzenie prawne i gospodarcze, skutkujące wystąpieniem nieodpłatnego przysporzenia o konkretnym wymiarze finansowym w majątku Fundacji. Innymi słowy, możliwość nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości należy zakwalifikować na gruncie ustawy CIT jako otrzymanie nieodpłatnego świadczenia, stanowiącego przychód podatkowy.

Jednakże, w celu dokonania pełnej oceny konsekwencji podatkowych użytkowania przez Fundację Nieruchomości na potrzeby CIT, niezbędne jest również rozważenie możliwości zastosowania w opisywanej sytuacji zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Zgodnie z przywołanym przepisem, generalnie wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin -wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy CIT), a ponadto nie zachodzą wyjątki określone w art. 17 ust. la ustawy CIT.

Jednocześnie, zgodnie z ust. la ww. przepisu, opisywane zwolnienie nie ma zastosowania do:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy CIT;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jak zatem wynika z przytoczonych powyżej regulacji, jeżeli:

  1. cele wymienione w Statucie będą mieścić się w kategoriach preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, oraz
  2. dochody Wnioskodawcy będą przeznaczone i wydatkowane na ww. cele, oraz
  3. dochody Wnioskodawcy nie będą wchodziły w zakres dochodów wyłączonych w ust. la ww. przepisu z zakresu zwolnienia

- dochody będą korzystały ze zwolnienia z CIT.

Warunek 1 - cele wymienione w Statucie wchodzą w zakres celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Jak Wnioskodawca wskazywał w opisie stanu faktycznego, celami statutowymi Fundacji są działania:

  1. na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w szczególności poprzez ochronę zespołów dworskich, pałacowych, pałacowo-parkowych oraz innych materialnych i niematerialnych pomników przeszłości ziemiańskiej;
  2. edukacyjne, w szczególności w zakresie edukacji historycznej i artystycznej;
  3. charytatywne i dobroczynne;
  4. na rzecz osób niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie powyższe cele mieszczą się w kategoriach celów statutowych kwalifikujących się do zastosowania zwolnienia, wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Po pierwsze, działalność na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego odpowiada wymienionej przez ustawodawcę działalności kulturalnej. Ustawa CIT nie zawiera co prawda definicji ww. pojęcia, jednakże zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z 25 października 1991 r. działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Wskazane w Statucie działania na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego bez wątpienia stanowią formę upowszechniania i ochrony kultury (na marginesie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT do działalności prowadzonej w zakresie ochrony, renowacji i rekonstrukcji zabytków została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszcz [dalej: DIS] z 17 grudnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-435b/14/PS).

Zaliczanie się pozostałych celów Fundacji do celów statutowych z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie powinno budzić wątpliwości. Wskazana w Statucie działalność edukacyjna wchodzi w zakres wymienionej w ustawie CIT działalności oświatowej lub działalności naukowej. Z kolei działalność charytatywna i dobroczynna zawiera się w pojęciu dobroczynności, wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Jednocześnie, określona w Statucie działalność na rzecz osób niepełnosprawnych może wchodzić w zakres pomocy społecznej lub, w zależności od okoliczności konkretnego przypadku, w zakres rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że cele określone w Statucie mieszczą się w kategoriach preferowanych celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Warunek 2 - przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotowa Nieruchomość jest i będzie wykorzystywana,przez Fundację do realizacji celów wskazanych w Statucie w tym przykładowo jako miejsce, w którym Wnioskodawca, przykładowo:

  1. organizuje/będzie organizował projekty kulturalne i artystyczne, konferencje, wykłady, konkursy;
  2. wykonuje/będzie wykonywał działania mające na celu propagowanie tradycji dworu szlacheckiego;
  3. sprawuje/będzie sprawował opiekę nad zespołem dworskim/pałacowym, uwzględniającą jego rewitalizację;
  4. zarządza/będzie zarządzał zrewitalizowanym obiektem zabytkowym;
  5. prowadzi/będzie prowadził działalność statutową (uwzględniając wykorzystanie Nieruchomości jako siedziby Fundacji)

- należy uznać, że dochód (równy przychodowi podatkowemu z tytułu nieodpłatnego użytkowania tej Nieruchomości), jest i będzie faktycznie przeznaczony i wykorzystywany na cele statutowe, wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. konkluzji nie powinna w żaden sposób zmieniać forma tego dochodu (przychodu). Przychód z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości nie ma co prawda charakteru otrzymanego przez Fundację rzeczywistego świadczenia pieniężnego, jednakże posiada on ściśle określoną ekonomiczną wartość, na podstawie której należy określić wysokość przychodu (dochodu) Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że samo pojęcie dochodu jest kategorią prawną wykreowaną przez ustawodawcę na gruncie podatku dochodowego, wprowadzoną wyłącznie na potrzeby określenia podstawy opodatkowania. Tak rozumiany dochód jest zatem jedynie wartością kalkulacyjną, która sama w sobie z natury rzeczy nie może zostać wydatkowana. Faktycznie wydatkowane mogą być jedynie środki znajdujące pokrycie w ustalonym na potrzeby wymiaru CIT dochodzie. Jak wynika z powyższego, już samo brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT oparte jest na uproszczeniu i - w szczególności - nie formułuje wymogu, by na cele statutowe przeznaczony mógł być wyłącznie dochód w formie pieniężnej.

Brak takiego wymogu jest również spójny z ratio legis wprowadzenia ww. zwolnienia. Niewątpliwie celem przedmiotowej regulacji jest premiowanie przez państwo działalności szczególnie społecznie użytecznej. Dla realizacji tego celu nie ma zatem znaczenia to, czy podmiot prowadzący pożądaną przez ustawodawcę działalność wydatkuje dochód w formie pieniężnej na nabycie środków służących prowadzonej działalności, czy też uzyskuje takie środki nieodpłatnie, co jednak znajduje odzwierciedlenie w rozpoznawanym przez niego dochodzie. Wprowadzenie takiego rozróżnienia byłoby zresztą sprzeczne nie tylko z wykładnią funkcjonalną i systemową, ale również z zasadą racjonalnego ustawodawcy - gdyż z jednej strony dopuszczalne byłoby odstąpienie od równości opodatkowania przy wydatkowaniu na preferowane cele społeczne środków pieniężnych (pochodzących z dochodów), a z drugiej wykorzystanie nieodpłatnych świadczeń (odzwierciedlonych w dochodzie) na te same cele skutkowałoby wystąpieniem opodatkowania.

Za przyjęciem argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, przemawia również fakt, iż opisywane zwolnienie ma zastosowanie m.in. w przypadku nabycia środków trwałych służących bezpośrednio realizacji ww. celów statutowych. Nielogiczne (i, jak wskazano powyżej, sprzeczne z ratio legis przepisu) byłoby przyjęcie, że podatnik korzysta ze zwolnienia w przypadku, gdy nabywa on środki trwałe za środki pieniężne mające pokrycie w dochodzie, natomiast w przypadku, gdy uzyska on w drodze nieodpłatnych świadczeń prawo do dysponowania tymi samymi środkami trwałymi dla tych samych celów, możliwość zastosowania zwolnienia będzie wyłączona - zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w obu przypadkach osiągnięty zostaje ten sam oczekiwany przez ustawodawcę rezultat: podatnik prowadzi działalność społecznie użyteczną. Należy zauważyć, że w przypadku, gdyby Fundacja nie otrzymała możliwości użytkowania Nieruchomości, wydatkowałaby środki pieniężne (dochody) na najem miejsca prowadzenia działalności statutowej (być może właśnie Nieruchomości), co niewątpliwie zostałoby uznane za wydatkowanie dochodu objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Ponadto, należy zauważyć, że ustawodawca sam formułuje katalog dochodów, do których nie ma zastosowania ww. zwolnienie. Wyłączenia te zostały wskazane w art. 17 ust. la ustawy CIT jako katalog zamknięty, obejmujący sytuacje, w których dochody pochodzą z określonych rodzajów działalności, z oddania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania w ramach leasingu, czy też przypadki, w których dochody są wydatkowane na inne cele niż określone w przepisie. Gdyby intencją ustawodawcy było rozszerzenie zakresu wyłączeń, w tym przykładowo o przychody (dochody) z nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, dałby temu wyraz wprowadzając takie zastrzeżenie do treści ust. la, bądź też nie nadając temu przepisowi charakteru enumeratywnego.

Warunek 3 - brak zastosowania wyłączeń z art. 17 ust. 1a ustawy CIT.

Jak Wnioskodawca wskazywał w opisie stanu faktycznego, nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał dochodów wskazanych w art. 17 ust. la ustawy CIT, tj. dochodów z:

  1. działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
  2. działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na podstawie leasingu.

Ponadto, dochody Fundacji, do których zastosowanie miałoby znaleźć zwolnienie, nie będą wydatkowane na cele inne niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Z uwagi na powyższe, również trzeci z warunków zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT do dochodów (przychodów) Wnioskodawcy z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości będzie w niniejszym stanie faktycznym spełniony.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku, uzyskiwany przez Fundację dochód - będący w tym przypadku równy przychodowi podatkowemu z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości - korzysta i będzie korzystał ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych i w stanowiskach organów podatkowych. Przykładowo:

  • w wyroku NSA z 30 czerwca 2004 r. (sygn. akt: FSK 188/04), zgodnie z tezą którego: dochodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) może być także dochód z nieodpłatnego świadczenia, polegającego na bezpłatnym użytkowaniu nieruchomości, jeżeli została ona przeznaczona na cele dobroczynne.:
  • w interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2014 r. DIS w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423 -221/14/AW), zgodnie z którą: zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie również do dochodów (rozumianych jako przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów) z tytułu nieodpłatnie otrzymanych rzeczy, praw majątkowych oraz z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Skoro bowiem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyszczególnia wprost jako zwolnionych od podatku wyłącznie dochodów pieniężnych, to brak jest uzasadnienia dla ograniczenia ww. zwolnienia jedynie w odniesieniu do takich dochodów. (...) Skoro zaś art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, od osób prawnych wprost stanowi, że przychodem są nieodpłatne świadczenia oraz wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy i praw, to nie ma przeszkód, aby traktować jako zwolnione od podatku dochody (rozumiane jako przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów) z tytułu nieodpłatnego udostępnienia Fundacji części nieruchomości na potrzeby działalności statutowej (w tym na siedzibę):
  • interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2015 r., wydanej przez DIS w Katowicach (sygn. IBPB-1-2/4510-790/15/AP);
  • interpretacji indywidualnej z 20 stycznia 2009 r.; wydanej przez DIS w Warszawie (sygn. IPPB5/423-144/08-4/AS);
  • interpretacji indywidualnej z 14 grudnia 2007 r., wydanej przez DIS w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-105/07/AM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania Nieruchomości jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a także zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej