Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie uprawnienia do odliczenia od podatku dochodowego w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austr... - Interpretacja - 3063-ILPB2.4510.120.2016.1.KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.11.2016, sygn. 3063-ILPB2.4510.120.2016.1.KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie uprawnienia do odliczenia od podatku dochodowego w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 20 września 2016 r. (data wpływu 22 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnienia do odliczenia od podatku dochodowego w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnienia do odliczenia od podatku dochodowego w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundusz jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm.; dalej: UFI).

Fundusz rozpoczął działalność w dniu 28 kwietnia 2003 r.

Fundusz do dnia 30 czerwca 2005 roku działał pod nazwą L.F.O. Zgodnie z decyzją Komisji S.A. z dnia 28 czerwca 2005 roku o numerze DFI 1 lipca 2005 roku nastąpiło przekształcenie w drodze zmiany statutu funduszu L.F.O. w fundusz parasolowy L.F.I.O. (od dnia 23 września 2011 r. C.A.F.I.O.).

Wejście w życie zmian Statutu funduszu L.F.O. spowodowało wyodrębnienie się Subfunduszu A.

Ponadto:

  1. aktywa i zobowiązania Funduszu L.F.O. stały się aktywami i zobowiązaniami Subfunduszu A,
  2. jednostki uczestnictwa Funduszu L.F.O. stały się jednostkami uczestnictwa w Subfunduszu A,
  3. rejestry Uczestników Funduszu L.F.O. stały się subrejestrami Uczestników Subfunduszu A,
  4. rejestr aktywów Funduszu L.F.O. stał się subrejestrem aktywów Subfunduszu A.

26 września 2005 roku został utworzony drugi z Subfunduszy, a mianowicie Subfundusz B (obecnie B.1). 3 listopada 2006 roku zostały utworzone trzeci i czwarty z Subfunduszy funduszu, a mianowicie Subfundusz C (obecnie C.1) i Subfundusz D (obecnie D.1). 9 maja 2008 roku został utworzony piąty z Subfunduszy, a mianowicie Subfundusz E (obecnie E.1).

W dniu 20 października 2011 roku Sąd Okręgowy dokonał wpisu zmiany nazwy funduszu L.F.O. z wydzielonymi subfunduszami do rejestru funduszy inwestycyjnych pod numerem xxx. Fundusz przyjął nazwę C.A.F.I.O. Zmiana nazwy Funduszu i poszczególnych Subfunduszy weszła w życie z dniem ogłoszenia, tj. 23 września 2011 roku, i była następująca:

  • Subfundusz A przyjął nazwę A1;
  • Subfundusz B przyjął nazwę B1;
  • Subfundusz C przyjął nazwę C1;
  • Subfundusz D przyjął nazwę D1;
  • Subfundusz E przyjął nazwę E1.

Fundusz C.A.F.I.O. został utworzony na czas nieokreślony.

Od dochodów (przychodów) Funduszu z tytułu dywidend uzyskiwanych przez Fundusz pobierany jest w A. podatek u źródła.

Od dochodów (przychodów) 4 subfunduszy Funduszu, tj.:

  1. Subfunduszu A1,
  2. Subfunduszu B1,
  3. Subfunduszu C1,
  4. Subfunduszu D1.

(dalej łącznie: Subfundusze), z tytułu dywidend uzyskanych przez Subfundusze w latach 2008-2015, pobrany został w A. przez płatników podatek u źródła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundusz i jego subfundusz, B1, są uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce podatku pobranego u źródła w A. z tytułu dochodów dywidendowych osiąganych w latach 2008-2015?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze stanowiskiem Funduszu, zarówno:

  • Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania ww. podatkiem oraz następcą prawnym funduszu L.F.O., a także
  • B1.

nie są i nie były uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce podatku pobranego u źródła w A. z tytułu dochodów dywidendowych osiągniętych w latach 2008-2015.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UFI: fundusz inwestycyjny jest osobą prawną (podkreślenie Wnioskodawcy), której wyłącznym (podkreślenie Wnioskodawcy) przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z treścią art. 244 ust. 1 pkt 2 UIF, z chwilą wpisu do rejestru funduszy inwestycyjnych funduszu z wydzielonymi subfunduszami powstałego w wyniku przekształcenia fundusz wstępuje w prawa i obowiązki funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu.

Tym samym, stwierdzić należy, że, w przedstawionym stanie faktycznym, Fundusz jest następcą prawnym L.F.O. (stanowiącego aktualnie jego subfundusz, tj. A).

Stosownie do treści art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Fundusz jest prawnym sukcesorem, także na gruncie prawa podatkowego, L.F.O. (stanowiącego aktualnie jego subfundusz, tj. A).

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej podatnikami.

Tym samym, stwierdzić należy, że Fundusz jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

Podobnie, podatnikiem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce był L.F.O. (aktualnie A).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz.U.2005.224.1921 ze zm.), zwanej dalej: PL-AUT UPO: Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W świetle art. 24 ust. 1 lit. b PL-AUT UPO, w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób: (...) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii.

Zatem, w świetle PL-AUT UPO, do dochodów polskich rezydentów podatkowych jakim jest Fundusz (i był Subfundusz Stabilnego Wzrostu przed przekształceniem), uzyskiwanych w Austrii, stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania polegającą na proporcjonalnym odliczeniu od podatku dochodowego w Polsce podatku zapłaconego w Austrii.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których nowa w art. 3 ust. 1 osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconego w obcym państwie (podkreślenie Wnioskodawcy). Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Jak wynika z powyższego, aby można było mówić o odliczeniu w Polsce kwoty równej podatkowi zapłaconemu w obcym państwie (w tym na przykład podatku u źródła z tytułu dywidend pobranego w Republice Austrii), podatnik posiadający siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej musiałby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, Fundusz pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.).

Wskazane zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, że obejmuje wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez fundusz inwestycyjny, jakim jest Fundusz oraz jakim był Subfundusz A przed przekształceniem, w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na podstawie UFI.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że wszelkie dochody osiągane przez Fundusz oraz Subfundusz Dynamiczny Polski, w ramach ich działalności z tytułu lokowania środków pieniężnych na podstawie UFI podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dochody Funduszu (w tym Subfunduszu B1), z tytułu dywidend oraz wszelkie inne dochody uzyskiwane przez Fundusz i Subfundusz B1.

Podkreślenia wymaga, że powoływane w treści niniejszego wniosku przepisy UFI, a także przepisy innych powołanych aktów prawnych, w zakresie objętym niniejszym wnioskiem i mającym znaczenie z perspektywy stanowiska Funduszu, funkcjonują zasadniczo niezmiennie od wielu lat. Tym samym, wywody Funduszu zawarte w uzasadnieniu niniejszego wniosku odpowiadają zarówno obecnemu stanowi prawnemu, jak i stanowi prawnemu obowiązującemu nieprzerwanie w 2008 roku i w latach następnych.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania ww. podatkiem oraz następcą prawnym funduszu L.F.O, a także Subfundusz B1, nie są i nie były uprawnione do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce pobranego w A. podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez Subfundusz B1, z tytułu dywidend za lata 2008-2015.

Powyższe wynika z faktu, że Fundusz jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Tym samym, wobec faktu, że Fundusz nie płaci w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej przez siebie działalności, Fundusz nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek odliczeń na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Nie jest możliwe zatem odliczenie przez Fundusz podatku pobranego w A. od dochodu z tytułu dywidend uzyskanego przez Subfundusz B1 w A. w latach 2008-2015 od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu