Temat interpretacji
- Czy regulacja dotycząca funkcjonowania Konsorcjum, zgodnie z którą po zakończeniu miesiąca kalendarzowego uczestnicy Konsorcjum (każdy indywidualnie) przygotuje zestawienie sprzedaży Biletu Wspólnego i wystawi dokument (notę księgową rozliczeniową) wskazując w jakim zakresie każdy z uczestników Konsorcjum uczestniczy w tak ustalonej kwocie zbiorczej sprzedaży Biletu Wspólnego (zrealizowanej przez Uczestnika Konsorcjum wystawiającego ten dokument rozliczeniowy) kluczem procentowym podziału Ceny sprzedaży Biletu Wspólnego spełnia przesłanki rozliczenia przychodu z wspólnego przedsięwzięcia określone przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?- Czy dokument księgowy w postaci noty księgowej (rozliczeniowej) wystawianej na zakończenie każdego miesiąca kalendarzowego przez pozostałych uczestników Konsorcjum dokonujących sprzedaży Biletu Wspólnego - czy to poprzez kasy rejestrujące, czy dokumentowanej fakturą VAT - w którym każdy z uczestników Konsorcjum przedstawi wyliczenie zawierające informację o wielkości sprzedaży Biletu Wspólnego i udziału w tej sprzedaży przypadającej na Wnioskodawcę (według proporcji, zasad określonych w Umowie Konsorcjum) będzie dokumentem księgowym w oparciu o który Wnioskodawca będzie ewidencjonował w swoich urządzeniach księgowych przychód podatkowy ze sprzedaży Biletu Wspólnego i z jaką datą powstaje ten przychód?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 25 marca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym 10 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:
- rozliczenia przychodów ze wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe,
- powstania przychodu jest prawidłowe,
- określenia momentu powstania przychodu jest nieprawidłowe
(pytania 1 i 8 sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 lipca 2015 r.)
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- rozliczenia przychodów z wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- powstania przychodu oraz określenia momentu jego powstania.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 23 czerwca 2015 r. Znak: IBPP3/4512-298/15/EJ, IBPB-1-2/4510-25/15/MS, IBPB-1-2/4510-26/15/MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 10 lipca 2015 r.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej także: Spółka) podobnie jak Spółka A oraz osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą (w formie Parków Rozrywki). Spółka B prowadzi działalność hotelową i gastronomiczną. Wyżej wskazane cztery podmioty zamierzają zawrzeć umowę konsorcjum w celu usprawnienia i intensyfikacji ruchu turystycznego w parkach rozrywki prowadzonych przez Strony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poprzez uatrakcyjnienie oferty świadczonych usług na rzecz klientów i zwiększenia jej dostępności dla zwiedzających Parki Rozrywki, a także celem racjonalizacji ponoszonych kosztów w zakresie marketingu i reklamy świadczonych przez każdą ze Stron usług w ramach prowadzonych Parków Rozrywki i działalności hotelowej oraz gastronomicznej. Ww. podmioty zawierają umowę konsorcjum o następującej treści:
§ 1.
- Spółka oświadcza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi między innymi działalność usługową w zakresie rozrywki.
- Spółka A oświadcza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi między innymi działalność usługową w zakresie rozrywki.
- Osoba fizyczna oświadcza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi między innymi działalność usługową w zakresie rozrywki.
- Spółka B oświadcza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi między innymi działalność usługową w zakresie usług hotelarskich i gastronomicznych.
- Strony oświadczają, że zawierając niniejszą umowę tworzą konsorcjum (zwane dalej: Konsorcjum) dla realizacji celów wskazanym w Preambule niniejszej umowy przy zachowaniu pełnej samodzielności i odrębności prawnej, organizacyjnej i majątkowej a niniejsza umowa ma charakter wyłącznie umowy obligacyjnej i nie statuuje powstania pomiędzy Stronami żadnych struktur organizacyjnych ani nie skutkuje powstaniem jakiegokolwiek podmiotu, w tym również jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, a w tym w szczególności nie kreuje umowy spółki cywilnej.
§ 2.
Strony zgodnie ustalają, że w ramach realizacji celów, dla których tworzą Konsorcjum będą realizowali te cele pod nazwą handlową: (). Wszelkie prawa majątkowe i niemajątkowe do tej nazwy handlowej oraz prawa pokrewnych dla niej, w tym między innymi do domeny jeżeli zostanie zarejestrowana, znaku słownego i/lub graficznego jako jej twórcom przysługują wspólnie i nierozłącznie wszystkim Stronom Konsorcjum z wyłączeniem ewentualnych niemajątkowych autorskich praw do znaku graficznego, o ile taki zostanie stworzony to będzie przysługiwał jego autorowi, z tym zastrzeżeniem że ewentualne nabycie autorskich praw majątkowych musi nastąpić na rzecz wszystkich Stron Konsorcjum, chyba, że strony wspólnie inaczej postanowią a jeżeli wbrew niniejszej regulacji prawa takie nabędzie jedna lub niektóre spośród Stron Konsorcjum to są one zobowiązane przenieść część takich praw na każdą inną Stronę Konsorcjum jeżeli wystąpi ona z takim żądaniem w proporcji wskazanej w § 7 ust. 1 niniejszej umowy.
§ 3.
Strony ustalają, że zobowiązują się pozostawać w Konsorcjum przez cały okres obowiązywania niniejszej umowy, aż do momentu wygaśnięcia wszelkich zobowiązań wynikających z niniejszej umowy lub zaciągniętych w związku z jej realizacją.
§ 4.
- Liderem Konsorcjum (zwany dalej: ,,Lider Konsorcjum) Strony ustanawiają: () sp. z o.o.
- Strony upoważniają Lidera Konsorcjum do:
- reprezentowania Konsorcjum na zewnątrz w zakresie prowadzenia rozmów z potencjalnymi kontrahentami Stron Konsorcjum w zakresie celów Konsorcjum,
- przygotowywania wspólnych ofert Konsorcjum,
- koordynowania działań Stron Konsorcjum w przedmiocie realizacji celów Konsorcjum,
- składania zamówień na warunkach, na które wyrażą zgodę wszystkie Strony Konsorcjum w imieniu i na rzecz Stron Konsorcjum w zakresie realizacji celów Konsorcjum,
- podpisywania dokumentów w imieniu i za zgodą Stron Konsorcjum jako pełnomocnik Stron Konsorcjum w zakresie ustalonym każdorazowo przez Strony Konsorcjum,
- przyjmowania faktur kosztowych z tytułu wydatków ponoszonych dla realizacji celów Konsorcjum w imieniu własnym z prawem i obowiązkiem do refakturowania tych wydatków na Strony Konsorcjum na warunkach poniżej określonych,
- pośrednictwa pomiędzy kontrahentami a pozostałymi Stronami Konsorcjum.
§ 5.
Każda ze Stron Konsorcjum zobowiązana jest informować pozostałych uczestników Konsorcjum o wszelkich sprawach istotnych dla należytego wykonania niniejszej umowy.
§ 6.
- Strony ustalają, że z zastrzeżeniem regulacji zawartej w ust. 8 niniejszego paragrafu zobowiązują się sprzedawać jeden bilet wspólny upoważniający jego nabywcę do wstępu na teren wszystkich parków rozrywki wskazanych w § 1 niniejszej umowy (zwane dalej: Parki Rozrywki) jako bilet dwudniowy (zwany dalej: Bilet Wspólny).
- Przez Bilet Wspólny Strony rozumieją, że jest to bilet upoważniający jego nabywcę do wstępu do wszystkich Parków Rozrywki w dzień zakupu biletu i dzień następny po dniu zakupu biletu w godzinach otwarcia Parków Rozrywki albo w innym dniu aniżeli dzień zakupu jeżeli tak ustalono z nabywcą i dniu następnym po tak ustalonym dniu.
- Strony ustalają, że każda ze Stron będzie dokonywała
sprzedaży Biletu Wspólnego w następujących cenach:
- bilet normalny: 69,00 (sześćdziesiąt dziewięć) złotych brutto,
- bilet ulgowy: 59,00 (pięćdziesiąt dziewięć) złotych brutto.
- Strony ustalają, że prawo do nabycia biletu ulgowego posiadają następujące osoby: ()
- Cena biletu normalnego
sprzedanego przez każdą Stronę Konsorcjum będzie ostatecznie dzielona
pomiędzy Strony Konsorcjum w następującej proporcji:
- Spółka - 37,00 (trzydzieści siedem ) złotych,
- Spółka A - 23,00 (dwadzieścia trzy) złote,
- Osoba fizyczna - 9,00 ( dziewięć) złotych.
- Cena biletu ulgowego sprzedanego przez każdą
Stronę Konsorcjum będzie ostatecznie dzielona pomiędzy Strony
Konsorcjum w następującej proporcji:
- Spółka - 32,00 (trzydzieści dwa) złote,
- Spółka A -19,00 (dziewiętnaście) złotych,
- Osoba fizyczna - 8,00 (osiem) złotych.
- Strony ustalają, że mogą w drodze wzajemnego jednomyślnego uzgodnienia wprowadzić promocje na sprzedaż Biletu Wspólnego, ustalić inne nowe formy dystrybucji Biletu Wspólnego i zastosować dla tej nowej formuły sprzedaży Biletu Wspólnego inną cenę aniżeli wskazaną w ustępach poprzedzających a w takim przypadku podział ceny sprzedaży Biletu Wspólnego dokonywanego po cenie sprzedaży innej aniżeli wskazana w ustępach poprzedzających pomiędzy uprawnione strony do partycypowania w cenie sprzedaży Biletu Wspólnego będzie dokonywany z zachowaniem proporcji wynikającej z podziału ceny wskazanych w ust. 5 i ust. 6 niniejszego paragrafu.
- Spółka B nie partycypuje w cenie sprzedaży Biletu Wspólnego, gdyż jej udział w Konsorcjum dotyczy sfery reklamy, marketingu i promocji a nie sprzedaży Biletu Wspólnego.
- Strony ustalają, że każda ze Stron zachowuje prawo do sprzedaży biletów uprawniających do wstępu i korzystania z usług tylko tego z Parków Rozrywki, którego jest zarządcą/właścicielem na warunkach indywidualnie przez siebie ustalonych.
- Każda ze Stron Konsorcjum
działając w oparciu i na zasadach wskazanych w § 2 p. 3: Rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących
(zwane dalej: Rozporządzenie) jako inny podmiot niniejszym oświadcza ,
że:
- Spółka działając w oparciu o przepis § 5 ust. 1 Rozporządzenia zleca Spółce A i osobie fizycznej wykonywanie sprzedaży Biletu Wspólnego i zobowiązuje każdego z nich do prowadzenia ewidencji w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej każdego z tych podmiotów w zakresie części ceny sprzedaży Biletu Wspólnego należnej zgodnie z paragrafem niniejszym na rzecz Spółki, a umowa niniejsza jest umową o jakiej mowa w § 5 ust. 3 Rozporządzenia,
- Spółka A działając w oparciu o przepis § 5 ust. 1 Rozporządzenia zleca Spółce i osobie fizycznej wykonywanie sprzedaży Biletu Wspólnego i zobowiązuje każdego z nich do prowadzenia ewidencji w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej każdego z tych podmiotów w zakresie części ceny sprzedaży Biletu Wspólnego należnej zgodnie z paragrafem niniejszym na rzecz Spółki A, a umowa niniejsza jest umową o jakiej mowa w § 5 ust. 3 Rozporządzenia,
- Osoba fizyczna działając w oparciu o przepis § 5 ust. 1 Rozporządzenia zleca Spółce A i Spółce wykonywanie sprzedaży Biletu Wspólnego i zobowiązuje każdego z nich do prowadzenia ewidencji w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej każdego z tych podmiotów w zakresie części ceny sprzedaży Biletu Wspólnego należnej zgodnie z paragrafem niniejszym na rzecz osoby fizycznej, a umowa niniejsza jest umową o jakiej mowa w § 5 ust. 3 Rozporządzenia.
- W celu
rozliczenia udziału każdej ze Stron Konsorcjum w cenie Biletu Wspólnego
sprzedanego przez każdą ze Stron Konsorcjum (z wyłączeniem Spółki B)
Strony Konsorcjum zobowiązują się, że:
- w kasach fiskalnych przy użyciu, których każda ze Stron będzie dokonywała sprzedaży Biletu Wspólnego ustalą kod sprzedaży tego biletu oznaczony jako: Bilet Wspólny normalny i oznaczony jako: Bilet Wspólny ulgowy,
- poinformują się wzajemnie w terminie do 7 (siedmiu) dni po dacie podpisania niniejszej umowy w jakiej ilości dedykują kasy fiskalne do sprzedaży Biletu Wspólnego i podadzą dane identyfikacyjne tych kas a w razie dokonywania sprzedaży przy użyciu innych dopuszczalnych prawnie systemów sprzedaży poinformują o tym pozostałe strony i wskażą jaki system stosują, a w przypadku jakichkolwiek zmian w tym zakresie w okresie obowiązywania niniejszej umowy poinformują o tym pozostałe Strony Konsorcjum w terminie do 7 (siedmiu) dni po dacie zaistnienia takiej zmiany podając dane jak wyżej,
- do 10-go dnia każdego kolejnego miesiąca przekażą sobie wzajemnie kopie raportów kasowych miesięcznych za miesiąc poprzedni z każdej kasy fiskalnej rejestrującej sprzedaż Biletu Wspólnego dedykowanej do takiej sprzedaży a w przypadku dokonywania takiej rejestracji za pomocą innego dopuszczalnego prawnie systemu sprzedaży przekażą sobie wzajemnie raporty ze sprzedaży Bilety Wspólnego w postaci wyciągu z takiego systemu lub innego zestawienia sprzedaży Biletu Wspólnego celem ustalenia udziału poszczególnych Stron Konsorcjum w łącznej wielkości sprzedaży Biletu Wspólnego za miesiąc poprzedni (miesiąc rozliczeniowy),
- do 15-go każdego kolejnego miesiąca dokonają wzajemnych rozliczeń z tytułu udziału każdej ze Stron Konsorcjum w cenie Biletu Wspólnego zgodnie z regulacją zawartą w ust. 5 i ust. 6 niniejszego paragrafu i w terminie tym każda ze Stron Konsorcjum, która będzie w wyniku dokonanego rozliczenia zobowiązana do przekazania ustalonej kwoty udziału przekaże tę kwotę na rzecz Strony uprawnionej do otrzymania tej kwoty z tytułu jej udziału w cenie Biletu Wspólnego. Dla udokumentowania rozliczenia Stron i żądania udziału w cenie Biletu Wspólnego Strony mogą wystawiać sobie noty obciążeniowe jako dokumenty księgowe. Strony dopuszczają możliwość wzajemnych rozliczeń z tytułu udziału w cenie sprzedaży Biletu Wspólnego w drodze wzajemnych kompensat, w tym trójstronnych pomiędzy stronami zobowiązanymi i uprawnionymi z tytułu takich rozliczeń.
§ 7.
- Strony Konsorcjum ustalają, że wszelkie wydatki, które
będą konieczne do poniesienia dla realizacji wspólnych celów Konsorcjum
będą przez nie ponoszone przy zastosowania proporcji udziału każdej ze
Stron Konsorcjum w tych wydatkach w następującej
proporcji:
- Spółka A: 30% ,
- Spółka: 50%,
- Spółka B: 10%,
- Osoba fizyczna: 10%
- Lider Konsorcjum każdorazowo podejmie działania zmierzające do uzyskania faktur kosztowych dla każdej Strony Konsorcjum w zakresie odpowiadającym jej udziałowi w takim koszcie a w przypadku braku takiej możliwości dokona zakupu w imieniu własnym ale na rzecz Stron Konsorcjum w udziale wyżej wskazanym a po otrzymaniu faktury wystawionej na Lidera Konsorcjum niezwłocznie wystawi dla każdej z pozostałych Stron konsorcjum refakturę w zakresie części kosztów obciążających tę Stronę, dla której wystawia refakturę.
- Decyzję w przedmiocie wydatków Strony Konsorcjum podejmują wspólnie, a ich decyzja wymaga jednomyślności.
§ 8.
Umowa Konsorcjum zostaje zawarta na czas określony do 30 listopada 2015 r. Umowa Konsorcjum wchodzi w życie z dniem podpisania przez wszystkie Strony Konsorcjum.
§ 9.
Strony niniejszej umowy zobowiązują się nie podejmować żadnych działań mogących zakłócićzasady współdziałania, o których mowa w niniejszej umowie, wyłączyć lub utrudnić osiągnięcie celów Konsorcjum.
§ 10.
Strony zobowiązują się do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji poufnych dotyczących przedsięwzięcia objętego niniejszą umową, jak również dotyczących Stron Konsorcjum, w posiadanie których weszły w czasie trwania Konsorcjum i w związku z wykonywaniem jego postanowień lub przy okazji wykonywania jego postanowień. Informacjami poufnymi w rozumieniu niniejszej umowy są informacje techniczne i handlowe dotyczące przedsięwzięcia oraz poszczególnych Stron Konsorcjum oraz dokumenty zawierające takie informacje uzyskane bezpośrednio od Strony Konsorcjum.
§ 11.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą umowa mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
§ 12.
Sądem właściwym dla niniejszej umowy jest sąd powszechny rzeczowo i miejscowo właściwy dla siedziby/miejsca zamieszkania Lidera Konsorcjum.
§ 13.
Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 14.
Umowę niniejszą sporządzono w czterech jednobrzmiących egzemplarzach po jednym egzemplarzu dla każdej ze Stron.
Z uzupełnienia wniosku z 2 lipca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 lipca 2015 r.) wynika, że Spółka posiada status Lidera Konsorcjum.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 lipca 2015 r. data wpływu do tut. BKIP 10 lipca 2015 r.):
- Czy regulacja dotycząca funkcjonowania Konsorcjum, zgodnie z którą po zakończeniu miesiąca kalendarzowego uczestnicy Konsorcjum (każdy indywidualnie) przygotuje zestawienie sprzedaży Biletu Wspólnego i wystawi dokument (notę księgową rozliczeniową) wskazując w jakim zakresie każdy z uczestników Konsorcjum uczestniczy w tak ustalonej kwocie zbiorczej sprzedaży Biletu Wspólnego (zrealizowanej przez Uczestnika Konsorcjum wystawiającego ten dokument rozliczeniowy) kluczem procentowym podziału Ceny sprzedaży Biletu Wspólnego spełnia przesłanki rozliczenia przychodu z wspólnego przedsięwzięcia określone przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
- Czy dokument księgowy w postaci noty księgowej (rozliczeniowej) wystawianej na zakończenie każdego miesiąca kalendarzowego przez pozostałych uczestników Konsorcjum dokonujących sprzedaży Biletu Wspólnego - czy to poprzez kasy rejestrujące, czy dokumentowanej fakturą VAT - w którym każdy z uczestników Konsorcjum przedstawi wyliczenie zawierające informację o wielkości sprzedaży Biletu Wspólnego i udziału w tej sprzedaży przypadającej na Wnioskodawcę (według proporcji, zasad określonych w Umowie Konsorcjum) będzie dokumentem księgowym w oparciu o który Wnioskodawca będzie ewidencjonował w swoich urządzeniach księgowych przychód podatkowy ze sprzedaży Biletu Wspólnego i z jaką datą powstaje ten przychód... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 8)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. pyt. 1
Zapisy umowy konsorcjum - jako umowy wspólnego przedsięwzięcia - w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spełniają warunki do proponowanego jak w przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) sposobu rozliczania przychodów pomiędzy uczestników Konsorcjum kluczem procentowym udziału w przychodach wskazanym w umowie Konsorcjum.
Ad. pyt. 2
Wnioskodawca jako uczestnik Konsorcjum będzie miał prawo i obowiązek ewidencjonowania przychodu na podstawie tych sporządzonych przez uczestników Konsorcjum zestawień sprzedaży (noty księgowej rozliczeniowej) Biletu Wspólnego na koniec każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego (z uwagi na przyjęty w umowie miesięczny okres rozliczeniowy) a te wystawiane dokumenty rozliczeniowe przez poszczególnych uczestników Konsorcjum i przekazywane Wnioskodawcy będą stanowić podstawę ewidencjonowania tych przychodów w jego ewidencjach księgowych, na podstawie art. 9 ust. 1 i ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Skoro strony umowy Konsorcjum nie dokonują względem siebie żadnej sprzedaży a jedynie na zlecenie innych uczestników dokonują sprzedaży w imieniu własnym ale na rzecz innego uczestnika w zakresie ceny Biletu Wspólnego w części przypadającej na innych uczestników Konsorcjum, to należy przyjąć, że na podstawie umowy Konsorcjum, każdy z uczestników Konsorcjum uzyskuje przychód ze sprzedaży Biletu Wspólnego w części jego ceny określonej w umowie Konsorcjum i w takim razie strony umowy Konsorcjum winny sobie wystawiać jedynie noty księgowe rozliczeniowe stanowiące podstawę do księgowania przychodu ze sprzedaży z ceny Biletu Wspólnego jako przychodu podatkowego w zakresie do rozliczenia podatku dochodowego.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą, co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze - umowy konsorcjum - nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie istniejących stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz, że te ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli.
Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, logistyczny, techniczny lub organizacyjny przekracza możliwości jednego podmiotu.
Ponieważ prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum, należy ona do tzw. umów nienazwanych. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem.
Zgodnie z cywilistyczną zasadą swobody umów, wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiał się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego. Umowa konsorcjum, jak już wskazano wyżej, należy do tzw. umów nienazwanych. Strony takiej umowy korzystając z powyższej zasady swobody umów mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki, i o ile nie jest to sprzeczne z właściwością stosunku zobowiązaniowego, z zasadami współżycia społecznego, mogą traktować zawartą umowę jako nieuregulowaną przepisami Kodeksu cywilnego umowę konsorcjum.
Najprostszą formą konsorcjum może być wspólnie kontrolowana działalność - związek firm powołany zostaje do zaoferowania podmiotom trzecim wspólnego wykonania zadania, z jasno określonym podziałem obowiązków w zakresie realizacji tego zadania, z których poszczególni konsorcjanci wywiązują się na własny koszt. Lider konsorcjum jest umocowany do podpisywania umowy gospodarczej w imieniu konsorcjum, a rozliczenia gospodarcze z zamawiającym, w tym fakturowanie sprzedaży, prowadzone są przez lidera. Pozostałe firmy wystawiają faktury liderowi konsorcjum i w ten sposób ostatecznie uczestniczą w zyskach wspólnego przedsięwzięcia. Tego typu konsorcjum nie wymaga własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników, które to działania a więc uzyskiwane przychody, ponoszone koszty, podejmowane zobowiązania itp. rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych.
Należy jednakże mieć na względzie, że rozliczenia pomiędzy podmiotami (fakturowanie, refakturowanie, wystawianie not księgowych) powinny być dokonywane w sposób umożliwiający właściwe i niebudzące wątpliwości określenie kosztów i przychodów podatkowych dla poszczególnych firm realizujących projekt - udokumentowane zgodnie z zasadami wystawiania dowodów księgowych na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r., poz. 330, ze zm.). Pamiętać również należy o treści art. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851, ze zm. dalej: updop) na podstawie którego podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami zamierza zawrzeć umowę konsorcjum w celu usprawnienia i intensyfikacji ruchu turystycznego w parkach rozrywki prowadzonych przez Strony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poprzez uatrakcyjnienie oferty świadczonych usług na rzecz klientów i zwiększenia jej dostępności dla zwiedzających, a także celem racjonalizacji ponoszonych kosztów w zakresie marketingu i reklamy świadczonych przez każdą ze Stron usług w ramach prowadzonych parków rozrywki i działalności hotelowej oraz gastronomicznej. Wnioskodawca będzie posiadał status Lidera Konsorcjum.
W tym miejscu wskazać należy, że updop nie definiuje wspólnego przedsięwzięcia. Określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów uczestników wspólnego przedsięwzięcia. Podatnikami podatku dochodowego w konsorcjum są jego poszczególni uczestnicy, zgodnie z zasadą, określoną w art. 5 ust. 1 updop, w myśl której przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Przepisy te ustalają nadrzędne zasady rozliczeń podatkowych dokonywanych między podmiotami biorącymi udział we wspólnym przedsięwzięciu.
W celu określenia po stronie Wnioskodawcy przychodów w związku z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej w ramach zawiązanego Konsorcjum należy w pierwszej kolejności rozważyć, czy w omawianej sprawie zastosowanie znajdzie zacytowany wyżej art. 5 updop. Podkreślenia wymaga, że konsorcjum stanowi określony w umowie sposób uregulowania rozliczeń pomiędzy spółkami tworzącymi konsorcjum oraz wprowadza zasady, którymi strony powinny kierować się w swoich kontaktach, zwłaszcza z zamawiającym. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni dokonywać podziału przychodów zgodnie z ustaleniami wynikającymi z porozumienia między uczestnikami konsorcjum, np. według zawartej umowy. Ponadto określenie wielkości udziału konsorcjanta we wspólnym przedsięwzięciu może być dokonane procentowo lub zadaniowo. Rozliczenia pomiędzy podmiotami (fakturowanie, refakturowanie, wystawianie not księgowych) powinno być dokonywane w sposób umożliwiający właściwe i nie budzące wątpliwości określenie przychodów podatkowych dla poszczególnych podmiotów realizujących projekt udokumentowane zgodnie z zasadami wystawiania dowodów księgowych na podstawie ustawy o rachunkowości.
Przychody ze źródeł wspólnych opodatkowuje się osobno u każdego z podatników. Przychód z omawianych źródeł stanowi taką część przychodu wspólników ze wspólnego przedsięwzięcia, jaka odpowiada udziałowi podatnika. Ustalona w powyższy sposób suma przychodu podlega łączeniu z innymi, podlegającymi opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przychodami podatnika. Brzmienie powołanego wyżej przepisu wyraźnie wskazuje, że jego dyspozycją objęte są m.in. wspólne przedsięwzięcia, a więc także działalność przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu należy wskazać, że art. 5 ust. 1 updop dotyczy jedynie sposobu podziału przychodów uczestników wspólnego przedsięwzięcia, przepis ten nie reguluje natomiast momentu uzyskania przychodów. W tym zakresie zastosowanie znajdzie art. 12 updop.
Updop nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 updop, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje jego powstanie.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Stosownie do art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
- wystawienia faktury albo
- uregulowania należności.
Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1-3 updop, ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto, wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 updop).
Analizując przepisy art. 12 updop można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną przychód powstaje zatem w momencie jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym, na gruncie updop, przychód powinien cechować się definitywnością i określonością. Zgodnie z takim podejściem, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznany tylko definitywny, trwały i ostateczny (bezzwrotny) przyrost majątkowy.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę w ramach zawiązanego Konsorcjum stanowi wspólne przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 5 updop, to tym samym przychodem Wnioskodawcy będzie przychód przypadający na Spółkę zgodnie z proporcją wynikającą z zawartej umowy w ramach zawiązanego Konsorcjum. Zatem przychodem Spółki będzie ta część środków, która jest jej należna na podstawie zawartej umowy. Momentem powstania przychodu będzie data sprzedaży biletów, jest to bowiem jedna z okoliczności wymienionych w powołanym wcześniej art. 12 ust. 3a updop, której wystąpienie skutkuje wystąpieniem przychodu.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie:
- rozliczenia przychodów ze wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe,
- powstania przychodu jest prawidłowe,
- określenia momentu powstania przychodu jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienia się, że w zakresie pytania Nr 2, 3, 4, 5, 6 i 7 wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach